Hallo Ilse, Ik heb weer een vraag over de borstvoeding. Mijn dochter is nu bijna 4 weken oud en de eerste drie weken heb ik gevoed op verzoek. Het probleem hierbij was dat ik er erg onrustig van werd en me er niet prettig bij voelde, met als gevolg dat mijn dochter ook erg onrustig werd, niet meer wilde slapen overdag en veel huilde. Ik ben nu sinds een paar dagen overgegaan op voeden op de klok, waarbij ik ervoor zorg dat ze nog minimaal 7 voedingen per dag krijgt. Ik houd nu 3 uur aan voor overdag en 's nachts 6 uur, die ze ook slaapt. Ik voel me er een stuk rustiger bij, nu ik meer regelmaat in de dag krijg, waardoor mijn dochter ook veel rustiger is en tussen de voedingen goed slaapt. Ze kan zichzelf nu beter in slaap helpen en voor de meeste voedingen maak ik haar wakker. Het gebeurt maar een enkele keer dat ze al voor de tijd van voeden wakker wordt. Nu lees en hoor ik bijna overal dat voeden op verzoek beter is, maar ik vraag me af waar mijn dochter meer bij gebaat is. Een rustige moeder en op de klok voeden of een onrustige moeder en op verzoek voeden. Op de klok lijkt voor ons goed te werken, dus ik vraag me af, hoe verkeerd kan dit zijn? Graag zou ik jouw mening hierover weten. Groeten, Ivka
HOi Ivka, Je doet het geweldig. Het is niet zo zwart wit als het allemaal lijkt. Je kunt voeden op verzoek en op iedere kik reageren. Dan is het erg eenzijdig en is het vooral gericht op het verzoek van de kleine. Voor BV heb je nog altijd te maken met 2 mensen. Dusook jouw verzoek geld. Dus als jij eens eerder of later wilt voeden dan is daar niets mis mee. Een nader uiterste is het strikt voeden op de klok. Vroeger werd dit gedaan en was in veel gevallen een reden om de BV te laten mislukken. Vroeger werden er strikte voedingsschema's en tijden gehanteerd. Zelfs de duur van een voeding werd opgebouwd met een maximum van zoveel minuten per voeding. Je begrijpt dat door dit strikte regiem bij veel vrouwen de BV nooit en te nimmer volledig op gang kon komen. Gevolg is dat kindjes niet voldoende aankwamen, er moest worden bijgevoed en de BV kreeg de schuld. Intussen weten we beter. We weten meer over vraag en aanbod. Over het belang van het leegdrinken van 1 borst en de andere als toetje. Als je met die kennis in het achterhoofd toch tijden aanhoud dan is daar helemaal niets mis mee. Je bent bewust bezig met het voeden. Je let op hoeveel voedingen. Je legt haar evt exta aan wanneer ze toevallig wel een keer helemaal overstuur wakker wordt. dan heb je dus al eenheel ander verhaal als vroeger toen kindjes gerust een uur met een speen gesust werden omdat het nog geen tijd was. DUS: Ga lekker door zoals jullie nu bezig zijn. Het schema wat jij nu hanteert is overigens een schema wat heel veel kindjes met een paar weken zelf ook ontwikkelen. Niets mis mee, alleen heb jij daar nu even een handje in geholpen. Geniet ervan. Ilse