vraagjes nav bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door taliaa, 28 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.121
    2.298
    113
    Brabant
    hoihoi,

als eerste bedankt voor jullie inzet hier en antwoorden op al onze vragen!!!

Ik heb er ook nog een paar;)

Even kort:
    ik ben met 41w4d toch nog spontaan bevallen, nadat met 41w2d mijn vliezen waren gebroken (wrs hoge vliesscheur, want verloor weinig vruchtwater)
    Onze dochter is in ong. 7 uurtjes geboren, met 27 minuten persen. Ze is geboren in aangezichtsligging, met een gewicht van 4840 gram. Ze hebben niks gezegd van de bijzondere ligging, pas achteraf. Ik merkte wel dat er "iets" was, (gefluister en gesein, en de gyn bleef erbij, wat niet de bedoeling was, want er was een klinische vlos)

mijn vraagjes:
    - met 41w2d een echo gehad, hadden ze toen niet kunnen zien dat ze zo lag??
    - klopt het dat veel van deze bevallingen in een ks eindigen? Wat zijn de risico's van zo'n bevalling?(voor het kindje)
    - wat kan een kindje overhouden aan deze ligging? ik heb het idee dat ze nu al een voorkeurshouding heeft (9 dagen oud)
    - Stel dat ik thuis was bevallen, had ik dan alsnog tijdens het persen naar het ziekenhuis gemoeten? of is de ligging daar geen reden voor?
    - tijdens de weeën had ik enorme pijn tussen de weeën in. Mijn ribbenboog werd bijna gebroken voor mijn gevoel, dit schijnt door de kracht van mijn grote baby te komen. maar ik kon me ook niet bewegen tussen de weeën door, niet gaan lopen/zitten/staan/liggen/anders liggen, bij elke beweging deed het enorme pijn in mijn onderbuik/stuitje/schaambeen. alsof mijn onderlijf eraf gescheurd werd. Ik heb iets opgevangen dat dit door mijn bekken kwam?? Kan dat? (heb wel last van bekkenklachten gehad in de zw.schap)

Sorry voor de vele vragen, ze hebben ook echt geen haast hoor!!!! maar ik vind het zo lang duren eer de nacontroles bij de gyn en verloskundige zijn, dat ik dacht dat ik ze hier maar zou stellen!! Hoop niet dat jullie het erg vinden!

Fijne dagen nog gewenst!
    Taliaa

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nee op een echo bij 41+2 zie je dat niet, je kunt vaak niet eens meer zien hoe het koppie ligt ( als het is ingedaald) en je weet ook niet hoe het hoofdje in het bekken verder draait tijdens de geboorte. Dat voel je pas bij inwendig onderzoek en zie je als het hoofdje geboren wordt.
    Een aangezichtsligging heeft geen groter risico voor jou of de baby, alleen moet je persen op een grotere diameter van het hoofdje en dat duurt vaak langer. Je kunt geen vacuum doen als het niet vordert, dus je hebt wel iets meer kans op een keizersnede als het niet vordert.
    Een kindje houdt eventueel een dagje een blauw/gestuwd gezichtje, maar daarna is het verdwenen, een voorkeursligging nu komt niet door een aangezichtsgeboorte.
    Deze ligging is geen reden om naar het ziekenhuis te gaan voor de geboorte, dit ha dook prima thuis gekund.
    Pijn tussen de weeën door kan inderdaad van je bekken komen. Als je al klachten had is dit zeker logisch, tijdens de bevalling komt er extra kracht op te staan en dat is pijnlijk.

Verder compliment voor jou hoor, 27 minuten persen op een kindje in deze ligging en van dit formaat is echt heel kort!

Mirjam

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.121
    2.298
    113
    Brabant
    thnx voor het snelle!!!!! antwoord! en uitgebreide antwoord!
    Ben weer gerustgesteld! vond het allemaal best heftig namelijk.
    Ja, ik heb heel veel complimenten gekregen achteraf, haha..
    maar ben ook intens aangemoedigd door een heel team, dus kon ook niet anders dan persen.

nogmaals bedankt!!!!

Deel Deze Pagina