Alser iets op tafel komt, mogen ze het niet pakken zonder te vragen. Meestal krijgen ze zelf ook al chips, taart of snoep.
We hebben daar niet echt een vaste regel voor. Soms krijgen ze een eigen bakje. Dat doen we thuis in ieder geval wel vaak als we zelf een verjaardag vieren. Ze zijn dan helemaal blij met hun eigen bakje. En opa en oma vullen die bakjes vaak wel weer wat aan uit de 'volwassen' bakken, als ze bodem in zicht dreigt te raken Als we ergens anders zijn, wisselt het. Mijn moeder geeft ook vaak eigen bakjes. Maar als er iets anders op tafel staat wat ze ook willen, mag dat meestal ook wel als ze erom vragen. Bij mijn schoonouders wordt er vanalles neergezet en krijgen ze vakje een eigen zakje chips. Maar vragen ze soms ook wel wat van de tafel. We houden het gewoon altijd een beetje in de gaten. Over het algemeen vragen ze het gewoon wel. En meestal is het antwoord ja. Of zeggen we dat ze gewoon mogen pakken, totdat wij zeggen dat het genoeg is geweest. Ik ben zelf ook een graaier moet me altijd echt bedwingen met zoveel lekkers op tafel, haha. Dus terwijl ik mezelf in toom houdt,let ik ook nog op m'n kinderen.
Hier moeten ze het vragen, maar ze zijn beide geen fan van hapjes op een verjaardag. De oudste is dol op komkommer en krijgt een eigen bakje. De middelste vind alleen de plakjes worst lekker en krijgt ook wat apart in een bakje met wat komkommer.
Geen idee eigenlijk...dit gaat altijd automatisch goed. Op elke verjaardag is er meestal iets al voor de kinderen en anders kunnen ze dat zelf heel goed inschatten. Ook al toen ze kleiner waren. Maar ik heb wel hele kleine eters...dus hebben snel al geen zin meer in eten. Als ik een regel zou moeten maken dan zou ik een afspraak maken met ze dat ze het eerst vragen.
Hier mogen ze zelf rustig af en toe wat pakken; als ze te veel pakken, even pauze houden, en als ik het idee heb dat 't wel genoeg is geweest, is 't ook genoeg Dan mogen ze bv wel nog komkommer of tomaatjes. Soms krijgen ze een eigen bakje. De jongste mag sowieso niet alles, ivm allergien, dus zij krijgt eigenlijk altijd een eigen bakje tenzij er niks is dat ze niet mag.
Zo doen wij het ook. Hier heeft de jongste ook allergieën, maar ze 'regelt' het meestal zelf wel qua eten (af en toe komt ze vragen of ze iets wel of niet mag, maar meestal weet ze het zelf wel).
Onze dochter hoeft het niet te vragen, maar ze pakt toch niet veel. Als dat wel zo zou zijn, zouden we het gewoon zeggen. Maar het gaat hier vanzelf goed.
Nou prima dan toch? Wat voor jou geldt hoeft voor mij niet te gelden. Vind dat arrogante poppetje met die draaiende ogen dan ook echt totaal overbodig.
Hier ook niet echt regels, ze mogen overal van proeven. Binnen het redelijke! Vaak heb ik wel altijd uitdeelzakjes chips, voor de buitenspelende kinderen. Ik heb nu ik er over nadenk wel 1 regel voor alle kinderen die hier in huis zijn tijdens feesten en partijen. Ik wil niet dat er op mijn bank gegeten word! Dan zit mijn bank binnen de kortste keren onder de vieze vlekken! Wij hebben trouwens nooit verjaardagen waarbij iedereen in een rondje zit! De ouders zitten altijd aan de eettafel( binnen of buiten) of bij statafels of in de keuken. De kinderen scharrelen lekker rond. En zo nu en dan komen ze iets lekkers halen. Wat ik overigens wel irritant vind, dat kinderen een stuk taart willen, vervolgens maar 1 hap nemen en dan laten staan. En dan een uur later een nieuw stuk willen. Dan zeg ik gewoon meestal vette pech. Ik sta niet dagen te bakken voor de prullenbak!
Wij hebben niet zo heel vaak een feestje, dus dat scheelt. Wij hebben ook niet echt regels voor onze kinderen. Ze vreten niet meteen heel de schaal leeg, maar komen regelmatig wat pakken, om vervolgens verder te spelen. Ik denk dat ze dat gewoon van ons hebben gezien? Wij pakken ook af en toe iets en kletsen dan gezellig verder. Ik hou het wel een beetje in de gaten. Als ik de indruk heb, dat ze wel genoeg gehad hebben, dan geef ik dat aan. En dan nemen ze dat aan van me. Ze gaan niet zeuren of stiekem toch pakken. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet vaak heb gezien dat ze echt te veel pakken. Onze kinderen snacken trouwens liever mee van de stokbroodjes, kaasjes, rauwkost en olijven, dan van chips of zo... Oja, wel 1x een ongemakkelijke situatie gehad. Op een feestje kregen de kinderen allemaal een klein bakje Nibbits. Onze zonen hadden daar een beetje van gegeten, maar kwamen liever een olijfje meepikken, of een Buggle met heksenkaas. Dat ging overigens heel netjes. Maa de gastvrouw vond dat niet goed en ze kregen te horen, dat ze nog een bakje chips konden krijgen en anders niks... Vond ik wel een beetje raar...
Bij anderen moet ik het soms in de gaten houden, dan staat er te veel ongezonds op tafel waar steeds van gepakt mag worden. Dan geven wij aan wat ze mogen hebben. Bijvoorbeeld laatst op een verjaardag waar op een kindertafel 4 bakken chips, 2 schalen met zakjes snoep en taart stonden. Daarbij dan limonade en ijs. Tsja, dan grijp ik in. Zelf hebben we geen aparte kinderdingen. Meestal staat de tafel vol met lekker brood, dips, rauwkost, olijven, lekker veel fruit, en nog zelfgemaakt eten. Dat mogen ze gewoon pakken.
Hadden wij laatst ook; 5 kinderen en een tafel propvol chips, snoep en koek met allemaal flesjes en pakjes drinken... Dan mogen ze iets kiezen, maar echt niet onbeperkt alles eten. Ging gelukkig prima!
Onze zoon is nog klein (16 maanden) maar ik ken genoeg kindjes van die leeftijd die vanalles naar binnen werken. Wij zijn dus wel al begonnen met regels. Chips mag hij niet, pinda's en nootjes ook niet. Komkommer, kaas en worst mag hij best een paar hebben, net als een droog toastje. Hij heeft er nog nooit zoveel van gegeten dat we stop moesten zeggen. Een reepje cake mag best maar geen hele plak. Alles met mate. Als we zelf een feestje hebben heb ik altijd wortelknabbels of kaasknabbels van Goodies in huis. Voor die kleintjes is dat veel beter dan chips en ze vinden het net zo lekker. Ik ben altijd heel blij met aparte kinderbakjes of een kindertafel. Ik vind dat graaien met die vingertjes die overal hebben gezeten (wc, mond, neus) echt vies. En dan eerst alles aanraken en er dan pas eentje kiezen. Dan hoef ik echt niet meer. Maar dat heb ik bij volwassenen ook die na ieder hapje hun vingers af gaan zitten likken en dan weer iets nieuws pakken.
Dl mag zelf pakken (is geen graaier van nature) maar buitenshuis vraagt ze het altijd subtiel. Ze weet dat ze niet zoveel zoute snacks mag bv.
Je kunt toch ook iets pakken zónder de andere dingen aan te raken? Mijn zoontjes pakken netjes een prikkertje (indien voorhanden) en anders pakken ze een worstje of stukje kaas gewoon met 2 vingers. Ik ook. Kan best, dat ik mijn vingers aflik, maar dat maakt toch niet uit als ik alleen dát stukje aanraak, wat ik pak?
Ik heb niet echt regels. Scheelt misschien ook dat er weinig kleine kinderen komen bij ons. Xe mogen gewoon mee-eten, aan de ouders hoe veel en wat dat is. Maar kan me wel voorstellen dat ik, als het er veel worden /zijn, 1 bak voor hun met bijv chips neerzet en op = op. Bij anderen mogen ze van mij pakken wat ze willen zo lang het niet continu is. Wel eerst kijken wat je wil, dan pas pakken. Lust je het toch niet geef je het aan ons en niet terug op de schaal.
Het ligt eraan wat op tafel staat. Ik geef mijn dochtertje liever komkommer, tomaat, stukje kaas of worst. Dat vind ze ook heel lekker, maar ze moet nog wel leren dat ze niet zomaar mag pakken. Ik vind dat ik het op deze leeftijd mag bepalen en later moet ze ook niet heel de schaal leegeten, maar netjes vragen als ze iets wil. Nibbit vind ze ook lekker, dus als dat er staat mag ze er daar ook een paar van. Taart en zoete dingetjes vind ze niks. Op sommige verjaardagen krijgen de kinderen ook een bakje voor zichzelf zodat ze niet van de tafel hoeven te pakken.
Dat klopt wel maar dat heb ik dan ook vooral met schaaltjes chips en nootjes. Daar gaan die vingers dan echt helemaal in. En sommige kinderen pakken netjes één blokje kaas of één komkommertje maar er zijn er genoeg die dan toch eerst even de rest aan moeten raken. Mij zul je in een café ook nooit nootjes zien eten.
Nou, die van mij vindt dat dus niet net zo lekker Niet dat ze nou zo vaak chips eet, hoor. Tot nu toe 2x. Maar dat is al echt een propper, verschrikkelijk Die geef ik dan idd liever een eigen bakje. Komkommertjes en wortels ofzo mag natuurlijk altijd.