In het topic wat eten we vandaag valt het me op dat er eigenlijk zelden dingen langskomen zonder vlees. Dus nou vroeg ik me af, zijn er hier nog meer vegetariërs? En wat eten jullie vandaag? Niet-vegetariërs met wel inspiratie voor een vleesloze maaltijd zijn ook welkom natuurlijk
Wij hebben vandaag een pasta gegeten met uitjes, tomaatjes en rode pesto. Snel, simpel en heeeeerlijk!
-Gevulde paprika's met rijst, maïs, champignons, kidneybonen en geraspte kaas uit de oven. -Penne met roergebakken broccoli, perzikken, crème fraîche, kerrie en cashewnoten. -Wraps met ijsbergsla, tomaat, komkommer, falafel & zelf gemaakte knoflooksaus. -Zoete aardappel frites uit de oven met een broodje vega-curry burger en een salade. -Zuurkoolschotel met aardappel, appel, ananas en walnoten en geraspte kaas. -Nasi/bami met groeten, saté, kroepoek en een gebakken eitje. -Rijst met gebakken bleekselderij/paprika/champignons en peterselie. Op het eind een geklutst ei er door heen bakken. - Krieltjes met knoflook en rozemarijn uit de oven, groente naar keus en gebakken champignons in kruidenboter. - Home made pizza met tomatensaus, champignons, beleg naar keuze, rucola en pijnboompitjes. - Penne met roergebakken groente, lepel pesto en mozzarella.
Hier een vega! Wij eten nu de winter weer is begonnen lekker veel stampotjes met vega braadworstjes (of andere vega worstjes) en bijv. mosterd erbij. Boerenkool hebben we net gegeten (1 vd gezondste dingen die je kunt eten, heb ik onlangs gelezen) Mijm man maakt vaak hele lekkere spruitjesstampot (dacht dat ik niet van spruitjes hield) We eten als vegetariërs vaak: - zelfgemaakte (spelt) pizza - falafel met pita brood - gevulde portobello's met kaas - Risotto met champignons - zelfgemaakte pasta's ( spaghetti of macaroni) - quesedilla's en/of tortilla's ( soms met gekruide vega gehakt) MET zelfgemaakte guacamole - thaise curry's of pad tai ( noodles, my favourite) - tijdens het asperges seizoen vaak asperges met ei en een frisse salades - veel soep en salades sowieso - kaas fondue ( houd mijn man niet van maar ik wel) - we maken vaak een goeie vega hamburger op speciale broodjes met augurk tomaat sla etc. met patat erbij - Afrikaanse rijstschotels ( Uit n Afrikaans kookboek) - aubergine gevuld met quinoa ( niet mijn ding maar tis gezond) - aardappel fritata En nog veeeeeeel meer andere dingen... Vegetarier worden was echt een goede keuze. Mijn darmen functioneren beter, mn huid ziet er beter uit, goed voor het milieu en t allerbelangrijkst voor mij, de diertjes Ben benieuwd naar andere gerechten
Hier maak ik regelmatig quinoa (koken in buillon), dan tomaat, feta en pijnboompitten erdoorheen. Kan je zowel koud als warm eten, simpel gezond en lekker! Voor de rest ook stamppot, hutspot en boerenkool het meest. Of zelfgemaakte pompoensoep, maak ik met buillon (eventueel zelfgemaakt, ligt er aan hoeveel tijd ik heb), pompoen, wortelen en zoete aardappel erdoor. Heerlijk stevige soep. Overigens eet ik alleen vegetarisch, man en dochter eten wel vlees dus maak vaak iets waarbij vlees los zit. Pasta's maak ik wel altijd zonder vlees en dan eten man en dochter die dag dus ook geen vlees.
Vanavond aten wij risotto. Voor mijn man bak ik de kip dan apart, want heb geen zin in het gepulk om het uit mijn eten te krijgen. En vind het idee ook ranzig dat die dode kip lekker ligt te sudderen in mijn eten, al die dode sappen brrr. Verder eten we vaak vegetarische flapjes als ik niet zoveel zin heb om groenten te snijden. Mik een bak nasigroenten in de wok, wat chili peper erbij, op een plakje bladerdeeg doen, een plakje bladerdeeg erop, dicht drukken en in de oven. Voor mijn man bak ik daar gehakt bij en hij wil er ook wat kaas in en op. Eigenlijk eet ik gewoon alles wat vleeseters ook eten, alleen laat ik het vlees weg. Pasta met groenten en saus, rijst met chicken tonight, extra groenten en dan geen chicken voor mij. Ga dit draadje zeker volgen, want kan wel wat variatie gebruiken En wil minder uit een pakje en zakje gaan koken, maar alles zoveel mogelijk zelf en vers.
Vandaag een heel basic tomatensoep gemaakt van sjalotten, knoflook, paprikapoeder, kruidenbouillon en uiteraard veel tomaten. Pureren en op het laatst nog enkele blaadjes verse basilicum erdoor. Lekker met stokbrood en zelfgemaakte kruidenboter.
aubergine schotel! Overigens ben ik heen overtuigd vegetariër of zo maar ik eet zelden vlees. Ik vind het niet zo boeiend ofzo
Als tip: pas hier wel mee op. Door enkel vlees weg te laten krijg je niet voldoende binnen. Je hebt wel vervangers nodig, dit kunnen vleesvervangers zijn (burgers), maar ook noten/peulvruchten/ei bijvoorbeeld afwisselend.
Ik heb gister een zuurkoolrecept van hello fresh gegeten, zonder vlees. Was erg lekker. Er zaten pecannoten in en dat was verrassend lekker! Verder was het een vrij gewoon zuurkool recept (aardappels, zuurkool, scheurte melk, klontje roomboter, evt ananas)
Mijn pasta was ook van de HelloFresh! Ik vind dat ze daar erg lekkere vegetarische gerechten hebben en vaak ook erg speciale. Lekker!!
Wij eten regelmatig gerechten zonder vlees Aardappel/aubergine/groene peper/puntpaprika gebakken in olie dan met turkse yoghurt verdunt met knoflook erdoor heen of tomatensaus erover heen. Aubergineprutje met tomatensaus Wij eten ook regelmatig pasta zonder vleessaus of met yoghurt of kaas of tomatensaus.
Op het moment erg makkelijk, omdat ik nu niet zo heel veel zin meer heb om te koken. Gisteren patat met een salade en vegetarische sate. Mijn vriend had geexperimenteerd met gepaneerde tofu, was ook lekker, maar weet niet wat hij er voor kruiden doorheen had gedaan. Verder zijn wij erg van de pasta, en ik maak ook graag soep zoals pompoensoep, linzensoep, tomatensoep, witlofsoep. Zal zo nu en dan wel eens recepten plaatsen. Wij eten met het hele gezin vegetarisch.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar vegetarische maaltijd. Dochter en vriend zijn echter wel vleeseters en daarom pik ik nog wel eens een stukje mee. Maar over het algemeen eten wij voornamelijk zonder vlees en/of met vleesvervangers. Gisteravond aten dochter en ik 'kliekjes sliertjespasta'. Oftewel: tagliatelle met zelfgemaakte rode saus (daar zat in: uitje, knoflook, tomaten, courgette, broccoli en wortelen).
Groentenlasagne Vissoep Courgetteslierten met tomaat, champignons en kaassaus Salade van groenten met gemarineerde sesamzaadjes Gebakken groenten met kurkuma en goudakaas Gegrilde pompoen met feta Opgevulde portobellos Groententorentje met peterseliesaus Schorseneer met wilde paddestoelen , room en parmezaanschilfers Spaghetti met paddenstoelen, pijnboompitten en peterseliesaus En anders nog heel veel lekkere recepten met vis en schaaldieren
Klopt idd en er is een lange tijd geweest waar ik dit alles niet at en waardoor ik serieuze tekorten had gekregen helaas, vooral B12 en ijzer. Nu eet ik regelmatig eieren, kaas, vleesvervangers, noten en yoghurt bv. Ook slik ik floradix en ik krijg injecties met vit b12 om de 8 weken
Wij eten wel eens vegetarisch. Mijn favorieten: -sperziebonensalade met munt en gebakken aardapjes -japanse omelet met courgette en chinese champignons op brood
Inderdaad veel voorkomende tekorten bij vegetariërs en daarom wordt ook vaak gezegd dat het niet gezond zou zijn. Als je er op let kan het echter prima. En inderdaad eventueel met aangevulde vitaminen. Fijn dat je het nu weer op pijl hebt! Beetje off topic misschien, maar zie het voorbij komen dat hele gezinnen vegetarisch eten. Laten jullie je kinderen echt helemaal geen vlees eten? Dus ook niet bij anderen? (Kinderfeestje bijvoorbeeld). Wij hebben er bewust voor gekozen haar zelf die keuze te laten maken later, dus voor nu eet ze dus vlees mee als man ook vlees eet. Bedoel niet niet veroordelend naar degene die het anders hebben gekozen hoor, ben alleen nieuwschierig