Nieuw schooljaar

Discussion in 'Mama en gezin' started by Feye, Aug 18, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,467
    3,913
    113
    Female
    Vanmorgen beide jongens weer voor het eerst naar school gebracht. Oudste had er ontzettend veel zin in. Hij zit nu in groep 3 (lang gekleuterd) en is nu echt toe aan meer uitdaging. Hij start in een mooie kleine groep (minder dan 20 leerlingen), maar wordt waarschijnlijk in het loop van het schooljaar samengevoegd met de andere groep 3 en dan wordt het dus wel een hele grote groep, benieuwd hoe dat gaat.
    Hij was helemaal blij toen hij zag dat hij naast één van zijn vriendinnen zit.
    Heb hier volgens mij weleens gelezen dat de kinderen in groep 3 heel erg veranderen (klopt dat?). Ben benieuwd!

De jongste heeft alles bij elkaar de afgelopen periode maar 6 weken gewoon school gehad, dus voor hem het gevoel dat het nu pas echt begint. Hij vindt het zelf allemaal wel prima. Hoewel ik denk dat het hem nog wel gaat tegenvallen dat hij ineens werkjes moet gaan maken (dat hadden ze voor de vakantie helemaal los gelaten). Hij vond het trouwens ook stom dat hij nog niet naar groep 2 mocht, hij had groep 1 immers toch al gedaan... :D

Wat verwachten jullie van komend schooljaar of waar hopen jullie op?

Fristi2012 and Zonnestralen like this.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik hoop dat de oudste een onbezorgd laatste schooljaar krijgt in groep 8.
    En dat de jongste op dezelfde fijne manier verder gaat als vorig jaar.

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Onze oudste start over twee weken in groep 3. We hebben groep 2 overgeslagen dus ben heel benieuwd hoe dat straks zal gaan. Ik hoop dat ze het super naar haar zin zal hebben. Gelukkig zit ze bij haar vrienden en vriendinnen uit groep 2 van vorig jaar :)

J. start pas in mei in groep 1, dat is nog super ver weg, maar toch ook al komend schooljaar! Het zou mooi zijn als ze in dezelfde kleuterklas komt als waar de oudste zat, bij de voor ons bekende juffen.

4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,029
    113
    Overijssel
    Onze zoon is ook gisteren begonnen in groep 3. Hij is van januari dus 2,5 jaar gekleuterd. Nu zit hij weer met veel meer jongens in de klas. ( combinatie klassen dus de kinderen uit groep 4 kent hij wel)
    Ben zeer benieuwd, lezen kan hij wel en hoop dat hij de rest van de lesstof ook een beetje oppikt :D

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    @Feye: Ik vond de overgang naar groep 3 groot. Zeker bij de oudste verbaasde het me hoe 'hard' de 'wereld' ineens was. Bij de kleuters vond ik het allemaal heel lief en schattig (bij wijze van spreken ;)), daarna was het meer 'de harde buitenwereld', zeg maar. Ik vond ze inderdaad flink veranderen in die periode.

Ik hoop voor komend schooljaar vooral op een relatief rustig jaar. De oudste gaat naar groep 8 en ik gun haar een rustige, overzichtelijke en relatief onbezorgde afsluiting van een roerige basisschooltijd. De jongste gaat naar groep 6 en ik hoop vooral dat zij de meester trekt. :D Op zich denk ik dat deze leerkracht een zeer positieve bijdrage kan hebben aan haar ontwikkeling, mits hij haar ziet en ook af en toe dat stapje haar richting op kan maken (zonder zijn eigen visie/aanpak los te laten).

6. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,467
    3,913
    113
    Female
    @tuc waren jullie afgelopen schooljaar niet in twijfel om je dochter nog een keer groep 7 te laten doen? Hoe hebben jullie uiteindelijk het besluit genomen om toch naar groep 8 te gaan?

@Mississippi groep 2 overgeslagen, spannend! Lastige keuze of is wat het overduidelijk dat ze door moest?

@Theezeefje onze oudste is uit november, dus bijna 3 jaar gekleuterd. Hij is juist erg op cijfers gefocust dan op letters. Maakt al hele reeksen in zijn hoofd en alles wordt opgeteld en afgetrokken. Ik ben juist benieuwd hoe hij het schrijven oppakt, vaak is ie nog te lui om zijn naam te schrijven :D

@NiekeKris haha ben benieuwd of ik die overgang naar groep 3 ook zo ga ervaren! Toen ik 'm vanmorgen op school zag staan, vond ik 'm ook echt geen kleuter meer. Door de corona maatregelen moeten de groep 3 kinderen nu ook de kleuteringang nemen 'nou ik ben echt geen kleuter meer hoor mam'. Hij steekt ook met kop en schouders boven de rest uit.

Mississippi and Theezeefje like this.
  7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Hier gaat de oudste over 2 weken ook beginnen in groep 3 en ben ook erg benieuwd hoe dit er aan toe gaat. Ik vond groep 2 vorig jaar erg vrijblijvend en speels:rolleyes:

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hee, ja dat klopt. Die twijfel was er. In eerste instantie vanuit school omdat ze een flinke sprong gemaakt heeft cognitief waardoor zij denken dat er meer in zit dan in eerste instantie leek. Maar ze heeft nogal een roerige tijd gehad en het is voor haar vooral belangrijk dat de druk van de ketel gaat. Dat geeft ze zelf ook aan.
    Wij en school vonden dat een duidelijk signaal. Ze is gaan kijken op de middelbare en wil daar dolgraag heen. Daarom besloten haar gewoon door te laten gaan. Ze weet haar uitstroomadvies en weet ook dat als ze op het VO uiteindelijk wil opstromen dat daar genoeg mogelijkheden voor zijn. De school waar ze heen wil is daar heel flexibel in.

Feye and NiekeKris like this.
  9. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    Mijn zoon is gisteren gestart in groep 8.
    Ik hoop voor hem dat de stijgende lijn in zijn ontwikkeling door blijft gaan en dat hij is januari zo'n goede groei heeft laten zien. Dat we hem dan kunnen aanmelden bij de school waar hij graag heen wil en dat hij niet naar VSO moet en dat niet wil.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    @Feye: Ik ben heel benieuwd hoe mijn 'gup' er komend jaar bijloopt. Eigenlijk hoop ik een beetje dat zij harder gegroeid is dan de rest (ze was de kleinste van de klas en het verschil leek alleen maar groter te worden...). :roflmao:

11. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,867
    5,139
    113
    Home
    Oudste is begonnen in groep 4
    Ik hoop dat hij zich niet teveel gaat vervelen
    Groep 3 was echt veel te makkelijk en soms verwijt ik mezelf dat we toch groep 2 hadden moeten laten overslaan

En m'n dochter zit in groep 2 en ik hoop dat ze net zo'n geweldig jaar heeft als vorig jaar

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,608
    8,359
    113
    Female
    Mijn oudste gaat naar groep drie. Ik ben ook wel benieuwd hoe hij zal veranderen.

Mijn middelste gaat naar groep 1. Hij is ook pas een paar weken geweest maar blijft vol houden dat hij naar groep twee gaat omdat hij één al gedaan heeft :roflmao:. Ik hoop vooral dat hij vrienden gaat maken en dat hij zich weet te amuseren.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier starten ze maandag weer. Oudste in groep 5, jongste in groep 3. Ze hebben er allebei enorm veel zin in. Bij de jongste was de juf dolenthousiast; volgens haar is dochter meer dan klaar voor groep 3 en gaat ze een heerlijk jaar tegemoet. Bij de oudste moeten we telkens in de gaten houden dat ze goed op niveau werkt, vorig jaar deden ze daar een beetje makkelijk over; geen 10’en dus ‘te makkelijk’ vonden ze niet aannemelijk... vervolgens pikte dochter op dat ze dus 10’en moest halen voor meer uitdaging en heeft ze alle methodetoetsen en cito’s foutloos gemaakt. Hopelijk dit jaar vanuit school dus wat meer actie, dochter heeft zich echt wel bewezen in groep 4.

Zonnestralen likes this.
  14. Lazuli

Lazuli Actief lid

Apr 19, 2020
    242
    281
    63
    Female
    Onze jongste mag nog een paar maanden op de psz en de oudste gaat naar groep 4. Ze hebben er allebei erg veel zin in gelukkig

15. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,867
    5,139
    113
    Home
    De overgang van groep 2 naar 3 was wel even wennen veel minder spelen meer toetsen maken en op je stoel zitten ;)

Maar het is ook erg leuk voor de kerstvakantie kunnen ze al een boekje lezen en ze leren schrijven

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,608
    8,359
    113
    Female
    Dat is bij ons anders dit jaar. Vanwege de scholen sluiting gaan ze eerst wat langer de tijd nemen.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    :roflmao:

18. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Mijn oudste is maandag gestart in groep 2. Ze was heel blij dat ze weer naar school mocht en dat ze haar juf weer zou zien (zijn gemengde groepen en ze heeft dezelfde juf als vorig jaar).

De 2e zat net 6 weken in groep 1, waarvan 4 weken alle dagen. Dus voor mijn gevoel begint ze nu pas (werd hier ook al door iemand anders gezegd). Zij had ook wel zin om weer naar school te gaan.

En mijn 3e was maandag boos dat zij niet naar school mocht. Zij gaat 1 ochtend in de week naar de peutergroep, zit bij de school en heeft dezelfde tijden als de andere klassen (alleen de middagen niet). Vanmorgen mocht ze weer en ze had er heel veel zin in.

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier beginnen de scholen volgende week weer.
    Mijn oudste gaat naar de brugklas, daar heeft hij ontzettend veel zin in. Ik vind het zelf best wel spannend, maar hij gaat naar dezelfde middelbare school als waar ik op heb gezeten en ik heb daar een hele leuke tijd gehad. Ik ben er van overtuigd dat hij dat ook gaat krijgen.

Mijn jongste gaat naar groep 7. Zij heeft een hele drukke klas, met vrij veel kinderen die "iets" hebben en het is voor die klas heel belangrijk dat er een goede, kundige juf/meester voor de klas staat. Vorig jaar was dat zo en ik hoop dat dat dit jaar ook weer het geval gaat zijn.

20. Zana28

Zana28 Actief lid

Dec 29, 2010
    379
    48
    28
    Ik ben vooral benieuwd welke invloed Corona gaat hebben op school in de komende maanden...wat anders moet, wegvalt of veranderd....ik vrees dat het contact met school tussen ouders en leerkrachten toch (nog) minder en onpersoonlijker wordt.

Wij weten nu al dat wij weer met tenminste 3 leerkrachten te maken krijgen.

Share This Page