Nouja zeg!

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Locusta, Feb 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Locusta

Locusta Niet meer actief

Ik werk in het onderwijs en ik weet dat het niet op prijs gesteld wordt om zaken te plannen onder werktijd. Ik heb daar, toen ik in de mmm zat, geprobeerd zoveel mogelijk rekening mee te houden door de afspraken na schooltijd te plannen. Op een aantal keren na, is dat ook altijd gelukt. Mijn locatiedirecteur wist van het medische traject en ik had ook met hem afgesproken dat ik zoveel mogelijk zou proberen de afspraken na schooltijd te plannen en ik anders onder schooltijd kon gaan.

Aanstaande maandag heb ik mijn eerste echo (in verband met de mmm krijg je bij ons ziekenhuis ter controle een vroege echo) en die had ik om 15.40 uur gepland. Na schooltijd dus. Belt vandaag aan het einde van de middag de assistente van de gynaecoloog op dat door omstandigheden die afspraak niet door kan gaan en of ik om 11.50 uur kon komen. Liever niet, maar de rest van de week was buiten schooltijd geen plek meer. Bel ik mijn locatiedirecteur net op om te overleggen, doet hij ineens heel erg moeilijk :( Ik moest maar een week wachten en de week erop na schooltijd een nieuwe afspraak inplannen. Ik kreeg de indruk dat hij mij een schuldgevoel probeerde aan te praten, omdat "andere collega's weer mijn werk over moeten nemen". Nou, lekker zeg! Alsof ik het expres doe?! Pas na even praten en argumenteren kon ik, met moeite, vrij krijgen. Hij zei ook dat dit de laatste keer was dat hij voor mij vrij ging regelen :(

Ik ben bijna nooit ziek (laatste keer is bijna twee jaar geleden) en ik ben altijd op school. Ik heb niet gevraagd om het medische traject en ik doe mijn best om alles zoveel mogelijk na schooltijd in te plannen. En dan doet hij zo moeilijk?! Ik voel me echt een beetje bedonderd (of zijn dit de zwangerschapshormonen?). Er zijn collega's die ieder jaar (soms zelfs meerdere malen) ziek zijn, maar ik bijna nooit! En dan zoiets?!

Moet ik er wel aan toevoegen dat ik vorige week één keer voor één uurtje niet dringend weg moest onder schooltijd: voor een bloedonderzoek (hcg) en als ik nog voor het einde van de ochtend kon komen, dan zou ik diezelfde dag nog de uitslag krijgen. Oké, en nou moet ik eerlijk zijn: ik kan begrijpen dat hij daar niet blij mee was en het misschien wat onnodig vond. Ik was toen helemaal overdonderd door een positieve zwangerschapstest en kon niet geloven dat ik toch écht zwanger zou zijn....

Even voor de duidelijkheid: wij hebben dus geen (opneembare) vrije dagen en ik werk fulltime (5 dagen p/w).

Ligt het nu aan mij dat het wat lullig overkomt?
    Ben ik de enige met zo'n "lastige" (of: weinig meelevende) baas?
    :(

2. icsisev

icsisev Lid

Jun 25, 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Dit is zeker lullig! Ik werk zelf ook in het onderwijs. Het hele medisch traject heb ik steeds vrij gekregen voor onderzoeken e.d. Ik werk vier dagen en probeerde ook zoveel mogelijk op m'n vrije dag te plannen en nog steeds, vooral omdat ik het zelf erg rottig vind om vrij te vragen. Jij werkt natuurlijk vijf dagen, tja dan zal er weleens een afspraak onder schooltijd vallen..... Gelukkig heb ik een meelevende baas... Pfff die van jou is een hork!

3. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,715
    0
    36
    Pff wat een klootzak! Misschien was hij gewoon een dagje in een slechte bui?

Maargoed, heb je al gekeken in je cao hoe het zit rondom vrij nemen als je in de mmm zit? Bij ons is het namelijk zo dat als je fulltime werkt en daardoor niet medisch gecheckt kan worden je dit gewoon onder werktijd mag doen waar dit niet mogelijk is buiten werktijd. Dus check dat even en dan heeft je baas gewoon niks te zeggen als je weg moet :)

4. Locusta

Locusta Niet meer actief

Bedankt voor de meelevende reacties. Hier was ik wel even aan toe.... Fijn om te horen dat ik dus niet de enige ben die dit een rare (en vervelende!) reactie vond. Vooral omdat ik er ook nog eens niet om gevraagd heb! De afspraak stond netjes buiten schooltijd gepland.... Tsssk.

@ Kiraa: ga ik doen! Bedankt voor de tip :)

5. Locusta

Locusta Niet meer actief

@icsisev: bedankt voor de felicitatie :)

@Kiraa: net even gekeken in de cao-vo 2011-2012, maar ik kan niets vinden over verlof i.v.m. ziekenhuisbezoeken :( Helaas.

Nou, misschien niet netjes, maar: vriendlief zei dat ik mij in het vervolg (als het echt niet anders kan) dan maar gewoon ziek moet melden... wat nou als ik weer naar het ziekenhuis moet en het kan niet buiten schooltijd? :( Bah!

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,424
    448
    83
    Limburg
    Sterker nog een werkgever moet je hiervoor vrij geven als je niet buiten werktijden kunt plannen. En aangezien jij fulltime werkt heb je daar recht op. Kijk maar eens op sites van de arbo ed.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja wanneer doktersbezoek niet buiten werktijden valt te plannen is de werkgever verplicht je de tijd vrijaf te geven die er voor nodig is!
    De directeur heeft dus hoegenaamd niets te zeuren!

8. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik vnd het heel apart......natuurlijk is je locatiedirectwur er niet blij me, maar moet er wel gewoon aan meewerken.
    Ik zit zelf ook in het onderwijs en werk 3 dagen. (ma-di-wo). Ik liepmop een gegeven moment onder controle van een bepaalde gn en die deed de controles alleen op dinsdag ochtend. Ik zorgde dan dat ik e eerste afspraak had om 8.30 uur en ging daarna naar mijn werk. Is denk ik 3 keer gebeurd ofzo?

9. Lady C

Lady C Bekend lid

Jan 19, 2007
    516
    1
    18
    Ten eerste, gefeliciteerd met je zwangerschap!!

En wat een vervelende man zeg. Voor het MMM stuk weet ik niet wat daar wettelijk voor geregeld is, maar als je eenmaal zwanger bent heb je wel allerlei rechten, bijvoorbeeld het recht om onder werktijd een zwangerschapsonderzoek te laten doen, want dat is dit eigenlijk. Kijk maar eens hier.
    Ik snap ook wel dat hij het vervelend vindt, maar nu heeft hij eigenlijk geen recht meer op klagen. Vooral gezien het feit dat je fulltime werkt en daardoor gewoon niet altijd de mogelijkheid hebt om deze onderzoeken buiten werktijd te plannen.

Succes en sterkte! Hopelijk draait hij gauw bij.

10. Locusta

Locusta Niet meer actief

Bedankt voor jullie meelevende reacties! Erg fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben die hem een beetje horkerig vond reageren :)

@Lady C: hartstikke bedankt voor de link! Ik heb hem gebookmarkt. Mocht het nog een keer ter sprake komen, dan kan ik hem de link mailen.

Ik vind het zelf ook het prettigste wanneer het buiten schooltijd kan (dan hoef ik me niet te haasten om weer terug op school te komen), maar ik vind het gewoon niet eerlijk dat hij moeilijk doet wanneer het een keer niet kan! Ik wil niet méér dan waar ik recht op heb, ik wil gewoon waar ik recht op heb. Zo! Dit lucht op ;)

11. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    1,162
    0
    36
    Gets wat een vervelende man zeg!!
    Ik werk zelf in het VO en een collega van mij zit momenteel in de MMM. Er wordt ontzettend rekening met haar gehouden. Ze mag haar afspraken onder schooltijd plannen en als het haar daarna even te veel is, moet ze gewoon lekker thuis blijven van mijn afdelingsleidster. Nu is onze "baas" dus wel een vrouw met kinderen, misschien scheelt dat iets?
    Maar dit kan écht niet! Goed voor jezelf opkomen hoor en niet denken dat je lastig bent, want dat is niet zo!! Die vent is gewoon lastig!

12. Locusta

Locusta Niet meer actief

Bedankt voor je reactie Jaydee. Fijn om te horen dat er andere scholen zijn die daar wel wat meer rekening mee houden :)

Het enige waar ik nu nog een beetje over twijfel is of ik wel duidelijk ben geweest m.b.t. het doel van de echo. Misschien is het op hem over gekomen alsof het een pretecho is, maar het is op medisch advies i.v.m. de mmm. Alhoewel in zo'n vroeg stadium is geen enkele echo een "pretecho" volgens mij.....

Vandaag ook nog even met mijn ouders en vriendlief over gehad. Ik voel me nog steeds erg rot over zijn reactie en ik ga het binnenkort aankaarten tijdens het functioneringsgesprek. Ik ben ondertussen wel zo ver dat ik het mijzelf zéker niet kwalijk ga nemen!

Share This Page