Mijn beeb ligt onverwacht in stuit, en mij is voorgesteld een draaipoging te doen, nou ja voorgesteld, eerder aangekondigd. Via een pretecho kwamen we erachter dat ie in stuit lag (bij vk hadden ze t hoofdje voor zijn kontje aangezien) en werd er dus een week erna een liggings echo gedaan. Hij was niet gedraaid en moest gister naar het ziekenhuis ik ging er heen met de gedachten dat er gelijk een poging gedaan zou worden om te draaien maar niets was minder waar. Ik kreeg nog een echo en na kort overleg tussen gynacoloog en arts werd er besloten dat ik vrijdag maar terug moet komen om te gaan draaien. Er werden verder geen vragen gesteld of uitleg gegeven t zou maar gewoon routine zijn en niks om je zorgen over te maken. Het overviel me dus heb er ook nie lang bij stil gestaan en zijn naar huis gegaan. Maar nu ben ik gaan twijfelen, ik heb er niet zon goed gevoel meer bij. Ik wilde altijd heel graag thuis bevallen maar nu denk ik dat het toch ook niet voor niks is dat de beeb in stuit ligt?... En ik vraag me af heb je uberhaud een keuze om het wel of niet te laten draaien, want ik had t idee dat t maar gewoon moest..
Volgens mij doen ze altijd een draaipoging, toch? Kan 't mis hebben hoor. Maar zou je niet willen dan dat ze proberen je kindje te draaien? Dat is denk ik wel beter voor de bevalling. Anders heb je grotere kans op KS. En een stuitbevalling schijnt echt geen pretje te zijn en is ook voor het kindje risicovoller dan wanneer hij goed ligt.
nou het gaat er mij meer om wat eventueel de risicos kunnen zijn bij zon draaipoging, er word weinig tot geen info over gegeven. Ik onderschat een ks niet en zie het liefst een "normale" bevalling. Maar is een draaipoging daadwerkelijk de goede keuze als ik er geen prettig gevoel bij heb..
Als je er geen goed gevoel bij hebt, zou ik nog n x informeren bij de gynaecoloog hoor! Laat je dan góed informeren. Ik geloof dat t bij lang niet alle stuitsliggingen helpt hoor. En volgens mij doen ze niet altijd n draaipoging..
Je hebt zelf de keuze of je een draaipoging wil doen of niet. Ze schatten van te voren wel een kans van slagen in... Hoeveel vruchtwater en hoeveel ruimte de baby heeft. Als de gynaecoloog denkt dat er een reeele kans is kun je het gaan proberen. Maar dan nog kan het zo zijn dat het niet lukt. Maar ja, als het wel lukt is wel zo fijn! Het is wel best pijnlijk het draaien! Ze duwen behoorlijk hard.
De gyna vertelde dat er 50% kans was dat het lukte omdat mijn placenta aan de voorkant lag. Voor de pijn zal ik t niet laten, tis meer de onzekerheid en het onnatuurlijke gevoel wat ik er op dit moment bij heb..daarom zou ik zo graag nog ervaringen van anderen lezen..
Een draaipoging kan niet worden gedaan wanneer je placenta aan de voorkant ligt... Ik had het denk ik geprobeerd maar wel duidelijke afspraken gemaakt, dat je bang bent en wanneer je stop roept ze ook moeten stoppen...
Ligt er volgens mij aan hoe de rest van de omstandigheden zijn. Een voorliggende placenta maakt het moeilijker grip te krijgen op het kindje. Als de rest van de voorwaarden maar goed is (niet ingedaald, genoeg vruchtwater, niet al te groot kindje) kan het volgens mij wel. Maar is dat niet zo, dan proberen ze het niet eens. Sterkte ermee...
Dan hebben ze bij jouw wel vel risico genomen...Hier in het oosten is er geen ziekenhuis die het doet wanneer je placenta wel aan de voorkant ligt, wegens scheurings gevaar...
Een draaipoging hoeft niet hoor, het is je eigen keuze. Maar als je graag thuis wilt bevallen is het waarschijnlijk wel de moeite waard om het te proberen. Praat anders eens met Wannabe of Alice bij de augustusmama's of via PB. Zij proberen moxa-therapie.. maar moeten wellicht ook nog een draaipoging ondergaan. Misschien kun je vragen wat hun afwegingen zijn.. Succes! xx Lintje
Aan de voorkant is nogal een ruim begrip. Doordat je buik groeit ligt mijn placenta nu bijv. onder mijn rechterborst. Maar met 24 weken lag hij écht aan de voorkant. Daarom kunnen ze ook bij een voorliggende placenta prima draaien, hebben ze bij mij ook gedaan. Helaas is het bij mij niet gelukt, dat is wel jammer. Maar ik zou het zeker proberen als je twijfeld, spaart je misschien een stuitbevalling of een keizersnee uit. Je mag altijd pb-en als je meer wilt weten over de draaipoging, ze hebben het tijdens dat uur 3 keer geprobeerd bij mij.
Bij mij zeiden ze verder niets over de ligging van de placenta wel dat ie aan de voorkant boven in het midden lag, ook zeiden ze niks over de grote van de beeb, terwijl de vk telkens heeft gezegd dat mijn baby groter is dan gemiddeld..
Marjon: vóór ze gaan draaien doen ze eerst nog een echo hoor! Dan kijken ze gelijk nog een keer naar het vruchtwater, de ligging van het kindje en de placenta. Dus als er dan iets is waardoor het niet meer zou kunnen of verantwoord zou zijn dan blazen ze de boel alsnog af.
ik persoonlijk zou het niet laten draaien . ik wil het gewoon niet hebben! ik heb er denk ik, te veel verhalen over gehoord, suc 6 met je keuze knuffel anita
onze uk ligt ook in een stuit, en bij ons draaien ze het niet. de keus was in principe aan ons maar de gyna gaf weinig kans dat het zou lukken doordat de placenta bij mij ook aan de voorkant ligt, de beeb al een stukje ingedaald is en er niet heel veel vruchtwater is. drie dingen die niet echt meewerken. maar je moet het absoluut niet doen als je er geen goed gevoel bij hebt. wij hadden van te voren al besloten dat we het ook niet hadden laten draaien. ik had ook heel sterk het gevoel dat het een reden heeft dat ukkie zo is gaan liggen (pas bij 34 weken). ik had zoiets van waarom zouden wij hem dwingen om anders te gaan liggen als hij zo fijn ligt? maar dat is meer een gevoel en ieder voor zich. de andere kant is natuurlijk dat als je hem wel laat draaien en het lukt je toch een normale bevalling kunt krijgen. ik zou je gewoon nog even goed laten informeren als ik jou was
ik heb wel een draaipoging geprobeerd. Helaas wilde Deniz gewoon niet, hij heeft duidelijk een eigen wil. Maar ik vond het de moeite waard, het had een operatie kunnen schelen!
Ik zou het kindje nooit meer laten draaien, bij mij zat de navelstreng waarschijnlijk al zon 3 keer om het nekje...door het draaien is hij er nog extra omheen gekomen, tijdens het indalen in de daaropvolgende paar dagen is mijn zoontje opgehangen in zijn navelstreng ons mannetje lag dus in stuit, omdat hij op die manier nog de meeste ruimte had voor de navelstreng...ik weet dit hoeft niet te gebeuren, ik ben net diegene die wel die pech heeft gehad, mijn gevoel zei me het niet te doen, maar de gyn heeft het doorgedrukt en ja als patient vertrouw je dan maar op de deskundigheid van zon gyn, nou dat is een wijze les geweest...volg ALTIJD je eigen gevoel...zegt je gevoel dat het goed is om te draaien,dan zal ik niet zeggen omhet niet te doen, maar twijfel je...doe het niet...je zal maar net diegene zijn die ook de pech heeft, dat vergeef je jezelf nooit...ik heb er nu nog steeds ontzetten veel pijn van....en een enorm schuld gevoel...volg je gevoel... Suc6 met je keuze! liefs Pjetje
Hoi Mamamarjon, nu snap ik je vraag. Sorry voor de eerste verkeerde interpretatie van mijn kant. Ik heb geen ervaring, dus kan je niet helpen. Mijn schoonzusje heeft laatst een draaipoging gehad en die is gelukt. Ze kan nu dus normaal thuis bevallen. Als 't niet te risicovol is zou 't mij persoonlijk de moeite wel waard zijn, denk ik, maar dit omdat ik absoluut geen keizersnee zou willen als het niet echt noodzakelijk is. Sterkte bij het maken van een keuze.
Hoi, Afgelopen maandag heb ik een draaipoging gehad. Helaas is het niet gelukt hoewel ik dat van te voren al wel had verwacht. De kleine ligt sinds 30 weken in een stuit en vind hetr wel prima zo. De draaipoging zelf is geen pretje. Je gaat eerst een tijdje aan de CTG en daarna kreeg ik via een infuus een weeen remmend middel waar ik erge hardkloppingen van kreeg. Dat wist ik van te voren dus dat was niet zo erg en het zakte na een paar minuten weer af. Voor het draaien maakten ze nog een echo om goed te kunnen bekijken hoe het kindje ligt, hoe het zit met het vruchtwater etc. Het draaien zelf doet wel pijn maar als het gewoon teveel pijn doet, kun je stop roepen. Dat is wel fijn. Ik heb na de poging nergens last van gehad. Een klein beetje een pijnlijk plekje onderaan mijn buik waar hard gedrukt was (voelt een beetje als een blauwe plek) maar dat was na 2 dagen helemaal over. Al met al is het me meegevallen maar het is niet iets wat ik snel nog 3 keer zou laten doen. Wij gaan nu voor de keizersnee ook al zou ik wel natuurlijk kunnen bevallen, maar dat vind ik gewoon te eng. Succes groetjes Anne