Op naar een sterker lijf, wie heeft tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Miss Appletree, 4 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Omdat hier op het forum een aantal vrouwen zijn die goed bezig zijn met hun lijf, stel ik mijn vraag hier maar. Hoop dat jullie mee willen denken en wat nuttige tips of oefeningen hebben.

Sinds de geboorte van mijn dochter, 3,5 jaar geleden, kamp ik met fysieke klachten. Hiervoor ook behandeling gehad van oa een osteopaat en Bekkenfysio. Alles is nu hanteerbaar en mijn bekken is opgeknapt. Maar doordat ik lang pijn heb gehad merk ik dat ik steeds minder ben gaan bewegen. Dus ik ben stijf en mijn conditie is, mede door twee miskramen het afgelopen halfjaar, achteruit gehold.:( Ook ben ik niet sterk in mijn armen, schouders en rug.:)

Ik dacht zelf om pilates of yoga te gaan doen en een de balsport die ik altijd deed weer op te pakken. Ik ben geen wandelaar of fietsers, tenzij ik een doel heb (bijv. boodschappen doen).:) Ook ben ik niet een type voor de sportschool, maar denk dat dat wel de aangewezen plek is voor het kweken van wat biceps. ;) Het enige wat ik niet mag doen, zijn rechte buikspieroefeningen. O ja, en ik wil niet afvallen! :)

Hoe zijn jullie begonnen met je conditie te verbeteren en sterker te worden? Ik lees het graag!

2. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Wat mij heeft geholpen is bodypump.
    Ik ben een veel sterker geworden, mijn houding is beter.
    Dit helpt mij ook in mijn werk als verzorgende.

Een instructeur kan in deze les goed je houding en techniek in de gaten houden en tips geven.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    ik heb reuma en twee jaar geleden begonnen met krachttraining. Train nu vier a vijf keer pw en ik word steeds sterker. Minder stijf en kan steeds meer. Gewoon onderaan beginnen en opbouwen. Bij een fatsoenlijke sportschool kunnen ze je helpen daarmee

4. Logan

Logan Niet meer actief

Dit! Het is een goede krachttraining waar je alle spieren meepakt. Ook een mooi opstapje richting krachttraining in je eentje, je kent dan al wat oefeningen enzo.
    De muziek en de hele groep helpen je er zo doorheen, een uur is zo voorbij.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier krijg ik altijd kriebels van... alsof het iets is waar je doorheen moet.

Mijn tip is:

Doe wat je echt heel erg leuk vindt...en combineer dit met krachtoefeningen.

Investeer in een goede Personal trainer voor een tijd en ga dan zelf aan de slag.

Ik heb helemaal mijn ding gevonden. Ik vind basketballen bijvoorbeel erg leuk. Nu combineer ik dit met mijn krachttraining. Uur vliegt voorbij...maar niet omdat ik er doorheen moet maar omdat het echt heel leuk is. Ik kan echt wel uren doorgaan...omdat ik het zo leuk vind.

Ook doe ik aan trailrunning ( voor zover dit in Nederland kan...bos, parken et cetera..) en dit vind ik dus ook heel erg leuk. Samen met de hond...

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Dit is ook wat mijn bekkenfysio zegt, hierdoor ontspan je ook. Want eigenlijk is bijna geen enkele sport niet meer geschikt voor mij vanwege mijn bekken. Alleen van stilstand komt achteruitgang. Ik ben van mening dat door versterking van andere spiergroepen, de zwakte in mijn bekken ook beter kan opvangen.

Hoe vaak moet je per week bodypump doen om resultaat te krijgen?

7. Logan

Logan Niet meer actief

Ik vind het heerlijk om te doen en het is echt mijn favoriet maar als ik eens geen zin heb helpt dat wel gigantisch. Voor ieder is dat anders toch? Als je nog nooit gesport hebt kan dat zeker wel aanvoelen als 'er door' moeten, dat jou dat de kriebels geeft tja ;)

Ze raden 2-3x aan. Ik zou even kijken wat je ernaast wil doen eventueel. Ik doe er nog wat cardio lessen naast en dan word 3x al snel veel. Normaal (niet zwanger ;)) doe ik 2x bodypump, 1x cxworx (core training), 1x shbam (dansen) en 1x bodyattack (high intensity cardio training).

8. Averna

Averna Bekend lid

15 jan 2016
    980
    816
    93
    NULL
    NULL
    Ik doe op dit moment Bodybalance in de sportschool. Combinatie van tai chi, yoga en pilates. Super leuk om te doen, het wordt fijn opgebouwd en maakt gebruik van muziek waardoor het echt niet saai wordt. Geef zelf ook nog een uurtje een soortgelijke les.
    Daarnaast doe ik zumba. Ook heel leuk en intensief en de instructrice waar ik meestal de les bij volg doet er regelmatig ook oefeningen bij voor bepaalde spiergroepen (squats, buikspieroefeningen en zelfs werken we wel een ms met gewichtjes voor de armspieren ). Ligt er volgens mij wel heel erg aan wie er voor de groep staat..
    En dan mijn grote passie: Buikdansen. Klinkt misschien een beetje gek, maar het heeft mij echt geholpen mijn houding heel erg te verbeteren (zie ik ook heel goed bij mensen in mijn les), het houd je soepel en maakt je sterker, iedereen kan er op elke leeftijd en met elke maat aan meedoen en het voelt voor mij helemaal niet als sporten.
    Maar ook de sportschool kan heel leuk zijn hoor. Ik ga regelmatig met mijn man of moeder, en als je weet hoe alles werkt (wat ze je meestal goed kunnen uitleggen) kan het echt even lekker zijn.
    Maar wat anderen ook al zeggen, het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vind. Alleen dan houd je het ook vol en kun je er 100% voor gaan.

9. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    @miss appeltree: ach dat geen enkele sport geschikt is dat heb ik ook gehoord. Ik heb reuma en zou alleen mogen zwemmen of wandelen (juk).

Zoek iets wat je leuk lijkt, of het nu een sportschool is of een teamsport. Ik persoonlijk zou beginnen bij een goede sportschool en je laten begeleiden, je kunt veel verder komen dan dat je zelf denkt.

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Zelfde als hierboven. Ik heb/had ook bekkenklachten en die zijn nu zo goed als verdwenen (had bijv. last van mijn bekken na een middagje winkelen en dat is nu helemaal weg).

Je word relatief gezien snel sterker van Bodypump en het verbetert je houding. Je valt er niet ontzettend van af en je krijgt er ("slanke") spieren van. Het is ook een mooie opstap naar krachttraining. Helemaal met jou klachten zou ik niet zomaar zelf wat gaan 'aanrommelen', maar echt de eerste periode beginnen met sporten onder bergeleiding zodat iemand je (houding) kan corrigeren.

Wel direct even bij de instruct aangeven wat voor klachten je hebt, zodat ze er op kunnen letten (en evt een alternatief kunnen bieden).

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zou zelf beginnen met een combinatie van yoga/pilates en zwemmen als ik jou was. En dan, als je de basis een beetje hebt, eventueel de sportschool induiken en een combi van kracht en cardio doen. En gewoon tussendoor ook wat vaker bewegen, lopen, fietsen, tuinieren en ga zo maar door. :)

12. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Toen ik 4 jaar geleden begon deed ik het 1 x per week, met als gevolg dat ik iedere week spierpijn had.

Daarna 2 x per week gaan doen, geen spierpijn meer.

Sinds een jaartje doe ik het 3 x per week. Daardoor gaat het sterker worden nog wat sneller.

13. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    En iets van aquajoggen?
    Ik ga samen met de buurvrouw, wij zijn de 2 jonkies haha. Maar dat boeit mij niet.

14. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Behalve dat hier geen sportschool in de buurt is, vind ik het ook helemaal niks. Ik heb samen met een personal trainer een krachtschema voor thuis gemaakt. We hebben ook samen getraind voor de juiste houding en techniek. Voordeel hiervan is dat je een op maat gemaakt schema hebt, wat geschikt is voor jouw doel en lijf. Nadeel is dat het misschien meer discipline kost om thuis te sporten (ik ervaar dat zelf helemaal niet) en dat je wel wat gewichten moet aanschaffen.

Verder doe ik ook nog aan bootcamp in groepsverband. Bij ons wordt ook veel rekening gehouden met blessures en dergelijke en is het mogelijk om alternatieve oefeningen te krijgen als het nodig is.

15. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik zou zeggen: crossfit. Afwisselend (van kracht naar condotie, van langere tot kortere trainingen, van je inhouden om iets lang vol te houden tot flat out gaan voor een minuut of 6), altijd te schalen naar jouw niveau, je wordt er rap sterker en fitter van en het is vreselijk leuk. Bijkomend voordeel: er is altijd begeleiding.

16. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ja, dat is ook tegen mij gezegd. Een blokje om prima, maar niet incl. wandelschoenen en fleecevest kilometers vreten. ;) Ben ook niet zo'n zwemmer, vind het teveel gedoe. Aquajoggen valt daarom ook af. :)

Er is maar een sportschool in de buurt, daar geven ze wel bodypump, body balance en Crossfit. Er is een gratis periode voor lidmaatschap, dus dan kan ik kijken of het bij mij past. Het is idd wel belangrijk dat ik het leuk vind, anders brengt het geen ontspanning. Gelukkig is nu mooier weer, dus dan ga je ook sneller naar buiten voor een fietstochtje of even in de tuin.

Bedankt voor jullie tips!:)

17. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Goed slapen in de nacht! Is zo belangrijk!!
    En wat ook heel goed is: visolie slikken en magnesium, en vit. D.
    Dat is ook zo goed voor je lijf!! :)

Deel Deze Pagina