Openruggetje in familie, gehalte foliumzuur in bloed testen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door go4baby, 21 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Vandaag naar de huisarts geweest, maar een (jonge, nog niet lang werkzame) waarnemend ha gesproken.

Familie geschiedenis:
    Mijn oma (moeder van mijn moeder) heeft 3 kindjes gekregen met spina bifida. (en 5 gezonden kinderen) Alle drie kort na de geboorte overleden. Mijn moeder heeft 1 miskraam gekregen bij 2-3 maanden. (en 3 gezonde kinderen).

Ik wil nu zwanger worden. Slik sinds 1 maand multivitamine pillen (met 350 microgram foliumzuur per stuk, 2 per dag, soms 1 als ik het vergeet). Is dit voldoende?

Of kan ik mijn foliumzuur gehalte laten meten voordat ik echt verder ga met zwanger proberen te worden?

De waarnemend HA wist er niets over. Ze zei: slik maar gewoon de voorgeschreven hoeveelheid (500 microgram) dat is voldoende.

Maar ik heb er toch geen goed gevoel over.

Kan een van jullie mij adviseren?

Hartelijk dank!

ps. ik ben 33

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi go4baby,

Jij behoort niet tot een risicogroep om een kindje met een open ruggetje te krijgen daarom is de hoeveelheid foliumzuur dat in de multivitaminepil zit die gebruikt voldoende. Bij de 20 weken die voor iedereen tegenwoordig word vergoed word er specifiek naar het ruggetje van je kindje gekeken of deze gesloten is. Het is heel goed dat je nu al foliumzuur gebruikt!

Groetjes imke

3. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Dank je wel voor je reactie. Dat lucht enorm op en kunnen we met een gerust hard verder aan ons 'projectje'!

Superbedankt voor jullie service hier op de site!

Deel Deze Pagina