Adi, hier ook proosten. Weet niet waar hij dat ooit heeft geleerd maar hij deed t opeens en ook hier was het bij elke slok op een gegeven moment
tradities met eten... niet echt... behalve eerst groente en aardappels bijv en dan pas vlees. Voor het slapen gaan bij mijn dochter een heel ritueel. Eerst pyama aan, schone luier, tandenpoetsen, dan in bed, lampje aan, "in slaap knuffelen" (is liedje zingen terwijl ik haar knuffel), muziekdoosje aan, aapje en speen bij dr en "Ik hou van jou!" en weg. En ik moet niks vergeten hoor, want zij onthoudt het wel
Oja met tandenpoetsen. Aaaaaaaaaaaaaaaaa van aapies Bbbbbbbbbbbbb van beren Ccccccccccccc van (naam dochter straks) en Dddddddddddd van Damian. En dan hebben we alle 4 de kanten gehad met poetsen. En als laatste de voortandjes nog ff 'Eeeeeeeeeeeeeeeen nu gaan we naar bedje toe' Boekje lezen, kusjes spel en dan slapen. Als ik merk dat hij een 'ik wil niet slapen-bui' heeft dan doe ik Baby-Woezel-tactiek. Zn doekje in slaapwiegen en dan instoppen en dan moet zoonlief heel stil zijn omdat woezel anders wakker word
elke avond voor het slapen gaan verhaaltje, en ze mag zelf ook altijd nog even 'lezen' als we bv een pot appelmoes hebben die opengemaakt moet worden,dan probeer eerst ik het (krijg hem nooit open hahah) en dan mn man(die maakt m dan natuurlijk wel open) en we zeggen dan dat het ons niet lukt, en zij krijgt hem natuurlijk wel open en zegt dan " jamelie powerrrrr" en doet ze net als danoontje die spierballen zo .. haha als mn man werken is, en we eten spagetti, eten we altijd samen van 1 bord ff denken...
Hihi supergezellig! Hier; de allereerste pannenkoek mislukt natuurlijk altijd en die moet dan geproefd worden. Lekker scheuren.
Hier hebben we een standaard bedritueel: eerst al het speelgoed opruimen, dan laatste plas doen (met standaard het 'ga maar plasje doen' zelfverzonnen liedje), dan tandenpoetsen (het nederlandse en engelse ABC komt dan langs) schone luier, pyjama aan. Dan mag ze nog het plafond aanraken (klimt op papa) dan 'vliegt' ze in bed en dan gaan we lezen. Eerst ik, dan mag zij ook nog 'vertellen'. Dan slaat zij het boek dicht. Zetten we de wekker (aapie) en krijgt hij nog een kusje en een knuffel (kluffel zoals zij zegt). Dan sterren aan, mickeymouse lamp aan, grote licht uit, dikke Brassa (knuffel) voor papa en mama en heel veel kusjes. Dan zeg ik standaard "dag lieffie, slaap lekker, papa en mama houden jou! tot morgen!" en gaat zij vervolgens nog een half uur d'r knuffels rangschikken en verhalen vertellen Woensdagavond is in-bad ritueel met papa. Alles, inclusief papa, is na een uur ZEIKNAT in de badkamer. Maar waar ik zo van kan genieten zijn de lachsalvo's die uit de badkamer komen van papa en dochter. Echt geweldig.
mijn (helaas) overleden schoonmoeder kocht voor de verjaardagen/sinterklaas/kerst altijd een spelletje voor haar kleinkinderen.... die traditie hebben wij nu overgenomen.....
Wij hebben voor het naar bed gaan een heel ritueel, wat iedere dag precies hetzelfde moet! Als we iets vergeten, wijst ons meneertje ons er wel op! Iedere avond mag hij iets kleins meenemen naar bed, en omdat Thije helemaal gek is van autootjes, is dat dus iedere avond een autootje. Deze wordt zeer zorgvuldig uitgekozen .... Dan natuurlijk tanden poetsen (met 3 het liedje "hoedje van papier"; 1x boven, 1x onder en 1 keer alles). Dan wassen (als we niet onder de douche gaan): bij ieder vingertje staan we dan even stil bij iets wat we hebben gedaan die dag (dit duimpje heeft lekker in het park gefietst, dit vingertje heeft heerlijk boekjes gelezen en dit vingertje is een beetje stout geweest.....). Pyjama aan en dan nog even lezen: 1 verhaaltje van Dikkie Dik en een klein verhaaltje van Jip en Janneke (momenteel de draaimolen...) en hij mag Molletje en de Ooievaar (uit een ander boek) nog even een welterustenkusje geven. Dan mag Thije de lamp uit doen, en leggen we hem, na een dikke kus en knuffel, op bed. Daar krijgt hij nog een slokje water en wordt hij lekker ingestopt. Dan moet mama zingen (papa mag niet zingen ): een coupletje uit "het land van je ogen dicht" van Woezel en Pip , inclusief wind (mama mag niet vergeten de wind na te doen....)!! Muziekbeestje aan, en hehe, papa en mama kunnen de kamer verlaten....Totdat ik na 5 seconden word teruggeroepen..."nog een muziekje aan mama....". Dit is iedere avond hetzelfde ritueel....Zijn we zo een half uur mee zoet....Pfff, best lang vind ik soms, maar we genieten er met z'n drietjes zo van! Verder mag Thije iedere zaterdag of zondag alle eitjes bij het ontbijt pellen!
Oja, nog een zelfverzonnen spelletje. Wil ze vaak nog even doen net voor ze naar bed moet. Ik wil nog even 'hou-je-van-papa-en-mama' doen! Zij gaat aan de ene kant van de kamer staan en wij moeten aan de andere kant op onze hurken naast elkaar zitten (regisseert ze ook allemaal heel mooi natuurlijk). Dan zegt zij: "hou je van papa en mama, eentweedrie rennen, en hoeshhh" En dan komt ze hard lachend op ons afgestormd en valt in onze armen Ander spelletje deed ik vroeger vaak met mijn zusje en dochter vindt dit dus ook super leuk Zij noemt het 'wipwap'. Ik ga op de grond zitten, met mijn benen een beetje gespreid. Zij tegenover mij, op mijn benen, ook benen gespreid. Elkaars handen vasthouden. Dan gaat zij eerst achterover liggen, ik blijf zitten. Ik trek haar vervolgens overeind en ga zelf achterover liggen. Dan zij weer achterover en 'trekt' mij omhoog. Zo achter elkaar, een soort wip dus.
Oja Bij het naar boven gaan voor het slapen gaan, doen we een achtervolg spelletje. Zij gaat alvast de trap op en dan sta ik beneden. Als ze halverwege de trap is roep ik "mmmaaaaaammaaaaaa...........komt..............er........AAN!!" En dan gilt ze het uit, rent naar onze kamer en gaat zich verstoppen onder ons dekbed. Vervolgens ga ik haar 'zoeken'. In haar kamer, de babykamer, de badkamer...zij ligt muisstil onder het dekbed te wachten. Dan sluip ik op mijn tenen onze kamer in zodat zij me niet kan horen. En dan laat ik haar schrikken door opeens het dekbed van haar af te trekken, of voorzichtig heel stilletjes een voetje beet te pakken, of door op het bed te springen
Vanalles , maar idd vooral in maniertjes. Een emotioneel heel waardevolle is dat als ik koekjes bak met M, zij altijd zegt: Dit deed je ook altijd met omama he? En dan hebben we het even over omama (mijn oma, is overleden toen M net was geboren).
Hier ook met de trap op gaan. Dan gaat mama ' de billetjes' opeten D rent dan hard naar boven en gaat zich dan ook verstoppen maar giegelt zo hard dat je m kan horen maar 'mama kan m nooit vinden'
Oh meerdere Als we bloemkool eten er een augurk bij ( hmmm lekker! ). 'Toveren' als ze niet kunnen slapen. De manier van naar bed brengen, papa EN mama brengen ze naar bed ( 95 % van de tijd ) waarbij nog even heerlijk gestoeid en gespeelt wordt. Een gekke 10 minuten als de oudste de gehele dag 'vieze woordjes' ( poep, pies, dikzak ) roept. In die 10 minuten mag hij helemaal los, en daarna moet het afgelopen zijn. En zo ongetwijfeld nog véél meer.
In het weekend mag hij chippies, en een snoepje. Zondagmorgen altijd harde broodjes en idd; elke avond wordt de dag afgesloten met; ik hou van jou, en mama vind jou heel lief...
Als onze jongens goed gegeten hebben, mogen ze op hun stoel gaan staan en krijgen dan een applaus, vinden ze te gek. Op moederdag/mijn verjaardag neemt mijn man de jongens altijd mee en laat ze dan zelf een cadeautje uitzoeken. Ik heb al een hele verzameling spuuglelijke beeldjes, olielampen en andere curiosa, geweldig. Op de kinderboerderij kopen we altijd verse eitjes en die gaan we dan thuis bakken voor de lunch. En verder natuurlijk rondom het naar bed gaan allerlei rituelen, verhaaltje, liedje, gebedje, praatje. Op zaterdagavond iets lekkers eten voor de tv.
jaa als we pannenkoeken gaan bakken mag mijn oudste dochter altijd meehelpen de boel te klutsen... en daarna een beetje in de pan gooien.... mocht ik vroeger ook altijd doen bij mn opa en oma thuis.... geweldig toch!