Hey ladies Bij mijn laatste onderzoek vertelde de huisarts mij, dat mijn baarmoeder wel héél erg hoog zat! Hij voelde hem zitten tussen navel en ribbenkast in het midden ongeveer. Mijn zusje is 10 weken verder dan ik en haar baarmoeder zit even hoog. Toen ik ongerust naar dokter belde, vertelde hij me dat het ofwel 2 baby's konden zijn (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, aangezien ik al 2x een echo heb gehad!) of ik gewoon veel vruchtwater had. Wat zijn de gevolgen? Is dit gevaarlijk voor het kindje? Heb je zo meer kans op vroeggeboorte of een zwaar "einde" van je zwangerschap? Ervaringen?
hoi Ach joh geen zorgen maken mijn baarmoeder staat op 32 weken maar dat komt dus weer omdat hij aan d eonderkant nog smal is en dus hoger zit , dit zakt allmaal nog uit
Hoi hoi, Zelfde ervaring hier: erg hoge baarmoeder geconstateerd door VK. Toen ik weken later toevallig voor iets anders een controle-echo moest laten maken in het zkh, bleek dat ik extreem veel vruchtwater heb. Dat was de oorzaak. Nu ligt het eraan hoeveel vruchtwater je hebt, of het een probleem is. Op zich is veel vruchtwater niet slecht voor je kindje, maar er kunnen wel bepaalde 'ongezonde' redenen zijn dat je zoveel vruchtwater hebt. Volgens mijn gyn is het bij een derde van de mensen met teveel vruchtwater zwangerschapsdiabetes, bij een derde een aangeboren afwijking (bekendste voorbeeld is dat het kindje niet goed kan drinken, MAAR: dat zien ze dan vaak wel op de 20-weken echo en/of doordat het kindje heel klein is ofzo) en bij een derde is het 'gewoon' onverklaarbaar veel vruchtwater, niks aan de hand dus. Mij hebben ze extra gecontroleerd op zwangerschapssuiker, dat was het niet. Verder houden ze me extra in de gaten. Maar het lijkt erop dat er niks aan de hand is hoor. Kindje groeit super en vruchtwater wordt inmiddels al redelijker (nu nog 2,5x zoveel als normaal, eerst bijna 5x zoveel als normaal). Overigens heb je pas echt teveel vruchtwater als ze aan de buitenkant van je buik geen kindsdelen meer kunnen voelen en dan moet het behoorlijk extreem zijn. Dus ik denk dat je je er niet druk om hoeft te maken. Maar meld het gewoon even bij de 20-weken echo als je die hebt of anders vertel je dit verhaal nog een keer aan je huisarts. Dan kunnen ze kijken of het extreem genoeg is om het uit te laten zoeken. Succes ermee maar maak je niet teveel zorgen! Als je meer wilt weten, PB me maar.