Hebben jullie wel of geen combinatietest laten doen? Ik weet t niet goed.

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by sannie1981, Dec 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

Nov 25, 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Gisteren hadden we onze intake bij de verloskundige. Die stelde ons ook de vraag of we al nagedacht hebben over een combinatietest of een vlokkentest.
    De vlokkentest voor ons valt sowieso af, aangezien ik geen hoger risico wil lopen op een miskraam.

De combinatietest waarbij ze een kansberekening doen op het downsyndroom is nog iets waaraan we twijfelen.

Aan de ene kant wil ik die test laten doen. Maar wat als het negatief uitpakt? De verloskundige gaf aan dat je in het risicogebied komt bij 1 op de 200, dus 200 of minder. Stel dat er nou zo''n uitslag uitkomt. Dan wil je neem ik aan ook verder onderzoek en kom je dus weer bij de vlokkentest / vruchtwaterpunctie uit, waaraan weer risico zit.

Pfff, eind deze week moeten we onze beslissing laten weten.

Wat hebben jullie gedaan???

Liefs Sannie

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik heb het toen niet gedaan, omdat het idd een kansberekening is en dat zegt op zich niets. Bij een slechte uitslag zal je toch verder onderzoek willen. Verder dezelfde reden als jij, ik wilde het risico op een miskraam niet vergroten door een vruchtwaterpunctie/vlokkentest te doen. Ik zat verder ook niet in de leeftijd dat het een probleem zou kunnen zijn. Toen vond ik het toch fijner om niets te laten doen.

3. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    Voor ons stond het beide keren volledig vast dat we deze test NIET zouden laten doen.
    Ik ken in mijn omgeving 2 stellen die beiden een uitslag kregen van 1 op 5. Het ene stel koos ervoor geen vervolgonderzoeken te laten doen (omdat die risicovol voor de baby zijn), en bij het andere stel boden de vervolgonderzoeken nog steeds geen duidelijkheid. Maar je begrijpt dat er in de rest van de zwangerschap geen sprake meer was van een roze wolk. En wat denk je? In beide gevallen werd er een kerngezond kind geboren.
    Daarnaast: wat als nu wel vast komt te staan dat je kindje downsyndroom heeft? Wat dan? Ik heb het er met mijn collega over gehad (zelf mama van een kindje met Down) en zij was erg blij dat ze van te voren niet wist dat haar kindje Down had. Volgens haar kun je je gewoonweg niet voorbereiden op de komst van een kindje met Down, omdat het in vele gradaties voorkomt. Ze zei dat ze waarschijnlijk heel koortsachtig was gaan googlen en allerlei horror-scenario's was gaan lezen. Zij heeft gewoon van haar zwangerschap kunnen genieten en zich nergens druk om gemaakt.

Nee hoor, ik zie echt geen toegevoegde waarde in die combinatietest. Een kindje met Down is net zo goed mijn kind, dus ook net zo welkom als mijn eerste zoon.

Maargoed, het is en blijft een persoonlijke keuze....

4. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

Nov 21, 2009
    3,619
    0
    36
    .
    Nederland
    Wij hebben wel voor de combinatietest gekozen, maar vooraf hadden we al besloten om geen vlokkentest/vruchtwaterpunctie te laten doen bij een slechte uitslag. Dit ook ivm eventuele risico's op miskraam e.d. Bij ons was het hoe dan ook welkom geweest, maar vonden het wel prettig om van te voren te weten of de kans aanwezig was. Gelukkig was de uitslag goed hier.

S6 met het maken van een beslissing.

5. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    Maarja, een kans van bijv. 1 op 20.000 is ook nog steeds een kans... En wat had je dan gedaan bij een kans van 1 op 5, zoals die 2 stellen die ik ken? Heb je dan nog een onbezorgde zwangerschap? Zijn wel belangrijke dingen om van te voren over na te denken.

6. StarMoon

StarMoon Bekend lid

Nov 11, 2009
    894
    0
    0
    Nee, geen combinatietest laten doen.
    Wel bij een extra (zelf aangevraagde) echo de nekplooi laten meten.
    Als daar iets niet goed was geweest, misschien toch de volledige test gedaan, maar eigenlijk durf ik te zeggen dat die kans wel heel klein was.

De extra echo was rond de 12 weken, ik wilde zo graag even zien of alles goed was en zo.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

wij hebben het niet laten doen en ik zal het bij een volgende ook niet laten doen.ondanks dat wij down in de familie hebben

het is sowieso welkom en daarbij is het een kans berekening.

wij hebben het van dichtbij mee gemaakt dan ze een kans berekening hadden van 1 op 15000.
    en laten hun nu net die ene zijn dus ja z'n kleine kans en dan alsnog

8. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    3,872
    0
    0
    wij gaan t niet doen

9. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

Nov 21, 2009
    3,619
    0
    36
    .
    Nederland
    Als de kans 1 op 5 was geweest, hadden wij ook niets gedaan zoals ik in mijn bericht al had aangegeven. Hier waren wij vóór de combinatietest al duidelijk in. Alleen hadden we ons er op voorbereid dat de kans groot was dat ons kindje niet gezond zou zijn, maar net zo welkom. Bovendien heb je daarna nog een 20-weken echo waar ze ook een heleboel afwijkingen kunnen uitgesloten of juist worden opgespoord.

10. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    Wij hebben het bij alle drie wel laten doen. Wij wilden ook de vervolg onderzoeken laten doen als dat zo zou uitkomen. Voorts is het zo dat wij de keus wilden hebben als het inderdaad mis bleek te zijn
    Dat zijn dus zaken die je voorjezelf eerst moet beslissen voordat je dat traject gaat bewandelen. Wij hebben bij de laatste overigens wel een vruchtwaterpunctie laten doen en dat was echt prima te doen en heb er weinig stress van gehad.
    Bedenk wel, dat hoewel veel dames denken dat dat anders is, je veel maar ook heel veel niet kan zien op de 20 weken echo.

Wat ik mis in de redeneringen hierboven is dat als uit de kansberekening komt dat je een verhoogd risico hebt dat het risico dat er iets mis gaat door de vruchtwaterpunctie (en vlokkenrtest) vele malen kleiner is dan dat je en kindje krijgt met een afwijking. Dat is nu juist de reden waarom ze die grens leggen bij 1:200.

11. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Ook wij hebben de combinatietest laten doen en zouden ook voor vervolgonderzoeken gaan mocht de uitslag minder goed zijn.

12. Eowyne

Eowyne Actief lid

May 26, 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    Wij hebben het bij beiden zwangerschappen wel gedaan. Je zal eerst voor jullie zelf moeten bepalen waarom jullie de test wel / niet zouden doen.

Je moet eerst bedenken of of jullie het vruchtje, ook bij een slechte uitslag (dus vastgesteld chromosomale afwijking) willen houden.

Zo ja, dan kan je de combitest doen om wat meer zekerheid te krijgen over wat je kan verwachten. Bij een eventueel slechte combi uitslag kan je dan weer verder bepalen of het risico van de uitslag opweegt tegen het risico van een eventuele vlokkentest/ vruchtwaterpunctie (beide ongeveer 1 op 100).

Zo niet, dan zou je feitelijk gezien de combitest wel moeten doen, ondanks dat het een kansberekening is. Je weet nooit of je met een gezond kindje gezegend wordt maar een ondanks wat anderen hier beweren dat een kansberekening niets zegt, dat is natuurlijk niet zo anders zou het onzin zijn om zo'n test uit te voeren (en dat is het echt niet).

Meteen een vlokkentest vind ik sowieso vreemd dat ze dat aanbieden want als ik jouw username zie dan is jouw geboortejaar 1981 en dan ben je nog lang geen 36 dus dan bieden ze toch meestal alleen een combitest aan?

Het belangrijkste is jouw persoonlijke keuze, samen met die van jouw partner. Samen achter die keus staan is het allerbelangrijkst!

Succes!

13. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Ik zit er ook een beetje over te dubben of we het nu wel of niet moeten doen. Bij de vorige zwangerschap hebben we het wel laten doen, gezien mijn leeftijd. Maar nu ben ik weer een paar jaar ouder en als je 40 bent is de kans zowiezo groter dat je een kindje met Down krijgt.

We willen zowiezo geen vwp of vlokkentest laten doen, gezien alle risico's (ik heb bij mijn 2e zwangerschap vroegtijdig gebroken vliezen gehad en ik ben als de dood dat het gaatje van de punctie dus niet goed dicht gaat).
    Daarbij kan ik het toch niet over mijn hart verkrijgen de zwangerschap te beëindigen bij een slechte uitslag.
    Dus waarom zou ik het dan doen? Volgens mij kan ik er alleen maar van in de stress raken.

Ik vond de optie van StarMoon wel een goed idee, alleen de nekplooi laten meten.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wij hebben het niet laten doen, omdat toen op mijn leeftijd (25) de uitslag niet heel betrouwbaar zou zijn geweest.

maar hier wordt alleen gesproken over down.... er wordt toch op meer dingen getest die veel erger zijn dan down?

15. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Wij hebben het niet gedaan. Vooral omdat het 'maar' een kansberekening is en je dus eigenlijk nog niets weet, wat de uitslag ook is. Dan maar in de illusie leven tijdens de zwangerschap en er eventueel later maar achterkomen. Maar omdat ik 27 was en er geen Down in mijn nabije familie zit (wel wat verder weg, 6e-graads ofzo) durfden we de gok wel te nemen. We vonden het zo'n wonder dat ik zwanger was geraakt, dat we ook bij een Down-kindje zielsgelukkig zouden zijn geweest, niet meer of minder dan nu.

16. Kelly1908

Kelly1908 Actief lid

Aug 15, 2010
    381
    0
    0
    Hoi,

Ik heb het bij mijn vorige en huidige zwangerschap wel gedaan. Ik had ook vantevoren afgesproken met mijn partner dat we voor vervolgonderzoeken zouden gaan bij een verhoogde kans. Voor iedereen is die keus natuurlijk persoonlijk en ik respecteer ook iedereen zijn keus. Ik denk zelf dat wanneer er bij mij echt duidelijk was geworden dat ik een kindje met down had, wij misschien toch de zwangerschap beëindigd hadden. Waarschijnlijk zijn er heel veel dames die hier heel fel op reageren maar goed iedereen heeft zijn eigen redenen daarvoor natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, mijn uitslag was goed en als ik nu toch een kindje met down zou krijgen zou ik er net zoveel van houden natuurlijk, maar als je vantevoren zelf de beslissing kan en mag nemen om het wel of niet te laten komen, tja dan denk ik dat de beslissing voor mij duidelijk was geweest.

Maar goed nogmaals, daar moet je zelf heel goed over nadenken. Het is natuurlijk wel waar wat de dames hierboven zeggen dat als je een verhoogde kans hebt en je weet nu al dat je de zwangerschap nooit zou beëindigen dan moet je de test niet doen. Want dan heb je inderdaad alleen maar een hele bezorgde zwangerschap en zit je dus inderdaad niet op een roze wolk.

Een hele persoonlijke keuze en beslissing dus. Meid succes ermee, en vooral geniet van je zwangerschap!

xxx Kelly

17. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    Helemaal mee eens Kelly. Wij wisten dat we wel een keuze wilden hebben als het mis bleek, maar anders moet je het denk ik niet doen.

18. Kirstenvv

Kirstenvv Lid

May 28, 2010
    35
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wij hebben het wel laten doen om de reden dat we dan in ieder geval voorbereid waren (in hoeverre je hier op kunt voorbereiden). Bij ons was kans 1:290 (wat ik toen vrij hoog vond), maar ik heb me hier niet druk om gemaakt. Maar iedereen moet doen wat hij of zij zelf wil!

19. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Wij hebben het allebei de keren niet gedaan. Wat als je toch een verhoogde kans hebt, maar niet hoog genoeg zodat ze niet verder gaan zoeken? Ik zou dan de hele zwangerschap echt in de stress zitten.
    Als ik ouder was geweest, had ik het misschien wel laten doen.

20. Adorable

Adorable Fanatiek lid

Dec 20, 2008
    2,601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie

Ik ben het hier helemaal mee eens!!!!
    Als je besluit om een kindje met syndroom van down in de armen te sluiten als dat zo blijkt te zijn, vind ik dat je beter geen combi test kunt laten doen, want als er grote kans is ga je je alleen ma stresse tijdens de zwangerschap en dat is ook niet goed voor de baby!!! Aan de combi testen zitten ook risico's die veel te vaak worden vergeten en naar mijn gevoel helemaal niet verteld worden ( dit werd mij ook aangeboden met mijn 12weken echo of ik een vwpunctie wou ja of nee, niks geen uitleg gehad, geen folder helemaal niks, als ik het wilde doen kon ik meteen naar beneden lopen en het meteen laten doen, dus ook helemaal geen denktijd! Terwijl er tog risico's mee komen, daarbij ben ik bijna 20 dus waarom zou ik nou een vwpunctie willen hebben???? Ook had ik aangegeven geen combi te willen en ook geen meting, en dat werd dus wel gedaan!!!! Gelukkig dat ze vertelde dat het er goed uitzag, anders had ik er zeker wat van gezegt of geklaagd, want het is een kansberekening en die kan net zo goed kloppen als niet kloppen en gewoon een kergezonde baby zijn! Dus zou ik de hele zwangerschap hebben lopen stressen. Bij mijn 1e zwangerschap heb ik het ook niet gedaan, omdat een kindje met een handicap hier ook hartstikke welkom is, tuurlijk het is zwaar, ma het is wel jouw vlees en bloed!

Ma die beslissing moet iedereen voor zichzelf maken.

Succes met een beslissing nemen:)

Share This Page