Onze spaarrekening is leeg op dit moment maar dit is geinvesteerd in ons huis de afgelopen 3 jaar. Dus weggegooid vind ik het absoluut niet. Het restant is nu gebruikt voor ons trouwen volgende week en voor de babykamer en spulletjes. Onze belasting aangifte doen wij jaarlijks en niet maandelijks en die van qafgelopen jaar hebben wij nog niet binnen (eigenschuld was een papieren omdat het nog niet online kon en we waren een - vergeten) Dit is een leuk extra spaarpotje. Dan eind februari die van dit jaar en dat zal een stuk vlotter gaan aangezien die wel online kan.
wij zijn niet van die vakantie mensen. We gaan soms 1 keer in de 2 jaar een weekendje weg. Vinden we genoeg, we vinden het thuis heerlijk! Dus dat scheelt. Verder sparen we elke maand 200 euro. Er ja, er staat een aantal duizend euro op de bank. (buiten de rekening van onze dochter om) ik vind dat je hoort te sparen. Als is het maar 10 euro per maand. Je hoort iets achter de hand te hebben. Als ik soms een maandje iets over heb en geen gekke grote uitgave meer gaat ook dat naar de spaarreking (maar wij willen nog wel verhuizen) En wij verdienen echt niet veel, maar toch moet je het doen met wat je hebt en ik let erg op de aanbiedingen.
Geen reacties gelezen, maar ja, op het moment hebben wij spaargeld omdat we deze maand belastingteruggave van vorig jaar, en zorgtoeslag van dit jaar terug hebben gekregen. Dat is best veel geld voor mijn idee, en ik laat het mooi op de spaarrekening staan! En ik vind dat zo'n fijn gevoel dat we nu geld achter de hand hebben. Nu maar hopen dat er geen onverwachte uitgaven komen, want het deel van het geld willen we besteden aan een kinderkamer voor ons zoontje.
Ja, wij hebben altijd wel een bepaald bedrag op de spaarrekening staan voor onvoorziene kosten, maar we sparen bijvoorbeeld ook om in 1x lekker te kunnen shoppen zonder dat we dat meteen in onze portemonnee voelen of voor een weekendje weg. Ik vind het eigenlijk wel altijd zonde om het aan onvoorziene kosten uit te geven, terwijl we het daar eigenlijk voor hebben haha! Het is weleens gebeurd dat de de bodem in zicht kwam en dan krijg ik het wel benauwd. Zeker nu met een kleintje op komst, hebben we een extra groot bedrag op de spaarrekening staan, dat vind ik wel zo'n fijn idee.
Met onze bruiloft waren we niet klaar met de 10.000 euro maar dan zat er wel alles op en aan. Ik vind spaargeld ook heel erg belangrijk. Ik heb een hekel om geld te lenen dus daar begin ik ook niet aan (alleen een hypotheek dan) maar als ik het geld niet heb dan koop ik het niet. Wij hebben voor onze dochter ook een spaar rekening en de baby krijgt er ook een. hier gaat het geld op die ze van mijn ouders krijgen en de kinderbijslag en dan nog geld wat we zo voor ze sparen. Voor een vakantie vind ik dat ik het zo moet betalen en niet hoef te lenen of op afbetaling want als dat moet dan is de vakantie te duur en moet ik maar wat anders zoeken wat ik wel kan betalen.
Als ik al jullie reacties zo lees, kunnen wij de eerste jaren beter helemaal niet op vakantie gaan, hahaha... De autoreparatie gaat ons ongeveer 700 euro kosten. Gelukkig hebben we dit nog wel, maar dan moeten we weer helemaal overnieuw beginnen. Vind het zo zonde, ook al is het daarvoor bedoeld.
Ja idd dat schreef ik ook, ik zet hetvtegen die tijd stiekem op hun rekening waar ze natuurlijk niet aan mogen komen.
Wij hebben wel spaargeld hoor! Moet ook wel, mijn man heeft een eigen bedrijf en dan heb je nou eenmaal geen vast inkomen. We hebben al een paar keer meegemaakt dat we heeeeel blij waren met de extra centen op de bank! Dus zodra we konden hebben we die ook weer aangevuld. Het geeft me een veel relaxter gevoel zo, zit veel minder vaak in de stress over of we het wel gaan redden deze maand. En zeker met kinderen vind ik dat heel wat waard!
Een huwelijk is zo duur als je het wilt maken hoor. Ik kan me niet voorstellen dat je met 200 familieleden allemaal zo close bent dat je ze per se zou uitnodigen, maar met familie is het natuurlijk wel lastig (wie wel en wie niet). Wij hebben het zo klein mogelijk gehouden. We woonden toen heel goedkoop en konden makkelijk veel in heel korte tijd sparen om het van te betalen. Ik denk dat we in totaal zo'n 5000 euro uit hebben gegeven. Ik had een prachtige jurk (zelfgemaakt door een vriendin van mijn moeder, deels nageaapt van een superduur exemplaar dat ik bij een boetiek had gepast ), mijn man had gewoon een pak van Peek en Cloppenburg haha! Wij zijn niet pakkerig dus zouden het verschil echt niet zien Verder hebben we een high tea als receptie gegeven, wat zeer geslaagd was, en een etentje achteraf met alleen heel close familie en vrienden (20 man). Ik zou nooit schulden maken voor een bruiloft. Wij hadden beiden ook nog promoties in het vooruitzicht, waar je ook een receptie en drukkosten van proefschrift enzo hebt, ik ben daar ook 3000 euro aan kwijt geweest, en mijn man (bij een andere faculteit met andere eisen) gelukkig wat minder (rond de 2000). Dat is gelukkig aftrekbaar, maar (belachelijk dat je dat op je promovendussalarisje zelf mag betalen :x). Dus al met al hebben wij heel dure jaren gehad, ook nog met een verhuizing tussendoor. Ik zie er echt naar uit om een paar jaar nooit aan spaargeld te hoeven komen, dan kunnen we echt misschien ook wat geld gaan vastzetten, of evt. een deel beleggen.
Ja, wij ook, dat is ook echt ons minimum. Wij zijn vorig jaar getrouwd, en nu een dochtertje van 7 maanden en we hebben het minimum er ook gewoon nog opstaan. We doen t allemaal niet te overdreven en kijken goed hoe we kunnen besparen. We gaan alleen uit eten met iets speciaals en dat is maar heel af en toe enzo. En vakantie, jaa laat ik daar maar niet over beginnen
over sparen voor de kids: doe ik wel maar onder mijn eigen naam. Het is niet als startkapitaaltje ofzo bedoeld maar voor als ze hun rijbewijs willen halen, willen studeren etc. Als mijn kinderen gewoon werken terwijl ze nog thuis wonen zal ik ze kostgeld laten betalen. Dat geld zal ik op een rekening zetten als startkapitaal. Ik vind niet dat je een fulltime salaris er door heen hoeft te verbrassen.
Dat was ik! Maar dan heb je mijn post niet goed gelezen!! We moesten namelijk niet lenen omdat hij gereparreerd moest worden! We waren aan het sparen voor de naderende bruiloft (hadden aardig wat) en toen begaf de auto het. Repareren was niet mogelijk dus moesten een nieuwe kopen. Was kiezen of 2 mnd van te voren de bruiloft cancelen/ of helemaal omgooien, of een kleine lening voor een nieuwe auto. Dat 2e gedaan. Maarja, als dan binnen 1 jaar je andere auto ook zo kapot gaat dat repareren niet mogelijk is en je zwanger bent en van het nieuw gespaarde geld al een kinderwagen/ kamer hebt gekocht, omdat je niet verwacht dat je binnen 1 jaar 2 "nieuwe" autos moet kopen moet je toch weer wat. En in 1 jaar krijgen wij geen bedrag gespaard om en heel de babyuitzet EN een auto te kunnen kopen. Dus moest de bijna afgeloste lening opgehoogt worden voor NOG een "nieuwe" auto! Nu is die laatst "nieuw" gekochte auto (simpele opel uit 2006, dus geen duren audi!) al 3 keer in de garage geweest, binnen 6 mnd, voor reparaties wat in totaal 2500(!) euro kost!
En even over die 10000 euro. Als je niet meer dan 10000 euro hebt, gaan jullie dan niet op vakantie???
haha meid, je moet ergens beginnen he... maar kijk, stel je raakt werkloos. Dan krijg je in het begin nog wel 70% van je inkomen dat je aan moet vullen. Maar later krijg je niks meer. En denk niet dat het jou niet overkomt in deze tijden... Verder als mijn auto straks vervangen moet worden wil ik gewoon een nieuwe kunnen kopen. En ik wil gewoon een goede auto, hebben geen verstand van autos dus liever iets duurder die het altijd doet. Over trouwen... wij hadden 75-100 gasten en waren geloof ik 12000 euro kwijt. Wel een uitgebreide bruiloft zoals wij het wilden. We hebben de huwelijksreis en de kleding nog wel gekregen van familie. Maar je kan het zo groot/klein maken als je zelf wilt natuurlijk. Wij wilden niet aan ons spaargeld komen en hebben dit bedrag in korte tijd bij elkaar gespaard. Maar toen hadden we nog geen kids en werkten allebei fulltime.
Hmmm, een fotografe kan ik voor vriendenprijsje regelen, make up kan ik zelf doen, m'n jurk in Indonesie laten maken! Maar errr, familie feest, ik heb een KEI grote familie. Mijn oma heeft 14 kinderen waarvan per gezinslid 3-5 kinderen heeft, en dan ook nog's klein-kleinkinderen. Alle nichtjes en neefjes zijn vriendinnen en vriendjes vanelkaar. We hebben een leuke hechte familie. Daarnaast ook nog een feest in DK, waarvan ik m'n dichtste familie (vader en moeder en mijn 5 siblings en die hebben ook nog een vriendje en vriendinnetje) en mijn 2 beste vrienden. En de fotografe is ook een vriendin. @_@ DAT WORDT FLINK SPAREN KIJK'S WAT IK VANDAAG HEB GEKOCHT! LOL
Onee ik bedoelde niet trouwen hoor, dat hebben we al gedaan. Maar ik bedoelde dat je minimaal 10000 euro op je rekening moet hebben staan voordat je uberhaupt op vakantie gaat???