Ja, wij hebben spaargeld . Ik zou me geen raad weten als je niks meer achter de hand zou hebben. Ik voel me het prettigst als ik minstens 10.000 euro op de spaarrekening heb staan, alles wat erboven is, mag op, alhoewel we ons geld altijd wel zo goed mogelijk proberen te besteden, bijv. aan een verbouwing of iets wat echt nuttig is. Ik zou niet zo snel spaargeld aan kleding opmaken bijvoorbeeld. We sparen maandelijks niet zo heel veel, maar doordat we onze hypotheek bruto betalen, hebben we in mei altijd een grote teruggave van de belastingdienst, ons spaarpotje dus.
Wij hebben ook spaargeld. Elke maand gaat er een deel van ons loon naar onze spaarrekening en die van onze zoontjes. We geven het geld op de spaarrekening niet uit, alleen in geval van nood, het is dus meer iets waarop we terug kunnen vallen mocht het financieel even wat minder gaan.
Wij houden nu ook minimaal 10.000 euro aan. Heb het liefste nog iets meer, idd om terugvallen van inkomen op te vangen, maar alles wat we erboven sparen gaat rechtstreeks naar de studieschuld. Vakantie sparen we ernaast, waardoor we idd niet vaak echt op vakantie gaan. Zou ik ook wel meer willen, maar ja, de situatie is er gewoon niet naar en dan is op een vakantie makkelijk te besparen.
Wij sparen ook, ieder einde van de maand gaat er een bedraf op de spaarrekening, zo doen we ook verjaardags geld kerst geld einde jaars uitkering enzo ook allemaal sparen omdat het esktra dingen zijn, en doe je dit in je beurs ga je er boodschappen van doen. Voor de kinderen sparen we voor ieder 75 euro per maand..en opa en oma sparen ook voor de kinderen, geeft toch een fijn gevoel als ze straks 18 zijn en er is geld achter de hand.
wij hebben eigenlijk nog maar weinig spaargeld, we gebruiken nu alles voor rolluiken en kunstofkozijnen maar we proberen wel zoveel mogelijk te sparen, sparen voor de kinderen doen we zobiezo elke maand. wat betreft vakantie, ik vind een vakantie heel belangrijk, het is even tot rust komen en even tot jezelf, even niets moeten, thuis is nog steeds, en daar is ook bijv, het huishouden en dan ben je geneigd toch de dingen te doen die je altijd doet, en heb je nog niet echt vakantie, dus ik snap dat je een vakantie belangrijk vind, wij gaan 1 a 2 keer per jaar een midweek weg in nederland en dan nog 1 keer in het jaar echt op vakantie naar het buitenland, wel vind ik dat als je moeite hebt met rondkomen de vakantie niet zo nauw moet nemen, dan vind ik rondkomen belangrijker dan vakantie, wij boeken onze midweekjes altijd bij roompot, en gaan meestal naar de weertebergen, dit doen wij alleen met de aanbiedingen en wij hebben nog nooit meer als 80 euro betaald voor ons 4-tjes ( ja er komt 65 euro borg overheen maar die krijg je 10 dagen na terugkomst weer terug) afgelopen zomer zijn wij op vakantie geweest naar frankrijk, via vakantieveilingen voor het eerst wezen kamperen, heeeerlijk, en echt nog meer vakantiegevoel dan een all in hotel, ( vind ik ! ) we hebben een luxe bungelotent geboekt hier zaten bedden in, stromend water,en een magnetron, ideaal, voor 11 dagen hebben we 175 euro betaald, natuurlijk moesten er er ook nog heenrijden en weer terug, boodschappen hebben we veel al meegenomen, aardappels bijv, of aardappelpuree uit een zakje, rijst, sausjes alleen vlees hebben we daar gekocht, maar ook dit kun je in verpakkingen meenemen zoals gehaktballen in blik ofzo, dus uiteindelijk kun je echt wel heel goedkoop op vakantie gaan.
Nee, wij sparen niks. Je leeft maar 1x is ons motto, en we houden erg van leuke dingen doen. Dan maar een keer even wat rood staan als er iets echt kapot is en vervangen moet worden hoor. Zoals laatst toen de wasmachine helemaal op was, hebben we een nieuwe gekocht op afbetaling bij de Wehkamp en betaal die 50 euro in de maand steeds af, dus de rente valt erg mee en ik heb binnen een paar maanden afbetaald. Verder hebben we trouwens nergens leningen lopen hoor. Voor onze zoon wil ik wel een spaarrekening gaan openen en iets van 15/20 euro in de maand gaan sparen, voor als hij gaat studeren of voor een eigen huisje
Trouwens, wat hierboven staat over vakanties door Mejojo; zo gaan wij meestal ook op vakantie. Veel boodschapjes mee van thuis,weinig tot niet op een terras gaan zitten maar gewoon drinken uit een supermarkt kopen en daarmee lekker buiten gaan zitten e.d En wij boeken midweekjes weg altijd bij Landal en dan alleen met korting, zoals de 99 euro aanbieding
wij hadden wel spaargeld,.. tis nu wel stuk minder geworden. vorig jaar getrouwd, kindje gekregen, en nu zo'n 500 euro in de maand kwijt aan reiskosten (benzine en treinkaartjes) naar de kleine meid. dus de spaarrekening slinkt wel. komen nu niet altijd meer uit. We gaan elk jaar wel op vakantie (centerparks) meestal een weekje in de zomervakantie, en dan nog minimaal 2x een weekendje. ook regelmatig dagjes weg naar parken,dierentuin enz.
Goed alle ritten en bonnetjes bewaren, krijg je waarschijnlijk bij de aangifte inkomstenbelasting nog wat terug. Sterkte met jullie kleine meid en de operatie!
Maar ja als je wel gespaard had had je er rente bovenop gekregen en de rente die je nu betaald niet betaald, had je toch ook weer leuke dingen van kunnen doen. En als jullie bijv een nieuwe auto nodig hebben, of een nieuwe ketel?
jaa bewaar alle pakeerkaartjes en treinkaartjes. benzine weten we wel wat we verrijden.. (de dagen dat er geen treinkaartje van is..)
Ik zou nooit zo kunnen leven om maar dingen op afbetaling te kopen enz. En even rood te staan als het niet anders kan, moet het. Maar jullie doen het bewust?? Je geeft hiermee toch niet een echt goed voorbeeld naar je zoon toe.
Euroknaller! en zo steeds de site goed in de gaten houden zo ben ik 1 keer met mijn vent voor 40 euro weggeweest naar een mooi park een midweekje, het is vrijwel vaak wel dat je binnen een maand wegmoet... maar dat is met mijn man zijn werk gelukkig meestal wel te regelen.
@tulip: het is ook niet mijn ding, maar ik ken genoeg mensen die wel altijd op die manier hebben geleefd en daar tevreden mee zijn (hun motto, als je dood bent heb je niets aan het geld op je rekening). Vind het wel heel hard om maar meteen te zeggen dat ze niet het goede voorbeeld geven naar hun zoontje toe. Dat het jouw manier niet is, wil niet zeggen dat het meteen verkeerd is.
Dat vind jij, misschien vind zij juist dat ze wel het goede voorbeeld geeft, iedereen doet het nou eenmaal op zijn eigen manier en geen enkele manier is het slechte voorbeeld. Ik snap wel wat ze bedoeld met '' we leven maar 1x ''
Ook ik vind het een slecht voorbeeld. Ik vind dat opvoeden ook inhoud je kind verantwoord met geld te leren omgaan. En schulden maken vind ik niet verantwoord.
Ik vind dt niet, als je rood staat heb je geld uitgegeven wat niet van jou is. En dat kan best een keertje gebeuren, maat dat moet je niet standaard doen. Zo,komen mensen in geldproblemen en ze verwachten dat de maatschappij het oplost. Wat als ze een keer een megateegenslag krijgen, dat kun je niet tebovenkomen als je ook nog rood staat of dingen op afbetaling hebt gekocht.
En als er nou geen geld is om te sparen ? Ik heb ook een x aantal jaar geen spaargeld gehad en niet de kans gehad om te kunnen sparen, ja het was af en toe even moeilijk maar het is maar net hoe moeilijk jij het jezelf maakt. Ik heb in die afgelopen jaren geleerd dat het echt niet zo nodig is om perse geld op de bank te hebben staan, als je dood gaat dan heb je nog nietss aan je gespaarde geld. Ik spaar pas als ik ook daadwerkelijk waar ik voor spaar, niet sparen omdat ik zo graag geld op de rekening heb staan. Nu spaar ik standaard voor de kinderen zodat ze later kunnen studeren of eventueel als een eerste buffertje als ze een huisje kopen etc. En voor onszelf spaar ik nu zodat we op vakantie kunnen van de zomer.
Wat er niet is is er niet, daar kun je ook niet van sparen. Afgelopen jaar hebben wij een lekkage gehad die een dure reperatie ten gevolge had, de vaatwasser en stofzuiger zijn ermee gestopt, de auto had een dure reparatie, mijn man moest een tandarts behandeling hebben die niet geheel vergoed werd en de cv ketel ging kapot. Alles bij elkaar toch zo'n slordige 7000 euro. Vraag me af hoe je dat dan had opgelost?