He meiden, Mijn dochter is nu ruim 9 maanden en was erg vroeg met dingen doen. Rollen en tijgeren bijvoorbeeld. Wel deed ze alles altijd al in de 'verkeerde' volgorde. Nu vertelden ze op het CB dat ze wel echt alles in de goede volgorde moeten doen anders is het slecht voor de ontwikkeling. Mijn meisje heeft een tijd lang veel gespuugd (van 5 maanden - 8 maanden) en het heeft lang geduurd voor ik een doorverwijzing kreeg, nu vanaf 8 maanden maagzuurremmers en ze spuugt niet meer. Ook zie ik dat haar ontwikkeling nu weer snel gaat. We hebben gladde vloeren waar ze dus vanaf een maand of 4 over ging tijgeren. Nu gaat ze overal op haar knieën zitten en staan, ze zit ook los op haar knieën en laat zich soms op haar kont vallen van uit staan. Maar kruipen en zitten vanuit lig doet ze niet. Moet ik me hier echt zorgen om maken, ze komt overal waar ze wil komen door te tijgeren en achter een loopwagen op haar knieën te schuiven, verder kan ze dus wel gaan zitten maar niet op de 'normale' manier. Ook staat ze en loopt ze langs de tafel. Zijn hier meer mama's met dit 'probleem?'
Volgens mij maakt het echt niet zo heel veel uit in welke volgorde ze wat doen hoor. ieder kindje is anders. Mijn dochter kruipt helemaal niet, ze doet iets wat ergens tussen kruipen en billenschuiven in zit. Wel trekt ze zich nu op en stapt ze rond de tafel. Echt kruipen dus niet. Ook kon ze al heel snel zelfstandig rechtop zitten maar vanuit lig naar zit doet ze niet (vond het cb hier ook niet erg) maar sinds kort probeert ze dit wel en ook vanuit ruglig ( soort van sit ups, ziet er echt heel gek uit). Mijn meisje doet sommige dingen ook een beetje 'in de verkeerde volgorde', maar ze komt er uiteindelijk allemaal wel. Nou, ook prima toch. Volgens mij is het voor de ontwikkeling 'slecht' als ze dingen extreem laat zou gaan doen maar volgens mij is jouw kindje helemaal niet laat dus zou me er niet zo veel zorgen om maken.
Er is wel een ideale lijn. Maar genoeg kindjes die hun eigen plan trekken. en daar geen problemen mee krijgen. (billenschuivers, dingen overslaan etc) Mijn jochie was niet zo vlot. Maar hij kon al aan 1 hand lopen (11 mnd), voordat hij zelf kon gaan zitten (13 mnd). Zijn interesse lagen gewoon niet bij het zittend spelen. Dat deed hij op zijn buik, of staand aan tafel.. Zolang het gebeurd op het aangeven van je kindje, zou ik het gewoon laten gaan.
Het is inderdaad wel beter voor de ontwikkeling, evenwicht en nog wat meer... Is mij verteld.. Mijn zoontje was ook zo snel, maar zat bijna nooit. Maargoed, je kunt je kind helpen/stimuleren, maar meer ook niet toch?! zou me er niet te druk om maken als ze verder vrolijk is en zich goed ontwikkeld.
Ik denk dat ze bedoelen dat het belangrijk voor de ontwikkeling is dat een gaat kruipen, zelf leert zitten en blijven zitten. Het eerste bevordert de ontwikkeling van hersennen, coordinatie en motorische ontwikkeling. Tweede en derde zal ze echt nodig hebben straks, ook al kan ze lopen. Daar zou ik me geen zorgen over maken, elk gezond kind kan uiteindelijk zitten. Dat ze tijgert is al heel goed, dat is de voorbode op kruipen, dus geen verkeerde volgorde. Misschien dan je haar vaker op een ruwe ondergrond kunt leggen (tapijt oid) zodat ze makkelijker kan leren kruipen.
Mijn zoontje begon pas met teigeren vanaf een maand of 10. Maar toen trok hij zich al wel op aan de box en liep hij zo stukjes langs de spijlen. Kruipen vanaf 12 maanden en zo heeft hij heel wat broekjes versleten, want sinds een week of 3 loopt hij en hij is nu 21 maanden geweest. Hij is ook wat laat, maar de volgorde is goed. Dus als je kindje al teigert dan is dat goed toch? Zelf zitten kwam hier trouwens pas toen mijn zoon een tijdje kroop. Ik denk dat je je nu nog geen zorgen hoeft te maken hoor.
als eerste wil ik je zeggen, maak je geen zorgen. Elk kindje ontwikkelt zich op zijn eigen niveau! Overigens vind ik het een beetje een vreemde opmerking van het cb om alles in de goede volgorde te doen, ik ken kinderen die het kruipen over hebben geslagen en 'ineens' gingen lopen. Nou er is niets mis met die kindjes hoor! Ennuh misschien moet je eens even hier komen kijken Mijn dochter doet namelijk nog 'niets', behalve liggen en zitten, en het zitten doet ze ook nog niet uit zichzelf! Afgelopen week ben ik op het cb geweest, de kinderarts vroeg of mijn dochter al op haar buikje wou liggen. Dit wilde ze tot een maand geleden absoluut niet, en nu gaat het steeds beter. Hoewel nog maar 5 a max 10 minuten. Dit vertelde ik de kinderarts, en ze zei nou dat is toch al een positieve ontwikkeling. Verder kreeg ik te horen dat ik mij geen zorgen moest maken, ook niet omdat mijn dochtertje nog vrij weinig doet. Het enige waar ze heel vroeg mee is, is dat ze al heel lang met haar stemgeluid bezig is. En dat ze al haar halve gebit heeft. En verder....lekker genieten van mijn dochter, en ik laat mij verrassen!
Bedankt meiden ben nu wel gerustgesteld ... @lavendel haha das wel veel idd... hier met 4 maanden twee ondertanden direct achter elkaar, dus ik dacht dat gaat snel... maar nu pas met bijna 10 maanden komen de twee boventanden