Ervaringen afbouwen inbakeren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fien25, 11 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Beste forumleden,

Ik zal graag jullie ervaringen willen horen, en advies willen om het inbakeren langzaam af te bouwen.

We bakeren ons zoontje sinds hij 3 weken was in. Hij reageert hij heel goed op, en slaapt meer en beter hierdoor.

Nu weet ik dat er straks een moment komt, dat we het inbakeren moeten gaan afbouwen. Rond 3 maanden kunnen ze immers al gaan rollen, en vind ik het zelf ook gevaarlijk worden.

Vanwege z'n vaccinaties mocht hij vandaag niet ingebakerd worden. Natuurlijk zit hij vandaag niet zo lekker in z'n vel (last van spierpijn bij z'n beentjes), en heeft weinig geslapen. Maar ik merkte vooral dat z'n handjes hem nog heel erg wakker houden.

Nu zou ik graag ervaringen willen lezen, hoe jullie dit hebben aangepakt. Nu kun je een speciale inbakerzak kopen, om het inbakeren af te bouwen. Het lijkt me wel handig, maar is ook weer erg prijzig.
    Maar nu las ik ook iets over "sleepy wings". Heeft iemand hiermee ervaring? En is het inderdaad erg handig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Geen ervaring met sleepy wings. Wij hebben bij elk slaapje één arm er buiten gelaten. Op een gegeven moment protesteerde ze zelf tegen het inbakeren. Ging gelijk goed! Dat was met 4 maanden en 3 weken, toen ze ook net kon rollen.
    Had een bakerzak met ritsen aan de zijkant.

Ohja krijg vast commentaar hoor maar na prikjes gewoon ingebakerd met een laag kleding minder (lente). Het was of uitbakeren met echt niet slapen (zelfs niet bij mij) of lekker slapen met zak.

Bella28 vindt dit leuk.
  3. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier veel moeite met afbouwen gehad. Lukte steeds maar niet. Één armpje erbuiten ging, maar twee niet. En dan ineens moesten beide armpjes weer ingebakkerd worden.
    Ik maakte me heel druk, want voor het omrollen moesr het toch afgebouwd zijn.
    Nou ja de dag dat hij voor het eerst omrolde toch maar zonde inbakerdoek weggelegd. En hij sliep meteen.
    Nog wel af en toe met zn handen onder een dekentje. Maar ook dat is niet meer nodig.

4. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Je kindje is pas 2 maanden dus lekker zo laten slapen de komende tijd. Je kan vanaf 4 maanden beginnen met afbouwen of vanaf t moment dat je kindje rolt accuut stoppen. Wij zijn er pas net n paar weken helemaal vanaf en ze is nu 7 maanden, eerder was ze er niet aan toe en iedere afbouw poging lukte eerder niet. Wij zijn eerst van de pacco naar de ergo cocoon gegaan, dat is n slaapzakje waar de armpjes los in liggen en vanuit de ergo cocoon hebben wij eerst met 1 armpje los afgebouwd tot t goed ging en daarna 2 armpjes los. Hier hebben we ruim n maand over gedaan. Ineens ging t wel goed.

5. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Ik heb de sleepywings en ben er erg tevreden over! Ze hebben nog wel de mogelijkheid om hun armpjes te bewegen, maar worden hierin beperkt. Zelf gebruik ik hem in de houding met haar armpjes naar beneden, zelfs dan slaapt ze met haar armpjes omhoog, maar heeft ze net allemaal wat meer weerstand. Ze is net aan de kleine kant voor de maat large, dus als ik de wings met armpjes omhoog neerleg, heeft ze te veel ruimte.

's Avonds voordat ze de nacht in gaat is ze veel onrustiger, dus dan gebruik ik nog wel de gewone inbakerzak, maar uiteindelijk zal ik ook die gaan vervangen :)

6. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Dank jullie wel voor jullie antwoorden!

Voorlopig laten we ons zoontje nog lekker ingebakerd. Het is meer dat ik al een stap vooruit denk, en het liefst al een beetje voorbereid wil zijn.

Het slapen is vannacht gelukkig wel redelijk bij hem gegaan. Hij is wel een keer extra wakker geworden, en heeft een klein beetje lopen spoken. Maar gelukkig heeft hij nog wel wat uurtjes gemaakt. Nu slaapt hij weer voor het eerst ingebakerd. Hij is meteen weer rustig, wat maakt dat toch een verschil zeg. Ik zal eerlijk toegeven dat ik niet naar de volgende vaccinatie uitkijk.

@palmboompje; toevallig was m'n oog gisteren ook op de ergococoon gevallen. Het leek me inderdaad erg handig, en viel qua prijs ook nog wel mee. We gebruiken op dit moment ook nog de pacco. Hierin ligt hij heel erg strak, en hij vindt dat erg fijn. Hij is bij jou de overstap op de ergococoon gegaan? Moest je kindje hier heel erg aan wennen?

@cream86; wat fijn om te horen dat de sleepy wings bij je kindje goed helpt! Heb je je kindje hiervoor ook ingebakerd? En vond ze de overstap naar de sleepy wings niet raar? Ik moet eerlijk toegeven dat ik het erg ook heel erg schattig uit vindt zien. Heeft ze trouwens wel vrijheid om haar armpjes te bewegen, of liggen ze echt zo goed als stil?

7. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Het is ook superschattig! Zeker als ze ook nog een slaapzak aan heeft, dan ziet ze eruit als een engeltje!

Hiervoor werd ze gewoon ingebakerd. Eerst met laken en toen ze daar te sterk voor werd met inbakerzak :)
    Het duurde iets langer voor ze in slaap viel, maar ze slaapt net zo lang door.

Ze kunnen de armpjes nog wel bewegen, maar minder goed :)

8. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    @palmboompje; toevallig was m'n oog gisteren ook op de ergococoon gevallen. Het leek me inderdaad erg handig, en viel qua prijs ook nog wel mee. We gebruiken op dit moment ook nog de pacco. Hierin ligt hij heel erg strak, en hij vindt dat erg fijn. Hij is bij jou de overstap op de ergococoon gegaan? Moest je kindje hier heel erg aan wennen?

Wij zijn met 2 maanden van de pacco naar de ergo cocoon gegaan en dit ging meteen goed. De armen kunnen ze nog bewegen hierin en mijn dochtertje sliep hier hetzelfde in als in de pacco. Wij hebben de dunste ergo cocoon aangeschaft die er is ivm de lente die eraan kwam. Het afbouwen hiermee was toch makkelijker hiermee dan toen bij mijn zoontje met de pacco omdat zij al bewegingsvrijheid met de armen gewend was. Mijn zoontje was lastiger uit te bakeren uit de pacco met het strakke inbakeren. Sleepy wings hebben wij ook geprobeerd en deze gingen ook goed maar uiteindelijk toch ergo cocoon aangeschaft. Ik heb nog n sleepy wings liggen van 0 tot 3 maanden dus als je deze wil lenen of overnemen dan kan je me n bericht sturen.

9. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0

Hier idd ook ergo cocoon gebruikt. Heel fijn zakje. Heb nu de gewone slaapzak hiervan ergo pouch.

10. Rosa1981

Rosa1981 Actief lid

22 feb 2013
    331
    0
    16
    Dl heeft hier vanaf t begin ingebakerd geslapen.
    Gek genoeg was afbouwen niet nodig!!! Ze was er zo rond 3 maanden zelf helemaal klaar mee! Ze wurmde zich er 4 keer per nacht uit! Toen een keer in een gewone slaapzak gedaan en dat ging veel beter!

11. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Wij zijn rond 4 maanden gestopt. Dus eerst overdag kijken hoe de slaapjes gaan en daarna 's nachts. Ging goed en had dat juist niet verwacht. Wel begonnen wel met het geven van een knuffeldoekje en dat vond ze erg fijn. Haar speentje gaf ook rust.

12. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik heb redelijk veel ervaring met het afbouwen aangezien beide Kids ingebakerd hebben gelegen. De 1 e vanaf 5 weken in de puck, maar omdat dat op een gegeven moment te weinig hielp. Daarna vanaf een week of 8 echt ingebakerd. De 2 de lag al bijna direct in de puck en met 2,5 week in de pacco .

Bij de 1 e van alles geprobeerd vanaf een maand of 4, maar het hielp niet, hij sliep ingebakerd gewoon niet of heel slecht. Uiteindelijk heeft hij tot zijn 1 e verjaardag met zijn armen in een slaapzak gelegen. Eerder lukte het echt niet. Dat bereiken was al een hele strijd. Ik heb enkel de sleepy wind nooit geprobeerd. Mijn techniek was zoals de geadviseerde. Eerst 1 slaapje 1 arm, de arm af wisselen.

Bij de 2 de ging het afbouwen eveneens met 4 maanden super goed. Na zijn inentingen in een slaapzak met 1 arm eruit, alle slaapjes. Dag later de andere arm geprobeerd weer een dag later beide armen vrij. Geen enkel probleem.

13. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het uitbakeren (Pacco Picolo) als volgt aangepakt:

- bij 3 maanden: 1 armpje los (ook de buitenzak onder de oksel door).

- Zodra bovenstaande goed ging, zijn we overgegaan op een slaapzak met mouwen. Het bovenste deel (ongeveer 25% vanaf de oksel) hebben we vastgezet met een veiligheidsspeld, waardoor ze wel haar armpjes kon gebruiken in het geval ze om zou rollen, maar dat ze net niet voldoende bewegingsvrijheid had om met haar handen haar gezicht te reiken (dus geen mogelijkheid om zichzelf in het gezicht te meppen).

- Toen dat ging hebben we de veiligheidsspelden achterwege gelaten en toen dat ook goed ging, ging ze over in een slaapzak zonder mouwen.

Alles bij elkaar heeft het afbouwen ongeveer 3 á 4 weken in beslag genomen en we hebben geen nacht er slechter door geslapen. Dus gewoon met kleine stapjes, dat werkt het best (is mijn ervaring!)

14. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier zijn we eigenlijk nog steeds bezig. Zoonlief ligt vanaf 8 weken ingebakerd. We zijn nu ongeveer anderhalve maand geleden begonnen met afbouwen in de Pacco plus, één armpje vrij, behalve 's nachts. Soms ging dat goed, dan weer een slaapje minder goed. Lakentje strak over hem heen, anders bleef dat armpje wapperen. Op het kinderdagverblijf deden ze hetzelfde. Had hij in de ochtend slecht geslapen, dan deden ze in de middag weer beide armpjes erin. Dat heeft dus al een paar weken geduurd. Nu ligt hij sinds een paar weekjes in de slaapzak van de hema met mouwen er aan, we maken het ene mouwtje nog steeds vast met een veiligheidsspeld, zodat hij deze niet boven het laken kan krijgen. Omdat het nu zo warm werd, heb ik via marktplaats een slaapzakje van dunne katoenstof gekocht, dus zonder voering o.i.d.. Gewoon enkel dunne katoen. Ook weer met een armpje voor de helft vastgespeld. Op de creche doen ze niet aan spelden (snap ik volledig), dus daar ligt hij met beide armpjes los onder een lakentje in zijn slaapzakje. Gaat de ene keer goed, de andere keer niet. De pacco plus gaat altijd voor de zekerheid mee.
    Al met al duurt het afbouwen hier dus behoorlijk lang. We hebben het wel al eens eerder geprobeerd trouwens, maar hij was er gewoon echt nog niet aan toe.
    Overigens rolt hij nog steeds niet volledig om, al helemaal niet in bed.
    De sleepywings hebben we ook in huis, maar ik vind het zelf een raar idee dat we hem de hele tijd min of meer hebben gedwongen om met zijn armpjes maar beneden te slapen en dat we dan nu de armpjes ineens omhoog zouden leggen.

Toen ik zwanger was, had ik al het idee dat het een heel beweeglijk en lichamelijk druk kind zou zijn. Dat was ook zo. ;)

15. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Dank jullie wel dat jullie je ervaringen willen delen. Ik vind het toch heel fijn om te lezen hoe jullie het afbakeren rustig hebben afgebouwd.

En wat een goede tip, om misschien met een veiligheidsspeld een 'normale slaapzak', de armen voor een gedeelte mee vast te zetten. Die tip kende ik zelf nog niet.

Ik denk zelf dat ik toch op dit moment voor de ergococoon ga. Het lijkt mij een hele fijne inbakerzak, waarmee je langzaam de armpjes ook eruit kunt laten. Wat ook fijn is, dat je de zak ook gewoon als slaapzakje daarna kunt gebruiken, mocht het afbouwen goed gaan.

Voorlopig bakeren we hem nog gewoon lekker met de pacco in. Wellicht dat we volgende maand het eens rustig gaan proberen om te kijken hoe het gaat. En anders wachten we er wat langer mee.

16. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Dank je wel voor je aanbod, heel lief van je. Na alle goede verhalen gehoord te hebben over de ergococoon, hebben we besloten die waarschijnlijk aan te gaan schaffen.

17. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Graag gedaan hoor, ik kan de ergo cocoon alleen maar aanraden. Mede doordat ze er nu nog in slaapt als slaapzak.

Deel Deze Pagina