Heeft iemand ervaring met diabetes in de zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kisbaba, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Omdat ik al acht jaar (gelukkig slechts een lichte vorm van) diabetes heb, slikte ik daarvoor pilletjes.
    Zodra ik wist dat ik zwanger was, moest ik daarmee stoppen en overgaan op insuline spuiten, omdat pilletjes niet goed zijn voor de baby.
    Dat spuiten heeft niets te betekenen, hoewel ik het eerst erg eng vond om jezelf zomaar te prikken in de buik!
    De internist heeft gezegd dat ik meteen na de bevalling weer terug kan naar de pillen (of na de borstvoeding).

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring.
    En heeft er ook iemand, net zoals ik, de eerste weken wel pilletjes gebruikt?

2. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    niemand dus, helaas voor mij :(
    Nouja, dat is natuurlijk heel fijn voor jullie. ;)

Toch maar ff omhoog halen 8)

3. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb zelf ook diabetes en ben meteen gestopt met de metformine toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Met 7 weken ongeveer ben ik ook insuline gaan spuiten, omdat m'n suiker te hoog was zonder medicatie. Idd, stelt niks voor dat spuiten!

Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust. :D

4. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    Hoi ik heb ook nog een vraagje. Bij mij is er een vermoeden van zwangerschapsdiabetes (moet nog getest worden). Ik ben informatie op gaan zoeken op internet en lees dat je iets meer kans hebt op "vroeggeboorte" maar hoe vroeg is dat dan? Een paar weken ofzo?
    Ik heb echt geen idee.
    Maak me niet teveel zorgen hoor omdat ik wel weet dat het niet nu al geboren gaat worden gelukkig.
    Alvast bedankt!

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Ah, fijn om te horen dat jij al een baby hebt, Angelinaatje
    Is je kindje gezond? Het heeft geen schade geleden door de metformine?
    En ben je na de bevalling doorgegaan met spuiten of ben je weer terug naar de metformine?

Ik ben nu bijna 18 weken, en juist vanmorgen ben ik weer naar de internist en diabetesverpleegkundige geweest. Alles loopt trouwens momenteel volgens het boekje.
    Wel is het meestal zo dat je gedurende de weken die nog komen gaan, wat méér moet gaan spuiten, werd me verteld. Had jij dat ook?

@ Niempie. Stel je voor dat je echt ook zwangerschapsdiabetes hebt, wees dan niet bang voor het prikken. Het valt namelijk zo reuze mee, echt! Ik heb er heel erg tegenop gezien, maar na twee dagen hoort het er gewoon bij, en nu ik het een week of zes doe stelt het echt niets voor!
    Ok, het is even meten om het bij te houden, maar echt moeilijk is het niet en het doet ook geen pijn gelukkig.

6. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Was jouw baby ook te vroeg, Angelina?
    En was het ook aan de zware kant?
    Had je ook veel vruchtwater?
    Kon je de bloedsuiker steeds goed onder de 7 houden?
    En hoe gaat het nu met je suiker?

Sorry voor de reeks vragen, maar ik ben best benieuwd naar andere verhalen, omdat je het gewoon niet zo vaak hoort... :oops:

7. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
  8. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi, mijn zoontje is gezond. Hij heeft alleen een aangeboren afwijking aan zijn dikke darm. Maar het is niet te bewijzen dat het van de suiker afkomt. Dus maak je daar niet druk om, want als het zo zou zijn, kun je er toch niks aan doen!

Hij is geboren met 38.5 weken door middel van een keizersnede, omdat hij in een stuit lag. Hij woog 4175 gram, een flinke dus. Maar daar is nu helemaal niks meer van te zien! :D . Ik had een normale hoeveelheid vruchtwater eigenlijk.

Mijn suiker schommelde heel erg tijdens de zwangerschap. Het was moeilijk om 'm onder de 7 houden, dus ik moest steeds meer gaan bijspuiten. Dat komt ook door de hormonen, na de 20 weken gaat het snel!

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust hoor :D

9. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Nou, als je het niet erg vind, hihihi, dan maar meteen.
    Moest jij ook vier keer per dag spuiten?
    Hoeveel eenheden moest jij in het begin spuiten?
    Dus bij 20 weken werd het meer?
    En hoeveel eenheden werd het uiteindelijk?

Zelf moet ik 3x voor de maaltijd snelle insuline en 1x voor de nacht langzame. Ik spuit nu ruim 6 weken en het gaat tot nog toe heel goed.
    eenheden per dag: 5 4 4 5,
    en heb praktisch geen pieken.

Was je ook veel gegroeid qua kilo's gedurende die negen maand?

10. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Poeh nou moet ik ff gaan nadenken hoor.... :D

Ik ben begonnen met 's ochtends 6 eenh, 's middags 8 eenh en 's avonds 14 eenh. Later in de zwangerschap, geloof rond de 24 weken ben ik ook de langwerkende insuline gaan gebruiken voor de nacht, die waardes begonnen met 2 en zijn geloof ik geeïndigd met 12. Met de kortwerkende insuline zat ik op het laatst rond de 34 eenheden...

Ik ben in totaal 20 kilo aangekomen :oops: . In het begin ging het heel geleidelijk, maar op het laatste was het einde zoek :D . Ik had ook heel veel vocht bij me...

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Ok, bedankt voor je antwoorden. Zo heb ik toch een beetje een idee van wat er komen kan... verder kan ik het aan niemand vragen, omdat ik gewoon niemand ken in dezelfde situatie.

Inderdaad zei de internist vanmiddag dat als je de suiker niet onder controle kan krijgen, dat je ook veel vruchtwater kan krijgen, en dat maakt natuurlijk ook dat je zoveel gegroeid was.

Kon je je ook wel een beetje aan je dieet houden, of ging je vaak over de schreef met snoepen enzo?
    Had je ook wel honger gedurende de dag (of nacht?)

Zelf was ik heel blij dat ik nog niets gegroeid ben op m'n eigen weegschaal. Maar vandaag bij de internist gaf zijn weegschaal aan dat ik twee kilo gegroeid was! Daar schrok ik wel van, dan zal m'n eigen weegschaal wel niet meer kloppen helaas. :oops:

12. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    2 Kilo is toch hartstikke netjes? :D . Ik hield mezelf niet altijd aan een dieet hoor :oops: . Je bent zwanger he, dan heb je wel eens ergens trek in ;)

Hoevaak moet je naar de gyn? Elke 4 weken zeker nog? Op het laatst moest ik iedere week en af en toe zelfs 2x per week!

13. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Oh, dus lekker snoepen he? Hihihi, jaaaaaa, dan kunnen d'r wel es een paar kilootjes extra bijkomen.
    Dan ben ik geloof ik wel vrij stipt, ik wil zelf proberen om geen pieken te krijgen, omdat dat slecht is voor de baby, ik kan me nu ook heel goed bedwingen met wat ik eet. Dat had ik trouwens bij m'n vorige kinderen ook al hoor, dan ben ik vrij sterk wat snoepen betreft. Toen had ik trouwens nog geen diabetes.

Ik had gedacht dat ik wel heel vaak zou moeten komen, juist omdat ik al 42 ben, diabetes heb en al jaren last van hoge bloeddruk.

Maar de suiker is zo goed onder controle en de bloeddruk is tot nog toe ook netjes, en ik mocht zelfs 6 weken uitblijven.
    Op zich is dat wel een geruststelling, maar ik vind het persoonlijk zelf te lang duren. Ik had liever iets vaker controle gehad.
    Ik ben nu steeds maar bang dat de baby er niet meer zal zijn ofzo. Komt geloof ik ook omdat we er al die jaren zo naar hebben verlangd en het nooit kwam. (onze oudste is 23 en de jongste 20)
    Dus eigenlijk had ik zelf liever wat meer controle gewenst, maar da's ook zo raar om dat zelf aan te geven :oops:
    Pas over twee weken 'mogen' we weer, dan krijgen we een uitgebreide 20-weken echo.

14. Jippeltje

Jippeltje Actief lid

23 jul 2007
    122
    0
    0
    Kom maar op met je vragen !

Ik ben een vrouw van 35 jaar, diabetes 1 - spuit 4 x per dag, 3 x kortwerkende en avond langwerkende en ben zwanger geworden na 5 maanden oefenen ! ;)

Ben zowat een expert geworden dmv info van boeken, internisten en internet.

Groetjes
    Jippeltje

15. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    @ Kisbaba ik werk in de zorg en spuit zelf ook bewoners insuline, daar zie ik gelukkig ook niet tegenop. Het is meer dat ik niet echt bekend ben met de eventuele gevolgen voor het verloop van de zwangerschap en voor de baby. En dat ik nu al bij alles wat ik eet nadenk hoeveel suikers of koolhydraten er in zitten :rolleyes: En het is nog niet eens zeker...

De verloskundige zei wel dat ik best veel vruchtwater heb, maar dat lijkt me logisch als de baarmoeder groter is dan "normaal" en het kindje niet. Die ruimte moet toch opgevuld he?

En verder had ik nog een vraagje: wordt het er nu slechter van als ik snoep? Ik heb steeds het idee dat ik dit aan mezelf te danken heb omdat ik veel meer gesnoept heb dan voor de zwangerschap...

Alvast bedankt weer!

16. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Hee, Jippeltje, dus nog een lotgenoot!
    Fijn, dan kan ik ook aan jou ook vragen stellen, hoewel... is het je eerste kindje nu?
    Dan weet je natuurlijk nog niet hoe het verloop van de zwangerschap zal zijn. Maar als je al eerder zwanger was, ben je echt een expert!

Heb jij al lang diabetes? Je moest dus al spuiten voordat je zwanger werd?
    Kun je tot nog toe je suikerspiegel goed tussen de vier en de zeven houden?
    Hoeveel eenheden spuit jij? (ik heb dus net als jij 3x snel en 1x langzaam)
    Kun je je normaliter aan je dieet houden, en hoe gaat dat nu?
    Heb jij ook wel ’s nachts honger? (zelf werd ik de eerste weken dat ik spuiten moest, steeds wakker rond 5 uur en dan kon ik niet meer slapen van de honger. Nu eet ik dan een stukje fruit ’s nachts en dan slaap ik meestal wel weer in).
    Hoeveel keren per dag moet jij controleren? Hoewel, als je al langer diabetes hebt, dan weet je dat waarschijnlijk zelf al wel...

17. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Ah, gelukkig zie je er dus niet tegen op. Dat scheelt al een hoop!
    Ik denk als je snoept, dat je suikerspiegel dan omhoog schiet. Juist dan krijg je kans op een grote baby.
    Maar of je (zwangerschaps)diabetes krijgt van teveel snoepen, dat weet ik ook niet. Dat weet misschien Jippeltje wel, of anders moet je de internist vragen. Stel je voor dat jij met een schuldgevoel blijft zitten terwijl dat helemaal niet nodig is...

18. Jippeltje

Jippeltje Actief lid

23 jul 2007
    122
    0
    0
    Heb jij al lang diabetes? Je moest dus al spuiten voordat je zwanger werd?
    Kun je tot nog toe je suikerspiegel goed tussen de vier en de zeven houden?
    Hoeveel eenheden spuit jij? (ik heb dus net als jij 3x snel en 1x langzaam)
    Kun je je normaliter aan je dieet houden, en hoe gaat dat nu?
    Heb jij ook wel ’s nachts honger? (zelf werd ik de eerste weken dat ik spuiten moest, steeds wakker rond 5 uur en dan kon ik niet meer slapen van de honger. Nu eet ik dan een stukje fruit ’s nachts en dan slaap ik meestal wel weer in).
    Hoeveel keren per dag moet jij controleren? Hoewel, als je al langer diabetes hebt, dan weet je dat waarschijnlijk zelf al wel...

Hoi Kisbaba,
    Ik heb diabetes vanaf mijn puberteit. Spuit dus al jaaaaaaaaren ! ;)
    Ik spuit in de ochtend 10, middag 12, avond 14 en nacht 8.
    Hou me netjes ( keurig ) aan alles wat ik mag eten en vooral wat ik NIET mag eten ! Heb tot nu toe dus ook nergens geen last van.
    Heb keurige waarden - tussen de 4.5 en 9.5 zeg maar gemiddeld. Bij iedereen is de waarden bepaling anders, ik moet snachts bv niet onder de 8 gaan zitten, want anders krijg ik gedurende de nacht een hypo.
    Ik controleer mezelf elke keer voordat ik spuit, dus net voor het eten, en soms ook nog na het eten als ik niet zeker ben. Voordat ik ga slapen natuurlijk ook, en als ik snachts wakker word, nog eens.
    Maar meestal word ik niet wakker hoor, ik slaap als een blok ! Ben doodmoe de hele dag en slaap dus snachts wel veel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ! :D

Wat betreft dat expert zijn, ik lees veel over deze chronische ziekte, en weet dat ik er nooit meer vanaf raak, maar dat ik het ZEKER nu, wel heel goed onder controle moet houden !

Alles voor een gezond kindje ! :p

Knuffel
    Jippeltje

19. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Ah, moest even zoeken naar m'n onderwerp, duurde ff voordat ik in de gaten had dat hij 'naar de tweede pagina' gezakt was... :oops:

Hartelijk bedankt voor je info, Jippeltje.

Tussen 4,5 en 9.5, is dat laag genoeg?

Ik moet van de internist tussen de 4 en 7 zitten.
    Best nog een aardig verschil, vind ik, tussen 7 en 9,5

Maar geweldig dat je je ook zo goed voelt. Houwe zo!

Deel Deze Pagina