Hebben jullie tips om uit een bv-dip te komem?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Konijn, 30 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn

Konijn Niet meer actief

Vorige week zijn we allemaal geveld geweest door de griep. Mijn dochter was flink ziek, met daarbij een oorontsteking. Ze dronk toen weinig en slecht. Zelf had ik het ook goed te pakken en al met al is mijn melkproductie flink gekelderd.

Ze is inmiddels weer beter, maar drinkt nog steeds slecht. Wel wil ze het iefst de hele dag en nacht aan de borst hangen (geen idee meer hoeveel voedingen ik geef), maar dan sabbelt ze het grootste deel van de tijd maar een beetje. Ik heb ook het idee dat er gewoon niet zoveel melk meer is bij mij. Mijn borsten ogen en voelen leeg.

Er is nog geen sprake van vochttekort, ze plast net genoeg, maar het houdt allemaal niet over.

Ik probeer maar zoveel mogelijk aan te leggen en heb alle bijvoeding even stopgezet, in de veronderstelling dat het dan zichzelf zal regelen, maar het schiet niet op.

Hebben jullie nog andere tips om weer wat meer melk te krijgen?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Esther

2. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Hey Konijn, lang geleden, hoe is het met jou?!

Ik ben van de week ook ziek geweest en had toen hetzelfde probleem. Ik had hier toen ook een topic over geplaatst, staat hier nog ergens in het rijtje.
    Volgens mij kan je niet meer doen dan dat je al doet. Zelf goed eten, genoeg drinken. En de kleine vaak aanleggen. Misschien ná iedere voeding even kolven? Dit zal dan steeds niet veel zijn, maar krikt wel weer de productie op. Succes! (en misschien eens tot ziens in het juni-topic?)

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik ben van de makkelijke weg.... domperidom.... 1 of 2 per dag, 3 dagen lang en volop productie weer. Na een dag al. Maar goed, aanleggen, aanleggen, aanleggen zou ook moeten werken.

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

Er schijnen toch ook dingen te zijn die je kunt eten?

Anijs (bv muisjes)
    Taugé heb ik wel eens gehoord

Volgens mij heb ik Nathalie daar wel eens over gehoord.

5. appeltje

Ja klopt, zij had dat na taugé... maar ik weet niet in hoeverre dat allemaal wetenschappelijk bewezen is. Kan me voorstellen dat je kindje na zo'n bak taugé ook flink last van zijn buikje krijgt. ;)

6. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik sluit me aan bij appeltje. Domperidon heeft mijn productie meerdere malen gered.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik wilde net een soorgelijk topic openen.
    Een paar weken geleden had ik nog megaveel melk, ik kon net een kwartier doen met m'n zoogcompressen, en dan had ik alweer nieuwe nodig. Maar nu is het de laatste paar dagen behoorlijk aan 't stagneren. Hier komt het ook omdat ik flink ziek ben geweest, zo erg dat ik soms gewoon een voeding uit de vriezervoorraad heb gegeven en dus ook niet heb gekolfd.

Maargoed, ik zie dus dat domperidom helpt. Dan weten jullie vast ook wel hoe ik daar aan kan komen...? Heb je daar een recept voor nodig? En waar is het te koop?

8. Konijn

Konijn Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!

Tauge ga ik niet aan beginnen... ik denk dat ik zelf krom lig als ik een hele bak leegeet :rolleyes:. Brood met gestampte muisjes is wel heel lekker, dus baat het niet dan schaad het ook zeker niet... ;)

Domperidom? Is dat dit: http://www.efarma.nl/PAGES/winap.asp?ID ... =infotekst

Volgens de bijsluiter is het namelijk niet bedoeld voor borstvoeding maar voor brandend maagzuur... Je kunt het toch gewoon bij de drogist krijgen? Als het maandag nog niet vanzelf goed is gekomen dan ga ik het zeker proberen. Ik vind jullie positieve verhalen wel heel bemoedigend namelijk!

Groetjes!

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Ow, ik denk dat dat het wel is ja, dit stond er namelijk ook bij:

Zeer zelden

* Borstvorming bij mannen en opzwellen van melkklieren bij vrouwen. Ook kan er melk uit de borsten vloeien en kan de menstruatie ontregeld raken. Deze verschijnselen verdwijnen weer binnen enkele dagen na stoppen met domperidon.

Dan heb ik nog wel een paar vraagjes voor de ervaringsdeskundigen:
    - Er staat: Het is te verkrijgen in tabletten, zetpillen en drank. Wat raden jullie aan / gebruiken jullie zelf?
    - En hoe lang / vaak moet je het gebruiken, aangezien er ook staat dat de verschijnselen weer stoppen binnen enkele dagen na het stoppen met domperidom
    - En laatste vraag, er staat dat die bijwerking (de melk die gaat vloeien) zeer zelden voorkomt. Geldt dat dan niet als je al bv geeft?

Alvast bedankt! :)

10. appeltje

Is inderdaad vrij verkrijgbaar bij de drogist (en apotheek). Zorg dat je het neemt vlak na de voeding waar je kindje het een tijdje op doet ('s avonds laat). Zo komt er het minste bij je kindje terecht.

Hier kan je meer vinden: http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... don-2.html

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Bedankt voor de link! :) Ik heb alles even doorgelezen, en besloten het toch eerst op proberen te lossen door 'm wat vaker aan te leggen en wat extra te gaan kolven. Als het dan nog niet lukt, kan ik 't altijd nog met domperidom proberen natuurlijk.
    Ik vind het alleen een beetje een eng idee dat Milan het ook binnenkrijgt (als is het maar heel weinig).

12. appeltje

Dat is natuurlijk ook een manier om de productie op te krikken. Maar misschien is de gedachte dat zoiets bestaat wel een geruststelling. Ik kwam er bij toeval achter. Ik had buikgriep en mijn productie liep toen vrij snel terug. Die domperidon zorgde dat ik niet meer misselijk was, maar meteen ook voor de toename aan melk. Twee vliegen in één klap zeg maar...

13. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Appeltje, heb jij een LK geraadpleegd bij het innemen van Domperidon of dat op eigen gelegenheid gedaan? Moet je dat trouwens ook afbouwen?

Tauge (zo rauw mogelijk) schijnt inderdaad te helpen om je productie op te krikken, maar dan moet je natuurlijk in eerste instantie vaker aanleggen. Ik ken iemand die gaat promoveren op voedsel (vooral op natuurlijk eten) en die bevestigde dat. Bij mij hielp het overigens wel. Ik heb ook een tijdlang cashewnoten gegeten, maar toen ben ik in korte tijd 5 kg. aangekomen, dus dat doe ik maar niet meer, haha ;)

Marla

14. appeltje

Ik heb dat op eigen gelegenheid gedaan. Tenminste, mijn zus (2 kids 16 en 22 borstvoeding gegeven) heeft het 2 keer gedaan na raadpleging van de lk. Ik heb haar advies eigenlijk gevolgd. Ik heb het achteraf ook nog eens dubbel gecheckt bij mijn huisarts (was bezig voor opleiding lk).

15. appeltje

Dat is natuurlijk ook een manier om de productie op te krikken. Maar misschien is de gedachte dat zoiets bestaat wel een geruststelling. Ik kwam er bij toeval achter. Ik had buikgriep en mijn productie liep toen vrij snel terug. Die domperidon zorgde dat ik niet meer misselijk was, maar meteen ook voor de toename aan melk. Twee vliegen in één klap zeg maar...

16. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Appeltje, heb jij een LK geraadpleegd bij het innemen van Domperidon of dat op eigen gelegenheid gedaan? Moet je dat trouwens ook afbouwen?

Tauge (zo rauw mogelijk) schijnt inderdaad te helpen om je productie op te krikken, maar dan moet je natuurlijk in eerste instantie vaker aanleggen. Ik ken iemand die gaat promoveren op voedsel (vooral op natuurlijk eten) en die bevestigde dat. Bij mij hielp het overigens wel. Ik heb ook een tijdlang cashewnoten gegeten, maar toen ben ik in korte tijd 5 kg. aangekomen, dus dat doe ik maar niet meer, haha ;)

Marla

17. appeltje

Ik heb dat op eigen gelegenheid gedaan. Tenminste, mijn zus (2 kids 16 en 22 borstvoeding gegeven) heeft het 2 keer gedaan na raadpleging van de lk. Ik heb haar advies eigenlijk gevolgd. Ik heb het achteraf ook nog eens dubbel gecheckt bij mijn huisarts (was bezig voor opleiding lk).

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja, je hebt ook gelijk hoor. Ik vind het zeker een geruststelling dat er nog meer mogelijkheden zijn. Als het op deze manier niet lukt, ga ik het ook zeker proberen.

19. Konijn

Konijn Niet meer actief

Bedankt voor de link!

Behalve het ziek zijn ben ik ook weer gaan menstrueren en ik ben begnnen met een (klein) baan(tje). Alles bij elkaar bleek wat funest, maar ik wil echt niet daarom moeten stoppen.

20. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    als ik een dip heb (is nu al zon 3/4 keer voorgekomen) dan ga ik altijd tussen een half uur en een uur na de voeding kolven. Soms krijg ik dan geen tsr maar daar heb ik dan mijn syntocinon-spray voor ;) Bij mij werkt dit vaak al binnen een dag!
    als ik een dag lang extra kolf wordt ik vaak de dag erna wakker met stuwing.. Dan heb ik weer eventjes te veel maar dat heb ik liever als te weinig ;)

Deel Deze Pagina