Ik ben mijn functie kwijt wanneer ik terug kom van verlof...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door demi123, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Op dit moment ben ik 15 weken zwanger van mijn 2de kleine. Ik ben sinds afgelopen week weer volledig aan het werk. Vanwege erge misselijkheid heb ik een week of 8 voor 50% gewerkt. Vandaag nog een verlaat gesprek met de arbo-arts (mijn werkgever had me te laat aangemeld bij het uwv), dit ging verder prima. Toen ik na het gesprek met de arts weer op mijn werk kwam wilde mijn baas even met me praten. Hij was niet tevreden over mijn prestaties van de laatste tijd... Vind je het gek als iemand 24/7 misselijk is... Maar goed hij lulde een eind weg en vroeg wat ik er zelf van vond. Ik gaf hem gelijk maar benoemde ook dat dit waarschijnlijk kwam door de misselijkheid en vermoeidheid. Mijn baas vond om een lang verhaal kort te maken dat ik met een kindje en een 2de op komst niet meer geschikt was voor de functie die ik nu heb (assistent coordinator in een woonvorm). Ze vragen namelijk ontzettend veel flexibiliteit van mij. Wanneer ik gebeld word moet ik kunnen komen, wanneer ik gemaild wordt moet ik wel dezelfde dag nog kunnen terug mailen enz. En dat terwijl ik maar 18 uur werk... Ik weet inderdaad dat ik hieraan niet kan tippen (dit is overigens niet de insteek van de functie geweest maar is gaandeweg zo gegroeid) Als het ware ben ik uit mijn functie gegroeid. 31 december loopt mijn contract af en waarschijnlijk wil mijn baas me dan alleen nog op de groep hebben als woonbegeleidster, terwijl ik nu locatiehoofd ben... Het lijkt me echt heel erg raar om dan alleen nog maar op de groep te staan en het lijkt me ook he-le-maal niet leuk! Ook heb ik nu helemaal geen motivatie meer om te werken... Bah bah bah!!! Hier had ik zo geen zin in tijdens mijn zwangerschap!

Ik wil nu eigenlijk gewoon een andere baan zoeken... Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Nu gaan solliciteren (15 weken zwanger) of toch gewoon door de zure appel heen bijten en op mijn huidige werk blijven tot aan mijn verlof.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Pffff.... Wat een rotsituatie!

Ik denk inderdaad dat 18 uur per week erg weinig is voor de functie die je nu hebt. Wat dat betreft snap ik je baas wel. Maar ja, dan had dit ook vóór je zwangerschap een probleem moet zijn geweest. Dan is het raar als het niet eerder is besproken.

Ik kan je hierin geen advies geven. Ik denk dat het nu geen pretje is om te solliciteren. En hoewel je niet verplicht bent om te zeggen dat je zwanger bent, het is straks (of misschien nu al) wel te zien. Ik weet niet of een werkgever erom zit te springen iemand aan te nemen die dadelijk gelijk weer 16 weken weg is.
    Ik denk dat om die reden het solliciteren nu niet makkelijk zal gaan en dus best wat stress mee zal brengen.
    Aan de andere kant: je zit in deze situatie ook niet lekker in je vel. Dus miischien geeft solliciteren wel meer 'rust' dan zo doorgaan. Ik denk dat je dit alleen zelf kunt beoordelen.

Veel strekte gewenst!

3. Minkie

Minkie Lid

9 okt 2008
    35
    0
    0
    Wat een vervelende situatie zeg. Jouw werkgever heeft helaas wel het recht om jou uit jouw functie te zetten, maar hij moet je wel een nieuwe functie aanbieden die gelijkwaardig is met wat je nu doet. Ik weet niet of de functie die jou nu geboden is hetzelfde is, maar anders kun je dat in ieder geval wel eisen. Verder kijken kun je natuurlijk altijd. In de sollicitatiebrief zou ik niet expliciet vermelden dat je zwanger bent en bij een gesprek kun je het natuurlijk altijd nog aangeven. En wie weet vinden zij het gesprek dan zo goed gaan, dat ze jou alsnog uitkiezen.

Ik zou dus als ik jou was nog een gesprek aangaan met je baas voor een gelijkwaardige functie en ik zou bovendien al wel een beetje gaan uitkijken naar een andere baan. Zo houdt je in ieder geval beide opties open.

4. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Als je contract gewoon is afgelopen moet dat dan ook?

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, dan niet. Volgens mij moet dat alleen bij een vast contract.

6. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Ik krijg niet een gelijkwaardige functie aangeboden helaas. Op dit moment ben ik locatiehoofd en dan zal ik op de groep komen te werken met iemand anders als locatiehoofd. Ik denk wel dat ik hetzelfde loon krijg, volgens mij mag dan niet naar beneden bijgesteld worden. Ik vind het ook raar dat dit nu allemaal naar boven komt nu ik zwanger ben... Degene die mij moet overnemen is zelfs al aangenomen, pfff.

7. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Kan je niet gewoon gaan solliciteren bij andere bedrijven?
    Je baas hoeft dit toch niet te weten en wellicht loop je tegen een bedrijf aan die ziet dat die 18 uur sowieso te weinig zijn en dat het dus al heel wat is dat je het redt met die uren, en snappen dat je met een 24/7 misselijkheid gewoon wat minder presteert dan normaal.

Misschien loop je dan wel tegen een leuke job aan bij mensen die iets normaler nadenken dan jouw baas.

8. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Je loon mag wel naar beneden worden bij gesteld als je een functie lager gaat werken.
    Je krijgt dan het loon wat bij die functie hoort.
    Dat had ik ook.
    Kreeg eerst salaris als assistent, nu gewoon als verkoopster.

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja ander loon mag wel, je krijgt ws ook een nieuw contract.

Vind het wel raar dat ze die dingen van je eisen terwijl je maar 18 uur werkt. Een niet moeder zou dan een 2e baan ernaast hebben lijkt me en dan kan je ook niet meteen komen.

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wat geeft jezelf meer 'rust' op dit moment, solliciteren of blijven tot je verlof?

11. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Ja het geeft me beide niet echt rust denk ik... Ik baal nu wanneer ik moet werken maar solliciteren wanneer je zwanger bent is ook wel stressvol denk ik.

Ik heb op de gok een sollicitatiebrief geschreven naar een zorgboerderij bij me in de buurt zonder dat ik wist of er een vacature was. En wat denk je? Ik ben gister terug gebeld en ze hebben misschien een plekje voor me in de toekomst. Ze gaan eerst de komende maanden nog verbouwen en ze wilde graag binnen nu en 3 maanden weer even contact met me opnemen voor een gesprek! En ze weet dat ik zwanger ben! Ben er zooo blij mee! Ik moet natuurlijk nog afwachten wat hieruit komt maar het is wel een lichtpuntje.

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wauw, goed nieuws zeg!

Deel Deze Pagina