Hebben jullie spaargeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 23 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    #121 Mompelientje, 23 nov 2011
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
    Geen auto hiero, ik fiets liever.

Geen wasmachine hiero, ik was met de hand anders even naar de wasserette. Ik was m'n kleding 1 keer per week.

Geen stomme abbonementen. Alleen telefoon rekening en m'n World of Warcraft.

Ik heb voor m'n katten ook een potje met wat geld, mocht er iets gebeuren met ze.

Kortom, een zorgeloos en gezond leven. Ik hoeft geen dikke BMW of een I-phone 4.

Het geld opzij zetten gaat meer met ongelukken of ziektes, of andere rampen, zoals een boete betalen. Dus het is goed om te sparen. Altijd goed en nooit negatief.

2. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook iemand die ook altijd spaargeld wil hebben. Wel zitten wij al drie jaar met de helft minder aan inkomsten, man is baan kwijt en wat hij ook probeert het lukt hem niet om werk te vinden. Gelukkig hebben wij het huis gekocht op een salaris en komen we van mijn geld precies rond. Maar toch sparen wij, hoe. Ik heb 3 rekeningen:
    1 huishoudgeld daarop storten we elke maand een vast bedrag voor boodschappen
    2 betaalrekening daarop wordt het bedrag voor de vaste lasten gestort + 100 extra voor eventuele onvoorziene zaken
    3 ieder een eigen rekening waar je het mee moet doen
    Ook hebben we ieder een eigen spaarrekening. Die van mij voor onvoorziene uitgave die van mijn man voor te sparen. Ook hebben we nog een spaarrekening voor ons zoontje.
    Wij moeten ook echt al 3 jaar flink inleveren, maar dan maar niet op vakantie. Wel een nieuwe auto gekocht in de tussentijd, maar dan met 0% financiering en die was dan ook binnen 2 jaar afgelost, koop liever goed dan oud barrel wat meteen weer kosten geeft. Ook rijden we nog steeds 2 auto's, zouden nu wel geld krijgen voor de andere, maar wanneer mijn man weer werk heeft, zal hij toch ook weer een auto moeten en dan is het duurder om er een terug te kopen en zolang het lukt houden we deze aan.
    Wij proberen ook minimaal 4 maanden vaste lasten op de spaarrekening te hebben, 6 lukt niet :(

3. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    geen wasmachine??????:$ respect!

nee, kan zonder veel dingen, vakantie en auto, alles kan me gestolen worden (nou ja, zou t fijn vinden als ze de auto lieten staan...) maar geen wasmachine............ was maandag zooooo blij dat ze een nieuwe kwamen afleveren!

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja oke das wel zo idd maarja had het gevoel dat de laatste tijd alleen maar over financien etc ging

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Poeh nou respect.
    Zowel wasmachine (minimaal 8x per week) en auto zijn hier echt eerste levensbehoeftes!
    Bovendien vind ik sparen belangrijk maar wil ik ook genieten

6. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Tja, ik denk een onderwerp wat heel actueel is gezien de crisis, euro-problemen en toch ook nog velen die hun baan kwijtraken ;)

EN ik vind het juist wel heel fijn om te lezen hoe anderen het doen, kun je eens spiegelen aan je eigen gedrag.

7. Mayon

Mayon Niet meer actief

Nou, 1 keer per week naar de wasserette lijkt me niet veel goedkoper?? (behalve het aanschafbedrag van de machine dan, dat was bij ons van huwelijksgeld ;))

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    hihi zonder wasmachine met 2 kinderen dan moet ik fulltime gaan wassen LOL!!

Ik zie mezelf ook al naar mijn ouders fietsen met 2 kinderen even 40 kilometer, zie je die kleine beetjes al gaan haha

Niet alles is een keuze he, sommige dingen maken het wel zo nodig natuurlijk, je laat het nu net overkomen alsof je makkelijk zonder die dingen kan dat vind ik een beetje onzin...

9. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wasmachine, zou niet zonder kunnen.

we sparen nog wel elke maand, maar ik heb het gevoel dat het elk jaar moeilijker wordt door alle lastenverzwaringen.
    volgend jaar worden de lasten stukken hoger, ik denk niet dat het er bij ons nog in zit om echt elke maand wat opzij te zetten.
    We zijn aan het kijken of mijn moeder nog wat extra wil oppassen.
    gr brenda

10. Mompelientje

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Ik gebruik Ariel Allround. Voor witte en gekleurde was. Geen wasverzachter, geen soda of geen calgon (t'is toch m'n eigen wasmachine niet).
    Heb voor alle wasjes paar opties: 35 graden (fijne was), 60 graden (gekleurd of kreukvrij) of 90 graden.
    Alle ondergoeden, sokken zijn wit, handoeken en theedoeken zijn wit, bedsprei en de beddengoed = 90 graden.
    Merk kleding gaat naar stomerij of handwas.
    De rest mag op 35 graden (gekleurd of zwart).
    60 graden alleen mijn werk kleding en mijn man's werkkleding.
    De wasserette is een leuke ontmoetingsplek hihihi.

De huis is te klein voor een wasmachine, je moet bij de appartement een plaatsje reserveren om een wasmachine te plaatsen in de kelder...

11. tulip

tulip Niet meer actief

haha en ik dacht dat ik ouderwets was zonder droger en vaatwasser. Nu kijken mensen mij al aan alsof ik gek ben. Maar nee, zonder wasmachine zou ik niet kunnen.

12. Mompelientje

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Ik vind fietsen leuk en als ik een kindje heb ga ik een bakfiets kopen :)

Ik besteed niet veel aan luxe, ik koop dingen bij de Aldi, kleding bij H&M en soms verwen ik mezelf met een ijsje.

Ik knip m'n eigen haar, bespaar een hoop geld. En ontwerp m'n oude kleding naar iets nieuws met naald en draad.

Het klinkt niet veel, maar als je bijelkaar optelt wat een auto kost, wat een huisdier kost, wat medicijnen kosten, bezoekje therapie (ja deed ik vroeger, puntje bij paaltje een dikke rekening) en nieuwe kleding. En vooral sigaretten, gelukkig rook niet meer. .. Maar als je de dingen die je niet nodig heb in je leven opzij zet, dan kun je andere levensbehoeftes doen zoals sporten en koken voor familie en vakanties. Dat is voor mij ontspannen. ^^

13. MHMW

MHMW Niet meer actief

Ja wij hebben spaargeld. Ik had een potje en mijn man ook. Toen we gingen samenwonen dit op 1 hoop gedaan. We hebben niks te klagen en als er iets onverwachts kapot gaat, kunnen we dit zonder problemen laten maken of vervangen. Wel besef ik, dat dit niet voor iedereen is weggelegd en we gaan dan ook zuinig om met ons geld. We werken hard voor ons geld en proberen hier dan ook zo verstandig mogelijk mee om te gaan.

14. mieks

mieks Fanatiek lid

11 jun 2010
    3.119
    1
    0
    Gastouder
    Gelderland
    Ik heb 2 uitersten mee gemaakt. Met mijn ex in de schuldsanering gezeten (konden allebei niet met geld omgaan, zeg ik heel eerlijk!) en daar zo van geleerd dat ik nu het andere uiterste heb.
    Mijn man en ik verdienen allebei leuk, hebben een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten/boodschappen/benzine, en ieder onze eigen rekening om zelf eens wat leuks van te kopen. Daarnaast een goed gevulde spaarrekening.

We zijn nu al 3 jaar op rij in het hoogseizoen naar het buitenland op vakantie geweest, en dat hoeft geen 5* te zijn, als je goed zoekt heb je leuke plaatsen/hotels en helemaal niet zo duur. Als we het geld er niet voor hadden zouden we ook absoluut niet weg gaan (dat heb ik wel geleerd uit mijn verleden.) Er blijft hier ruim voldoende op de spaarrekening staan voor onvoorziene uitgaves maar eigenlijk proberen we er zo min mogelijk aan te zitten (wat ook prima lukt!).
    Omdat we financieel niks te klagen hebben, hebben we ook besloten aan een kindje te beginnen omdat we weten dat het mogelijk is :)

Ik vind het niet slim van mensen om nooit wat apart te zetten en alles op te maken, als je echt een tegenvaller krijgt ga je uiteindelijk gat met gat met gat vullen. Prioriteiten stellen is belangrijk qua financiën.. vakanties zijn luxe. En kids zijn volgens mij net zo blij met een dagje bos+pannenkoeken, een dagje kinderboerderij, misschien een dagje pretpark als dat je heel veel geld aan een dure (vlieg)vakantie betaald!

15. Mompelientje

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Dat klopt ja, kids zijn blij met vriendjes, pannekoeken en zwembad. Vakantie is een overbodige luxe. Vakantie naar een ver land is alleen interessant met je kinderen als je familie daar woont (mijn mening).

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ook bv fijn als je een doodziek kind hebt met koorts (en de ziekte verschijnslen) in de bakfiets naar de dokter ;) of als het zijn arm gebroken heeft ofzo, wacht even een hobbel over schat, op je tanden bijten :p (zie het helemaal voor me)

Hoop dat je kindje dan ook geen speciale dingen nodig heeft die ver weg liggen ofzo... als alles maar volgens "planning" gaat dan :p

Je klinkt zo heerlijk alternatief en dat klinkt wel heel "schattig" allemaal maar wel een beetje naief en niet echt een vrouw die midden in de wereld staat, maar misschien is dat in Kopenhagen wel helemaal in :( geen idee..

Natuurlijk ben ik het met je eens dat je op veel dingen kan besparen hoor maar niet iedereen gaat zichzelf in een alternatieve "hippie" veranderen, zou ook lekker zijn voor de economie trouwens die leeft toch wel op wat mensen die wat uitgeven :p

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Oef... ik vind mijn vaatwasser nog onmisbaarder dan een wasmachine (heb ik vorige maand ondekt toen ie t begaf ;) )

18. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zorg altijd dat we minimaal 3000 euro spaargeld hebben voor onverwachte dingen. Nu hebben we zo`n 10.000 euro gespaard, maar we krijgen 8 dec de sleutel van ons nieuwe huis dus ik denk dat het geld daar heen gaat. Wij sparen tussen de 500 en 750 euro per maand. dat zal minder worden als we straks in ons nieuwe huis wonen omdat we van huur naar koop gaan en dat per maand zo`n 350 euro extra aan woonlasten betekend. maar ik zie het afbetalen van de hypotheek ook als sparen dus heb ik er vrede mee dat we dan wat minder gaan sparen op de spaarrekening. ik heb ook een rekening voor mijn zoontje geopend, daar staan nu een paar tientjes op.

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

haha ik heb echt ook zo'n ontiegelijke hekel aan de afwas, moet er niet aan denken... maar zou wel zonder kunnen (alleen WILLEN dat niet)

20. Mompelientje

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    De dokter woont 3 minuten van me vandaan xD

Maar je hebt wel gelijk met de auto, ik denk dat ik bij de buurvrouw aanklopt of een familie lid belt, die hebben wel een auto.

(ik vind het wel komische hoe je het beschrijft lol)

Deel Deze Pagina