Ons zoontje van 3 jaar en 7 maanden vertoond de laatste tijd erg stout gedrag. Wat wij er ook van zeggen lijkt niet echt veel indruk op hem te maken en dat maakt het extra lastig. Waarschijnlijk is zijn gedrag 'normaal' voor zijn leeftijd maar soms trek ik het gewoon niet meer. Altijd die strijd aan gaan. Ook zodra meneertje zijn zin niet krijgt weer een groot drama en ongezelligheid in huis. We doen genoeg leuke dingen met hem (ook apart met hem) dus dat lijkt het mij niet te zijn. Verder gaan hij 2 x per week naar kdv. Aantal vervelende situaties waar we tegen aanlopen: - hij is lief tegen zijn zusje (7mnd) maar kan haar soms gewoon echt niet met rust laten. We vragen het dan rustig laat haar nu even met rust, maar het lijkt dan juist alleen maar erg te worden dan gaat hij JUIST vervelend/harder doen zoals haar aantikken of een schopje geven. - Aankleden of naar de wc gaan is één groot drama (hij is zindelijk volledig overdag) - Hij kan zich de laatste 2 weken erg slecht vermaken en zeurt alleen maar om tv kijken, koekje etc. - Tijdens eten dingen vervelend doen. Van tafel lopen of dingen van tafel gooien als hij de kans krijgt en expres zichzelf vies maken n de tafel/grond. Hij zit in een trip trapp stoel zonder beugel, maar soms doen we wel beugel erop zodat hij er niet van af kan maar ook dan wordt hij hysterisch. Wat ons het meeste irriteert is dus zijn zusje nooit eens met rust laten en politieagentje spelen de hele dag. We hebben een strafhoek en daar moet hij na 2 waarschuwingen 3 minuten instaan en dat doen we consequent, maar hij loopt er meteen weer uit en staat daar hysterisch te schreeuwen dat hij bang is etc. Na 3 min moet hij sorry zeggen en knuffelen en klaar Is dit herkenbaar gedrag nog tips en doen wij het goed zo? Voor mijn gevoel ben ik de enige, maar ik vind het behoorlijk zwaar met twee kleintjes. Momenteel een lastige peuterpuber en een baby van 7 mnd die tig keren wakker wordt s'nachts. Ik had het me makkelijker voorgesteld.....
herkenbaar voor de leeftijd, vorig jaar had mijn zoon hetzelfde gedrag. Hoort echt bij de leeftijd. Ik had toen ook een topic en iedereen met een kindje op dezelfde leeftijd reageerde hetzelfde het hoort er bij, heel vervelend en heel lastig dat wel... goed grenzen aangeven werkt het beste en ook het positieve belonen werkt heel goed. Alles wat goed gaat belonen met woorden: wat goed van je! super van je! wat speel je mooi e.d. en als gedrag te ver gaat, je grenzen aan geven en straffen.
Zo herkenbaar.. die fase vlak voor ze naar school gaan. De hormonen jagen door het lijf en ze zijn zooo toe aan een nieuwe uitdaging. Goed dus om te weten dat dit zeker niet gedrag uniek voor jouw kind is! Het is zelfs heel normaal en dus heel gezond! Ik zet hieronder even neer hoe ik er mee om zou gaan... Aantal vervelende situaties waar we tegen aanlopen: - hij is lief tegen zijn zusje (7mnd) maar kan haar soms gewoon echt niet met rust laten. We vragen het dan rustig laat haar nu even met rust, maar het lijkt dan juist alleen maar erg te worden dan gaat hij JUIST vervelend/harder doen zoals haar aantikken of een schopje geven. Proberen af te leiden, even wat anders doen. Op deze leeftijd neemt de interesse in het spelen van spelletjes samen vaak erg toe. Proberen zaken positief te benoemen. Je bent lief tegen je zusje en ik denk dat ze nu even wil rusten / slapen / zelf wil spelen. Zullen we samen even een spelletje doen / wil je me helpen met koken etc - Aankleden of naar de wc gaan is één groot drama (hij is zindelijk volledig overdag) Wat is dan precies het drama met naar de wc gaan? Gaat hij niet? Dat is op zich ook normaal voor deze leeftijd. Ik zou het aantrekkelijk maken. Alles netjes op de wc: stickers plakken. Positief benaderen en dit ook doen met aankleden. Ik maakte er ook vaak een spelletje van. Hoeveel dingen moeten we aantrekken? Samen tellen. En neem ruim de tijd zodat je in ieder geval zelf geen stress voelt. - Hij kan zich de laatste 2 weken erg slecht vermaken en zeurt alleen maar om tv kijken, koekje etc. Ligt ook aan het weer. Kijk wat je vindt van het tv kijken. Straks gaat hij naar school en dan neemt het tv kijken vanzelf weer af.. misschien is het wel een goed redmiddel (en ook even rust voor je dochtertje). Er is veel op de tv wat erg leerzaam is. Koekjes geven op vaste tijdstippen en bijvoorkeur voordat hij er om vraagt. Daarna is nee, nee en daarna negeren of iets anders aanbieden: fruit bijvoorbeeld. Niet teveel 'nee' zeggen dan liever de vraag negeren. "ik heb je gehoord" - Tijdens eten dingen vervelend doen. Van tafel lopen of dingen van tafel gooien als hij de kans krijgt en expres zichzelf vies maken n de tafel/grond. Ook dit zou ik positief aanpakken. Eet je netjes, blijf je netjes zitten: sticker plakken, liedje kiezen, boekje uitkiezen etc. Zo niet, waarschuwen en na waarschuwing uit zicht plaatsen met de boodschap: wij zijn even gezellig aan het eten. Als je mee kunt doen, kom je maar en anders blijf je maar even hier. Niet boos worden. Hij zit in een trip trapp stoel zonder beugel, maar soms doen we wel beugel erop zodat hij er niet van af kan maar ook dan wordt hij hysterisch. Geen beugel gebruiken joh.. dat frustreert en is natuurlijk ook wel een beetje denigrerend. "Gewoon" eisen dat hij blijft zitten (positief benaderen) en anders maar niet eten en op de gang zitten. Wat ons het meeste irriteert is dus zijn zusje nooit eens met rust laten en politieagentje spelen de hele dag. We hebben een strafhoek en daar moet hij na 2 waarschuwingen 3 minuten instaan en dat doen we consequent, maar hij loopt er meteen weer uit en staat daar hysterisch te schreeuwen dat hij bang is etc. Na 3 min moet hij sorry zeggen en knuffelen en klaar Zelf ben ik niet zo van de strafhoekjes. Als een kind vervelend doet, dan zeggen wij dat hij / zij dat maar even ergens anders moet doen (gang) zodat wij er geen last van hebben. Op die manier gaat de lol er al snel af. Alleen bij grote overtredingen zetten we de kinderen even in een hoekje (wel in de kamer) of op de trap voor een paar minuten en vinden dat ze dan maar even moeten nadenken. Als het kind snapt waarom het daar zit (en dat dus kan zeggen) en uit zichzelf sorry zegt mag het weer terugkomen. Maar dit is dus alleen bij echt expres stoutgedrag.. niet alleen 'maar' vervelend gedrag. Voor veel mensen is de overgang van één naar twee kinderen heel pittig maar je moet je bedenken dat je zoontje zich echt midden in de peuterpuberteit bevindt... hij zal ook wel eens boos worden zonder dat hij weet waarom. Dit zijn voortekenen van hoe het gaat worden als ze gaan puberen (Leuk vooruitzicht hè? ) Blijf vooral zelf rustig, probeer oog te hebben voor de veranderingen en ontwikkelingen die er allemaal zijn (bijna kleuter, naar school, sint, kerstmis etc etc) en stel heel duidelijke grenzen. Boos worden hoeft eigenlijk zelden maar wel duidelijk. En.. het gaat echt over! Tip voor jezelf.. probeer met elkaar afspraken te maken over voldoende slaap.. dat helpt bij rustig blijven.
Herkenbaar, ze zijn erg toe aan school op deze leeftijd. Hier ook eentje van 3 jaar en 8 maanden die normaal heel lief en gezeglijk is, maar nu ook kuren vertoont. Onze oudste had precies hetzelfde. Uitzitten tot hij naar school gaat, proberen om leuke dingen te doen om toch wat positieve momenten op een dag te maken. Sterkte!
Cygnet: mooi geschreven en we gaan zeker wat met je tips doen. Ik denk dat wij voornamelijk de positievere benadering kunnen we wat mee. We zijn soms misschien daarin wat negatiever qua stemverheffing, kort lontje etc. Geduld is een schone zaak en soms moeilijk. Lief je uitgebreidde reactie Andere ook bedankt!!
Voor dingen die echt niet acceptabel zijn, krijgen ze bij mij geen waarschuwing, dat wordt meteen bestraft. Verder probeer ik maar 1 keer te waarschuwen voordat ik tot actie/consequentie overga. Voor een heleboel andere dingen krijgen ze bij mij vaak keuze: bijv of je gaat nu rustig aan tafel zitten eten of je gaat maar op de gang zitten tot je wel zo ver bent. Ik probeer dan ook niet boos of emotioneel te klinken, maar gewoon nonchalant, alsof het me werkelijk niet kan schelen wat ze kiezen. Ik moet zeggen dat ze erg vaak eieren voor hun geld kiezen , die gang (zonder publiek, speelgoed of afleiding) is erg onaantrekkelijk...
Heftig he die leeftijd. En dan ook nog es met gebroken nachten. Dan is je lontje toch al een stuk korter. De meeste tips zijn wel gegeven denk ik. Kan er alleen nog maar dit aan toevoegen. Zoek een goede oppas en tank bij! Dan kun je er daarna weer positief tegenaan.