Heeft het nog zin?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door noekel, 6 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noekel

noekel Nieuw lid

4 jul 2008
    4
    0
    0
    Hallo,

Ik hoop dat jullie mij wat raad kunnen geven.
    Mijn kindje is nu 4 weken oud en ik geef bv.
    Vorige week vrijdag heb ik het cb gebeld omdat hij bijna een week niet gepoept had en het advies was bijvoeden met 3 flesjes na de bv op een dag. Hij ging vrij snel daarna poepen dus waarschijnlijk kreeg hij niet genoeg binnen. Dit vermoeden had ik al want ik kolfde hooguit 30 cc.
    Nu deed hij het erg goed op 3 flesjes en ik bleef kolven en bewaarde dit voor later (nog steeds 30 cc). Ik ben toen vaker aan gaan leggen en na iedere voeding na kolven om de productie op te krikken (dit met een dubbele electrische kolf van medela). De productie laat te wensen over na een week zeer intensief kolven (zelfs 's nachts een keer kolven als de baby slaapt) haal ik soms 50 cc, maar meestal 35 tot 40 cc. Ik heb een neusspray van de huisarts gekregen, drink minimaal 2 liter per dag, masseer mijn borsten voor het kolven en leg er even een kruik op, pas nu ook al een week het schema toe van 7,5,3. Heeft dit nog zin om verder te proberen of wordt het gewoon niet meer?

Ik hoop dat jullie tips kunnen geven. Als het kolven niet meer wordt wil ik dit wel nog blijven doen omdat naar mijn idee alle beetjes bv mooi zijn meegenomen of heeft deze hoeveelheid geen zin?

Bedankt voor jullie tijd.

Liefs Anoek

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anoek, Ik vind dat je een grote pluim verdient. Dat je ondanks de niet al te hoge opbrengst zo moedig doorkolft. Super.

Je hebt helemaal gelijk dat je zegt dat alle beetjes helpen. daar doe jehet voor. Ook die kleine beetjes.

Het zou wel leuker zijn en makkelijker worden als die beetjes meer werden.

Krijg je tijdens het kolven een toeschietreflex? Met andere woorden gaat na enkele minuten de melk zichtbaar stromen?

Er spelen bij jullie meerdere dingen. Enerzijds het aanleggen zelf. Uit je verhaal maak ik op dat je kindje niet voldoende groeide, moeite had met ontlasting en dat na het geven van meer voeding het beter gaat.

Je kan je dus afvragen of je melkproductie optimaal is. De producite kan achterbrlijven als er niet effectief genoeg gedronken wordt.
    MIsschien is het goed een een lactatiekundige bij jou in debuurt te zoeken (www.nvlborstvoeding.nl)

Zij kan dan een voeding oberserveren en vaak al wel goede praktische tips geven om het aanleggen te verbeteren.

Dan is er nog het probleem van weinig kolven. De hoeveelheden die je kolft klinken alsof er geen of maar een zwak toeschietreflex optreedt. Dit kan komen door het het oxytocine verhaal. Je geeft al aan dat je de neusspray al gebruikt hebt.
    Als je al die dingen hebt geprobeerd dan kan het nog in het kolven zelf zitten.

Met welke kolf kolf je?
    Zijn alle onderdelen nog goed, met andere woorden wordt er nog voldoende vacuum opgebouwd?

Past het borstschild goed op je borst? Ik zal je een linkjemailen waarin staat beschreven waarop je moet letten bij het kiezen van een goede maat. Ik kan alles overnemen maar het is net zo handig als je daar zelf even leest.

http://www.medela.nl/BENELUX/breastfeed ... itting.php

Zoals je daar leest kan de maat veel uitmaken. Een verkeerde maat kan ondanks herhaaldelijk kolven toch tot minimale productie leiden.

Voor jou nog geen concrete tips maar ik hoop dat je tocgh nog iets voort kunt. En wellicht heb ik toch ergens net die ene tip genoemd.

Ik hoor het wel weer,
    Succes

Ilse

Deel Deze Pagina