heeft dit gevolgen voor de belasting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pandora, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    sjezus, wat praten die mensen moeilijk....kunnen ze wel wat makkelijker omschrijven :D

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Volgens mij heeft het verder geen gevolgen. Je hebt bij de gemeentbelastingen verschil tussen 1 en meerpersoonshuishouden, verder niks. Of je er dus met 3 of vier woont maakt daarin niet uit. Verder is hij voor jullie geen belastingpartner. Waar je wel aan moet denken is om eventueel je inboedelverzekering wat op te hogen. Ik weet niet of jullie goed verzekerd zijn en of hij dure apparatuur in huis heeft maar wellicht is het verstandig dit nog even goed na te kijken.
    Misschien dat het voor hem wel gevolgen heeft. Dat hij nu misschien zorgtoeslag ontvangt maar daar straks geen recht meer op heeft. Dat zou je misschien na kunnen vragen bij de belastingdienst.

Mooi gebaar dat jullie hem in huis nemen!

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dit staat er op de site van de rijksoverheid:

Vraag en antwoord
    Moet ik belasting betalen als ik een kamer verhuur?

De inkomsten uit kamerverhuur voor particulieren (hospitakamers) zijn tot een bepaald bedrag vrij van inkomstenbelasting (IB). De Belastingdienst stelt dit bedrag jaarlijks vast. In 2012 is de vrijstelling voor kamerverhuur € 4.410.
    Uitzonderingen vrijstelling inkomstenbelasting bij kamerverhuur

De vrijstelling geldt niet voor:
    commerciële kamerverhuur;
    seizoensgebonden verhuur;
    verhuur van een hele woning.
    Meer informatie

Voor meer informatie over belasting bij kamerverhuur kunt u contact opnemen met de BelastingTelefoon.

Is hetzelfde verhaal ... maar dan in Jip en Janneke taal :D

4. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    dank u dat leest een stuk prettiger :D

5. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Hier een zelfde soort situatie die ik liever niet uitgebreid hier beschrijf ivm privacy..
    Het maakt voor je aangifte inkomstenbelasting niets uit. Jullie hebben een eigen woning en doen aangifte inkomstenbelasting met eigen woning. Jullie ontvangen geen huur van hem, dus ook geen extra inkomsten. Jullie neef doet zelf aangifte inkomstenbelasting zonder eigen woning.
    Voor eventuele toeslagen verdienen wij ook teveel, dus ik weet niet wat dit eventueel voor consequenties zou hebben...
    Inderdaad zoals al beschreven stond door iemand wel even de inboedel verzekering checken als jullie neef veel (waardevolle) eigendommen meeneemt. In ons geval viel de persoon in kwestie (ook 19) bij ons onder de wa verzekering. Ik was zwanger van ons 1e en heb onze verzekering aan laten passen naar gezinsdekking waar hij ook onder viel.
    Je zult het wel merken in je verbruik van water en elektrisch, maar ik begreep dat jullie neef in deze kosten mee wil betalen, dat is dan toch goed geregeld!
    Veel succes met alles en super dat jullie dit doen voor jullie neefje!! (weet uit ervaring dat het best een inbreuk op je privacy is, al hebben wij er ook geen moment over getwijfeld of spijt van gehad!)

6. wondertje1985

wondertje1985 Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.123
    0
    0
    Noord-Brabant
    nee dat heeft geen gevolgen voor jullie aangifte inkomstenbelasting. Alleen wanneer je huur zou vragen zou er iets in de aangifte veranderen. Je neef blijft ook gewoon recht houden op zijn zorgtoeslag.

Lief van jullie dat jullie hem in huis nemen

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je man is toch al je fiscale partner?

Als je alleen was zou het wel uitmaken, omdat hij dan volgens mij je fiscale partner is.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor zover ik weet zou het alleen gevolgen kunnen hebben als je een uitkering ontvangt of zorg/huurtoeslag. Ik begrijp dat dit bij jullie niet het geval is. Dus ik DENK dat het niet uitmaakt.

Maar waarom bel je niet evn met de belastingtelefoon? Dan weet je het zeker.

Deel Deze Pagina