Hebben jullie vast regelmaat/eetpatroon met de kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Child, 1 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Waar ik naar toe wil: Vaste tijden eten en dan ook voor de duidelijkheid een beetje hetzelfde: Ontbijt brood of pap, tussendoor fruit, Lunch: iets gezonds, Tussendoor thee met fruit. evt later op middag rauwkost, Avondeten gezonde prak.
    Maar qua tijd zit ik vaak te klieren met slaapjes en schooltijden en regelmaat ontbreekt nogal. Voorbeeld van een vrije dag:

Wij doen van jongs af aan ontbijten met de kinderen voor de televisie. Dit is er zo ingeslopen omdat we hele slechte slapers hebben/hadden en we 's morgens om 06.00 uur niet braaf aan tafel gaan ontbijten.
    Oudste eet brood, jongste wil bijna niet eten.

Vervolgens wordt er 1,5 uur later vaak gevraagd om een appel die ook voor tv opgegeten wordt.
    Dan gaan ze spelen (jongste slapen)
    Daarna meestal aan tafel lunchen, soms om 12.00 uur, soms om 13.30 uur. Ook weer afhankelijk van slaap enzo.
    Lunch is bijna nooit gewoon brood, soms bak ik gezonde wafels of krijgen ze tosti/pannenkoek.
    's Middags krijgt oudste rijstwafel met pindakaas of een cracker.
    Avondeten doen we wel gewoon aan tafel.

Nu was ik benieuwd of jullie ook vaste tijden en vaste maaltijden hebben en hoe je dat doet als je jongere kinderen hebt met slaapjes icm oudste naar school etc?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

S'ochtends en s'avonds wel. S'ochtends omdat het moet voordat hij naar de peuterspeelzaal gaat en s'avonds omdat vriend dan terug komt van zijn werk en we dan samen kunnen eten.

Verder, of eigenlijk ben ik vooral voor het eten wanneer je honger hebt maar dat is niet te doen in onze samenleving. Eten op vaste tijden is eigenlijk minder goed, je luistert dan niet naar je eigen lichaam waardoor obesitas dus een gevolg kan zijn.
    Je hebt wel honger om 18u maar dat is omdat je jezelf hebt aangeleerd te eten om 18u.

Eten wanneer je lichaam het aangeeft is niet te doen. Je zit met werk, school,... maar echt vaste tijdstippen hoef je echt niet in te voeren.

3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Hier ook niet echt regelmaat,dan moet ik vroeg werken,dan weer laat,dan weer vrij...
    Of opa komt oppassen en is er vroeg in de ochtend ,of hij moet om 6:45 op het kdv zijn....;)
    Probeer het wel maar laat het ook een beetje los.
    Met avond eten hetzelfde ongeveer als de ochtend. Plus dat zoonlief toch niks geen warm eten wil....
    Als ik vrij ben mag hij soms ook tv kijken omdat ik eerst een bak koffie moet hebben ;)
    Niet iedereen heeft een baan van 9 tot 17.00 (mijn man dan weer wel :D)
    Vindt het altijd zo knap dat het sommige mensen zo makkelijk afgaat met die regelmaat.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier van begin af aan een vast ritme. En we eten nooit achter de tv.
    We ontbijten doordeweek om 7.15. In het weekend ergens tussen 9.00 en 10.00 uur.
    Rond 10.00 uur fruit en doordeweek lunch om 12.00 uur. Dan zijn we nl terug van de oudste uit school halen. In het weekend tussen 12.00 en 13.00 uur.
    Lunch kan bestaan uit brood, tosti, omelet, pannenkoeken oid en er zit ook altijd iets van groenten of rauwkost bij.
    Avondeten ergens tussen 17.30 en 18.15.

De slaapjes van de jongste heb ik aangepast op de schooltijden, maar hield bij beide kinderen als baby een strak ritme met vaste tijden aan.

5. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland

Wat bedoel je met gezonde wafels?

Ik ben wel benieuwd, ivm afwisselen

6. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij hebben wel een vast ritme qua eten.
    Maar dat is eigenlijk pas sinds de oudste naar school gaat.

Ontbijt rond 7.30. Zoon: 2 boterhammen en warme vlamelk (gele vla met heet water)
    Dochter: wisseld per dag, ze ontbijt slecht/moeilijk: brood, ontbijtkoek, fruit, komkommer

Tussendoor: 10.00/11.00 fruit of groente of ontbijtkoek of cracker

Middag 12.30. Meestal brood met fruit erbij. Soms: tosti, pannenkoek, poffertjes, kaasbroodje, worstenbroodje, kaasstengel ofzo

Tussendoor 15.00/16.00: wisselend zoals ochtend tussendoor.

Avondeten 17.30/18.00 elke dag wat anders.
    Eigenlijk altijd wel komkommer, tomaat, paprika enzo op tafel erbij

7. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Hier ook vaste tijden( kan iets veranderen ivm met werkdagen)

2 Werkdagen ontbijten rond 6.30 dan eet die vaak wel voor een filmpje vanwege dat het zo vroeg is.
    Thuis dagen rond 7.30 ontbijten aan tafel samen
    Rond 9.30 een koekje eten met wat drinken
    Rond 11.30/45 Lunchen
    Na het slapen rond 14.30/15.00 fruit eten met wat drinken
    Meestal rond 16.00 nog wel iets van rozijntjes ofiets
    17.15/30 gaan we eten.

8. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ja wij hebben eigenlijk 7 dagen p/w een redelijk strak eet-ritme. We eten elke doordeweekse ochtend gezamenlijk. In het weekend niet, want dan wil dochter vaak nog even bij mij in bed liggen terwijl zoon gelijk met mijn man naar beneden gaat.

Doordeweeks zitten beide kinderen op school, dus ochtendtussendoortje en lunch hebben ze daar. In het weekend drinken we gezamenlijk koffie met wat lekkers.
    Lunch eten we weer gezamenlijk, behalve natuurlijk als we eens een dagje weg zijn, maar als we thuis zijn dekken we de tafel en eten we dus daar.
    Zelfde geldt voor het avondeten. Bij hele hoge uitzondering eten we eens aan de kleine tafel bij de tv. Dat is dan ook gelijk echt een feestje voor de kinderen.

Ik merk dat het met name voor 1 van mijn kinderen erg belangrijk is om juist in het weekend een duidelijk ritme aan te houden. Dat doen we dan dus ook maar.

9. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Heb geen vast recept eigenlijk. Ik heb een wafelijzer en ik gooi gewoon wat bij elkaar in een kom: vaak havermeel (gemalen havermout), geprakte banaan, kokosolie, bakpoeder. Iets in die trant.

10. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Ja. We ontbijten aan tafel. Dat is meestal rond 7 uur. Doordeweeks mijn zoontje en ik en in het weekend wat later met zijn drieen.
    Dit is brood/havermout

Dan rond 10 fruit op onze vrije dagen. Anders eet hij dan fruit bij opa en oma of opvang.

Dan rond 12 lunch en daarna naar bed.

Dan na wakker worden iets lekkers.

Rond 16/17 wat rauwkost blokje kaas en dan rond 18 avondeten

Kost hier geen moeite. Ik houd zelf ook wel van ritme :)

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ontbijt rond 7.00 aan tafel. Kinderen een boterham. De jongste krijgt hem vaak niet helemaal weg. We zijn om 8.45 terug van de oudste naar school brengen en dan eet hij vaak de rest nog op.
    Rond 10.00 fruit en drinken. De oudste eet een boterham om 11.15 op school. Ik lunch met mijn zoon dan om 12.00 uur. Boterham met soms een gebakken ei voor de rest gewoon beleg en weer een beker drinken.
    Zoon gaat naar bed. Als de oudste om 13.30 thuis komt krijgt ze nog vaak een boterham of fruit omdat ze vroeg heeft geluncht. Ergens tussen 15 en 16 uur een tussendoortje, ontbijtkoek, koekje oid. De oudste mag meestal rond 15 een snoepje. En drinken uiteraard.
    Drinken krijgen ze ook wanneer ze erom vragen. Meestal water als ze dorst hebben.
    Avondeten rond 17.30 en altijd aan tafel.

In de vakanties loopt deze structuur wel door.. Alleen als we in het buitenland zijn dan eten we vaak laat in de middag nog wat omdat we in de avond laat eten. Dan is het allemaal niet zo strak en gewoon lekker go with the flow..
    Wij vinden deze structuur prettig. Maar we kunnen ook prima afwijken zonder van slag te zijn etc.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier altijd ritme gehad.
    In de ochtend 2 boterhammen voor de tv.
    Dan rond 10u fruit
    12/13u middageten aan tafel
    15/16u tussendoortje
    17.45 avondeten.

Hier echte brood eters maar wel vaak in combi met rauwkost/avocado/ei. Ook wraps etc gaan er hier goed in.

13. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Op doordeweekse dagen wel maar mijn kinderen gaan allebei naar school. S ochtends ontbijten we op mijn vrije dagen aan tafel. Op werkdagen snel voor de tv, we gaan dan al om 7.00 de deur uit. Op school krijgen ze altijd fruit en tussen de middag blijven ze over (continurooster). Uit school een snoepje of een koekje en rond 17.30 eten we meestal. In het weekend eten we wanneer we honger hebben. We ontbijten wel altijd vrij snel na het opstaan en tot 15.00 wordt er niet gesnoept. Fruit mag de hele dag. De lunch wil nog weleens wisselen meestal tussen 12 en 14.00 ergens. S avonds wisselend soms om 17.00 maar ook weleens 19.00.

14. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Hier geen vaste tijden, ontbijt is ergens tussen 8 en 9, lunch en diner zijn ook niet vast maar goed, dat zijn de slaapjes ook niet.

Als ik je verhaal lees heb ik twee tips voor je: zorg dat je lekker veel vers fruit en snack groente in huis hebt voor tussendoor. En de laatste, geen ontbijt voor de tv. Dat ze tv kijken in de ochtend is jullie ritueel, drink daar een lekker flesje thee bij en zet 'm daana af en ga lekker aan tafel. Mijn kindjes eten iedere morgen havermout met diverse smaakjes en fruit soorten. Voedzame start, zo gemaakt.

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #15 Sandana, 1 nov 2016
    Laatst bewerkt: 1 nov 2016
    Vanaf dat de kinderen bijna geheel met de pot mee aten hebben we een vast ritme. Maar als er iets aparts is of de kinderen slapen eens uit dan wisselt de tijd wat.
    Ik heb drinken niet meegeteld, dan krijgen ze vanzelfsprekend genoeg, ook tussendoor.

Rond 7-7:30 uur ontbijt aan tafel. Keuze uit havermoutpap (met melk of yoghurt gemaakt) of een boterham (eerste met vlees of kaas, een volgende mag wat zoets op).

Rond 10 uur fruit aan tafel (soms in een bakje op de bank)

Rond 12:12:30 uur: aan tafel boterham (soms kiezen ze havermoutpap, doe ik niet moeilijk over). Zit geregeld soep bij, of een ei (gebaken of gekookt), wat rauwe groenten erbij kunnen ze ook waarderen. 1 x week proberen we visdag te houden, met rauwe haring of kibbeling. Meestal is er dan geen ruimte meer voor een boterham.
    Een enkele keer gezonde pannekoeken, worstenbroodje of zo.

Jongste doet nog middagdutje. Tussendoortje rond 15 uur (jongste vaker rond 16 uur). Kan een soepstengel, rozijnen, stuk rauwe chocolade, klein fruit of rauwe groenten zijn. Soms een snoepje.

17 uur is het etenstijd aan tafel, proberen we ons echt aan te houden. Als man of ik nog niet thuis zijn schuiven we later aan. Groenten met vlees, aardappels vaak niet aangezien man en kinderen het niet zo lekker vinden (wel in stamppot). Vind ik niet erg, want dan eten ze dus meer groenten.
    Toetje is vaak/meestal fruit, afgewisseld met vla of yoghurt en een enkele keer ijs (in de zomer vaker).
    Soms zelf pizza maken, friet eten we niet wekelijks, wel wekelijks een keer pasta.

Ik kan me niets voorstellen bij eten voor de tv (zit de hele bank onder de vettigheid). En ook niets bij gezonde wafels als lunch... ook voor de gezondheid, maar het is alleen al een gedoe om het te maken!

Ik heb ze alles leren eten en ben een type van: als je het niet lust eet je maar niet. Maar verwacht dan ook niets lekkers om de honger te stillen. Ik ga geen ongezonde dingen voorschotelen om ze te laten eten, want dan wennen ze dit aan en verwachten ze het alleen maar meer.

16. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Ontbijt en lunch is voor de oudste een vast rimte, eet om 7.30uur brood, 10uur fruit op school en 12uur broodje op school (continurooster).
    Avondeten tussen 17 en 18 uur.

Jongste wil nog niet eten als hij net uit zijn bed is en krijgt een fles melk voordat we zijn broer naar school brengen. Dan om 8.45uur eet hij overnight oats (net zoals ik), lunch is voor of na zijn slaapje. Dat wisselt nog wel eens 1 slaap of 2 keer slapen op een dag. Als lunch krijgt hij brood en avondeten met de pot mee. Hij eet beter als hij vroeg eet dus als ik wat over heb van de vorige dag dan eet hij om 17uur. Fruit geef ik tussendoor maar niet op een vaste tijd, net wanneer ik denk dat hij daar trek in heeft.

In het weekend ontbijten ze wat later maar wel gewoon brood of pap. Op zondag ontbijten we wat uitgebreider met broodjes uit de oven, eitje, verse jus etc. In het weekend koken we ook wat uitgebreider.

Ze krijgen sowieso 6x per week een gezonde prak en eten alle maaltijden aan tafel.

17. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Niet echt.. maar dochtertje sliep dan ook vreselijk slecht zowel snachts als smiddags. Heb wel een tijdje een precies ritme aan proberen te houden maar dat heb ik maar laten varen. Ze gaat sinds een tijdje 2 ochtenden naar t kdv, als ik haar ophaal valt ze in de auto in slaap (ze wilt absoluut niet op t kdv slapen), dan leg ik haar over in bed en dat duurt meestal n half uurtje oid.
    Maar op vrije dagen valt ze tegenwoordig eerder in slaap. Maar ook dat verschilt enorm. Ze slaapt ein-de-lijk een beetje goed nu snachts, waardoor ik merk dat ze smiddags ook vermoeider is. Sochtends wel eerder wakker dan een tijd geleden. Dus zoals je kunt lezen ligt het echt aan haar.. hoewel ontbijten sinds zo'n 2 weken nu rond 7 uur is.. de ene keer eet ze 2 boterhammen en de andere keer n halve. Ze krijgt dan wel fruit daarna, lunch.. tussendoortje.. avond eten maar precieze tijden heb ik niet meer. Ligt ook n beetje aan t kind zelf natuurlijk, de een heeft er meer behoefte aan dan de ander.

18. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.134
    113
    Vanaf het begin hebben wij wel een ritme ja. De jongste twee gingen ook gelijk mee in het ritme die we al hadden bij de oudste. Daarnaast eten we altijd aan tafel en nooit voor de tv.

6:45 ontbijt (op mijn vrije dagen en in het weekend 7:30)
    10:00 tussendoortje. Altijd fruit en soms nog iets erbij (cracotte, soepstengel, rijstwafel oid)
    12:30 lunch.
    15:30 tussendoortje. Altijd rauwkost, soms fruit/ nog iets erbij.
    17:45 avondeten.

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    wauw hier echt exact hetzelfde! Ik ben groot voorstander van regelmaat, creëert veel meer rust in huis dus gewoon lekker een ritme.

20. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Alleen ontbijt bij tv hoor, dus brood ;)
    Wafels is niet standaard, noemde een voorbeeld. maar het is gemaakt van havermeel, banaan, ei, kokosolie en bakpoeder. Dus makkelijk en 3 minuten per wafel in ijzer.

Ik vind het lastig om variatie aan te houden want zoon lust best veel, maar ook aantal dingen niet (heeft vooral met kleur of structuur te maken, hij heeft vorm van autisme) en mijn jongste wil elke dag wat anders want die is zo nukkig momenteel (even een rotfase in haar leeftijd)

Deel Deze Pagina