Heeft afvallen echt effect op cyclus/vruchtbaarheid?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Blabla01, Jan 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Op dit moment zitten wij in een verplichte pauze ivm een cyste, na de laatste ronde Puregon + Pregnyl. We gaan hierna ronde 9 met spuiten in, nog 4 rondes te gaan voordat we overstappen naar IUI.

Ik ben altijd al wat te zwaar geweest voor mijn lengte, niet ernstig (BMI van rond de 28), maar wel te zwaar. Al eerder een poging gedaan af te vallen (wat ook wel lukte), maar door andere gezondheidsredenen helaas ook weer wat aangekomen en is BMI nu 28,5. Tijdens het traject in het ziekenhuis de afgelopen 1,5 jaar overigens niet een poging gedaan om af te vallen. Gewicht is al die tijd stabiel.

Het lijkt erop alsof ik nu opnieuw de drive heb gevonden wat aan mijn gewicht te doen en ben sinds 1-1-2014 dan ook al 4,3 kilo kwijt. :) Ik doe rustig aan en geen crashdieet.
    Hoewel ze in het ziekenhuis hebben gezegd dat in mijn geval mijn gewicht geen probleem is, hoop ik natuurlijk toch dat wat afvallen invloed zal hebben op mijn cyclus en vruchtbaarheid.
    De lengte van de cyclussen varieert nu heel erg en soms duurt het erg lang voordat ik reageer op het spuiten. Hopelijk heeft het daar invloed op...?

Daarom ook dit topic met de vraag wie hier ervaring mee heeft? Hoe heeft afvallen bij jou invloed gehad op het zwanger worden?

En wellicht zijn er dames die nu ook bezig zijn met afvallen en kunnen we elkaar wat motiveren? :)

2. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Geen ervaring in die richting (ben aan de magere kant en dat was wel lastig met de behandelingen) maar heb wel begrepen van de fertiliteitsartsen in Breda dat een te hoog gewicht je hormoonpeil (voornamelijk eustrogeen) in de war schopt wat je vruchtbaarheid vermindert.

Dus goed dat je eraan gaat werken; succes! :)

3. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    3,922
    1
    38
    den haag
    Mijn bmi was hoger als die van jou.. En ik heb icsi gedaan.. Voor de ronde waarin t raak was en ze zijn blijven plakken heb ik gesport, gezond gegeten, vitaminen geslikt en was ik 9 kilo afgevallen.. Weet niet of t daaraan lag maar k denk wel dat t helpt om wat gezonder te eten en een beetje bewegen.

4. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Ik denk dat het zeker invloed heeft hoor.

Ik ben zelf ook te zwaar en afgelopen jaar was ik 8 kilo afgevallen. In september begonnen met spuiten en was direct na de eerste keer spuiten zwanger. Helaas is dit een miskraam geworden en na de miskraam kon ik me er niet toe aan zetten om nog wat af te vallen. Nu ben ik weer bezig al gaat het wel erg moeizaam.

Het spuiten slaat nu niet meer aan en ben er zeker van dat het te maken heeft omdat ik weer wat ben aan gekomen. Het liefst wil ik er binnen een week 5 kilo of meer van af hebben maar dat is slecht en onmogelijk. Het gaat allemaal veel te langzaam zowel het afvallen of het geduld hebben en afwachten of mijn medicijnen weer aan gaan slaan.

5. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als je PCOS hebt, kan het wel eens helpen om af te vallen. Je cyclus kan daardoor verbeteren.

Ik weet niet hoe het zit als je geen PCOS hebt en ook niet echt veel overgewicht. Het lijkt mij dat je dan minder effect van het afvallen op je cyclus ziet.

6. Wendy41

Wendy41 Lid

Dec 21, 2013
    48
    0
    0
    Vorig jaar rond deze tijd woog ik 88 kilo bij 1.68 lengt. BMI net boven de 30. Ik was toen spontaan zwanger en ging naar de verloskundige . Die haalde meteen het protocol voor obese mensen erbij. Ik moest vanwege complicatie gevaar in ziekenhuis bevallen. Ik zou heel regelmatig bloed moeten laten controleren op Zwangerschaps suiker. Verder werden inwendige echo's aangeraden voor de 10 en 20 weken echo. Door al het vet heel zou via een uitwendige echo niet alles goed te zien zijn. Ik schrok daar allemaal best van. Ik wist wel dat ik te zware was, maar dat het zoveel gevolgen had.?
    Bij de 10 weken echo bleek het hartje niet te kloppen...
    Ik ben daarna naar diëtiste gegaan en 17 kilo afgevallen.
    In juni zijn we toen begonnen met icsi (zwak zaad vriend). Ik heb nu 6tp's gehad. Morgen bloedtest om te zien of laatste tp is gelukt.

Ik weet dus niet of afvallen helpt. Maar het is natuurlijk altijd gezonder om een BMI onder de 25 te hebben.
    Ik was in ieder geval wel geschrokken dat je bij een BMI van boven de 30 zoveel extra controle krijgt en Zoveel meer risico loopt.

7. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.

@Wendy41: heftig idd al die extra controles etc. Ook vervelend dat je een miskraam hebt gehad... in jouw geval ligt het probleem ook bij jouw partner, daar zal jouw afvallen idd geen invloed op hebben... desalniettemin is het zoals je zelf ook zegt altijd gezonder! Ik hoop voor je dat het nu raak mag zijn :)

@Jippie: ik heb pcos. Ik hoop dat het bij mij wel van invloed gaat zijn natuurlijk :)
    Ik ga het volgende week ook met de gynaecoloog bespreken.

@Shally: dat weinige geduld is heel herkenbaar! Jij hebt toch al een mooi resultaat gehad, hopelijk is je dat weer gegund :)

@Sammy88: dat klinkt heel hoopvol! Hebben de artsen daar ook iets van gezegd? En een tweeling onderweg zie ik, wat een rijkdom!

@Nephthys, te mager is idd ook niet goed en lijkt me net zo frustrerend.
    Die invloed op hormonen heb ik idd ook gehoord, hoe het precies werkt weet ik alleen nog niet. Ook dat ga ik de gynaecoloog vragen.
    Jij gefeliciteerd met je zwangerschap! :)

8. sita90

sita90 Niet meer actief

Mijn BMI is ook weer te hoog, namelijk 29. Ik ben 1,61 en ik weeg op dit moment geloof ik 76 kilo.
    Ik ben niet extreem dik, al zeg ik het zelf.. maar ik ben wel te dik.
    Afvallen vind ik zeer lastig, en zeker nu ik erg druk ben met school enzo en op stage zit ik de hele dag. Maar ik ga het wel proberen. Ik heb laatst namelijk gelezen dat vrouwen met overgewicht 33% minder kans hebben op een zwangerschap. Of het klopt weet ik niet, maar ik ben er wel van geschrokken!!!
    Hoewel onderzoeken er op wijzen dat mijn vriend en ik hartstikke vruchtbaar zijn wil het maar niet vlotten. Misschien dat afvallen wellicht een positief effect heeft:)
    Succes!

9. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Het is waar dat overgewicht een negatief effect heeft op de kans op een goede zwangerschap. In dat licht bekeken heeft afvallen dus zeker zin. Ook al omdat de kans op zwangerschapscomplicaties kleiner is met een gezond(er) gewicht. Overigens vind ik het heel goed dat je er mee bezig bent, en geleidelijk afvalt, super meid, hou vol!

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    @Blabla: Dank je!
    Ik heb begrepen dat het hoge eustrogeenpeil door het teveel aan vetcellen je hormoonhuishouding in de war schopt en dus zwanger worden moeilijk maakt en zwanger blijven ook bemoeilijkt.

Ik viel kilo's af door hormoonbehandelingen; na pregnyl verloor ik zelfs 2,5 kilo per dag en dat een paar dagen lang. Was echt geen pretje; zoveel bijeten en nog steeds afvallen :(.

Gelukkig ben ik er nu vanaf.

Iedereen veel succes hier!

11. sita90

sita90 Niet meer actief

Dat zou bij mij nou niet zo'n probleem zijn:p Laat die pregnyl maar komen:D

12. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Even een klein succesje delen...

Ik ben inmiddels 5 kilo afgevallen, dat gaat dus gestaag de goede kant op!

Ik stond een maand verplicht op rust, vanwege een cyste de vorige cyclus. Vanmorgen had ik weer een echo om te kijken of die weg is en ik weer kan spuiten. Tot onze verbazing en die van de gynaecoloog is mijn lijf zelf actief!! Baarmoederslijmvlies is nu 10 mm en er zat 1 follikel van nu 17 mm!! Dit is de afgelopen 2,5 jaar nog nooit gebeurd en nu ineens wel. Het kan natuurlijk stom toeval zijn, maar het is wel heel toevallig tegelijk met het afvallen...
    Ze gaan het nu volgen om te kijken of hij goed door groeit en ik ook een eigen eisprong krijg. Spannend dus! En vooral heel fijn! :)

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Uit Schotse onderzoeken blijkt dat overgewicht bij ivf geen invloed heeft. Volgens mij heeft het alleen invloed bij ernstig overgewicht. Sommige ziekenhuizen houden een bovengrens van BMI 35 aan, anderen weer 32 en mijn ziekenhuis (Maastricht) 30. Mij werd aangeraden om wat af te vallen voor de zekerheid. Ik ben vier kilo afgevallen voordat ik aan het PGD-traject begon maar door alle hormonen zit er alweer 1,5 a 2 kilo aan, dus of het echt nut heeft? Ik ben 1,60 en weeg nu 72 kilo. Beetje te zwaar maar met maat 40 kun je ook niet van een enorm overgewicht spreken, toch? Ik mag morgen testen maar over het algemeen is de behandeling redelijk voorspoedig verlopen.

14. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Wat goed blabla!
    Het heeft zeker effect gehad! Ik had bijvoorbeeld tijdens 1 cyclus ook ineens een goede eicel (was in geen jaar gebeurd) en dat was toevallig net toen ik een paar kilo was aangekomen!

Heel veel succes meis!

Novastar; misschien heeft het geen of weinig effect bij ivf maar wel tijdens de fase dat de vrucht moet innestelen etc. Dan is een verstoort hormoonpeil door teveel aan vetcellen wel een probleem.

15. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Gisteren weer een echo gehad en follikel was nu 19,5 mm! Staat op springen dus! Moet morgen weer om te kijken of hij daadwerkelijk gesprongen is. Er groeide gisteren zelfs een tweede follikel, was nu 13 mm. Waarschijnlijk te klein om serieus mee te doen, maar mijn lijf is wel erg actief ineens ;)
    Woensdag is mijn weegdag, ben benieuwd of ik ook werr afgevallen ben...

16. Leeuw1808

Leeuw1808 Actief lid

Apr 2, 2012
    117
    0
    0
    Goed bezig hoor!

Ik heb ook pcos ben 178 lang en heb altijd (toen ik aan de pil zat) rond de 73 kilo gezeten. Toen ik stopte met de pil en met roken omdat we een kinderwerns hadden ben ik vrij veel aangekomen. Mijn max was 90 kilo. Toen had ik ook al een hele tijd geen cyclus meer gehad (meer dan anderhalf jaar)

Van gyn het advies gekregen om op mijn manier af te gaan vallen. maar ook het "pcos" dieet meegekregen.

Ik viel voor mijn doen heel snel af. anderhalve kilo per week en ik at wel gewoon.

Nu zit ik weer onder de 80 en is vanaf kilo 83 mijn eigen cyclus weer terug.

Ondanks dat zijn wij wel aan ICSI overgeleverd maar ik ben zo blij dat mijn lichaam weer doet wat het hoort te doen.

17. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Gisterochtend weer echo gehad en daarop was te zien dat eisprong geweest is. Ik ben heel blij en ook trots op mijn lijf dat dit gelukt is! Nu de ellendige wachtweken... wie dat toch bedacht heeft ;)

Ik hoop natuurlijk dat het raak is, maar als dat niet het geval is ben ik wel heel benieuwd hoe mijn volgende cyclus gaat zijn. Gynaecoloog gaf wel aan dat de kans klein is dat dit zich zo ineens door zet, maar we zullen het zien!!

18. Leeuw1808

Leeuw1808 Actief lid

Apr 2, 2012
    117
    0
    0
    Wat goed! Je mag zeker trots zijn op je lichaam!

19. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Wouw wat een goed nieuws zeg!! Hopelijk nu ook hartstikke zwanger, dat zou een mooie afsluiter van de mmm zijn:)

Ik ben 56kg en 1.68 en heb een bmi van 19,8. Net even berekend.. Daar valt niet zoveel mee te doen denk ik om een betere cyclus te krijgen?

20. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ha @Flora01, daar was je weer ;) :)
    Ik denk idd niet dat verandering van jouw BMI iets zal doen mbt je cyclus...
    Zie dat jij ook net in een nieuwe cyclus zit, schiet niet op he?
    Hopelijk ook jij snel zwanger!

Hier voel ik van alles, totaal anders dan met pregnyl. Ik vind die wachtweken wel zo ellendig... haha.

Share This Page