Weet iemand of je temperatuur verandert door de kou buiten? Of door het winterdekbed? Het was de afgelopen dagen erg koud 's nachts. Mijn temperatuurkaartje is deze cyclus namelijk heel anders dan andere keren en ik zoek een verklaring iemand enig idee??
Ik heb een hele tijd getempt, zomer of winter raam open/dicht dik/ dun dekbed e.d. maakte bij mij geen verschil. Wel: korter/slechter slapen =lagere temp (bij mij dan he) alcohol gebruik, ook zonder dat dat nou zo veel was hogere temp. Jet leg beduidend hogere temp voor ruim een week (een paar keer gehad).
Ik heb deze vraag een paar weken geleden gesteld aan een vriend van me die arts is. Het antwoord: de buitentemperatuur heeft geen invloed op je lichaam. Daarmee wordt bedoeld de temperatuur buitenshuis, maar ook in huis, in bed, onder een dikke laag kleding of juist weinig kleding, etcetera. Dit alles heeft geen invloed op je basale temperatuur, de enige manier is als je bijvoorbeeld erg lang in een sauna zit of in ijswater ligt of dergelijke extreme omstandigheden, dan raak je oververhit of onderkoeld. Zoals Mime28 al zegt kunnen andere factoren wel meespelen, zoals alcohol- of medicijngebruik, slecht slapen of een ander ontregeling van het lichaam [bijvoorbeeld erg stress] of een griepje.