Hoe doen jullie dat met jullie kinderen bij het groeten van kennissen en familie? Ik zou het fijn vinden als onze dochter straks een wangkusje of handje geeft bij het groeten van kennissen of familie. Ik ben niet zo van het op de mond zoenen, hoeft ze straks ook niet te doen van me. Maar als ze op een gegeven moment echt niet meer wil, dat handje, knuffelen of kusje, zeggen jullie dan van laat dan maar want ze moet het wel menen, of MOET ze het doen? Ik weet nog van mezelf dat ik er een hekel aan had toen ik klein was, al dat gekus met die opa's en oma's
Mijn dochter is nog te jong maar straks verwacht ik van haar dat ze bij mensen die ze niet vaak ziet een hand geeft. Bij mensen die ze heel regelmatig ziet zoals oma hoeft dat niet perse, die mag ze gewoon lekker knuffelen . Kussen laat ik aan haar zelf over. Een hand vind ik beleefd maar kussen vind ik iets waar zij zelf een keuze in moet maken. Bovendien wil ik haar zeker niet aanleren dat ze iedereen moet kussen en zo zou ze al gauw het idee kunnen krijgen naar mijn idee. Ik vind zelf dat kussen echt heel erg in de privézone komt en ook al is ze nog maar een kind, ik vind wel dat ook zij recht heeft op haar privezone. Zo mag ze straks ook rustig zeggen dat ze dat niet wil als andere mensen haar willen kussen. Al vrees ik dat ze er bij haar Griekse familie niet echt aan ontkomt . Verder moet ze u /uw zeggen tegen mensen die ouder zijn dan haar en wordt er niet bij de voornaam aangesproken.
Onze kids willen de laatste tijd niet meer met iedereen knuffelen of een kusje geven en als ze echt niet willen dan houdt het gewoon op. Je kunt ze nergens toe dwingen omdat jij het graag wilt
Niets.ze zeggen zelf gedag, en netjes dank je wel en alsjeblieft, en wanneer een goede kennis ze een hand heeft zullen ze dat ook zelf terugdoen.Verder laat ik ze daar dus vrij in.
Helemaal niets, opa en oma mag ze best een handje of wangkus geven maar verder zou ik het niet prettig vinden als ze dit ook bij kennissen zou doen misschien omdat ik dat zelf in mijn opvoeding ook nooit meegekregen heb Als ze het uit haarzelf wel zou doen, zal ik het niet verbieden
Kussen hoeft van mij niet. Doe ik zelf ook niet graag maar een beleeft handje met hallo zeggen en dag vind ik meer dan voldoende. Helemaal niks daar wil ik me kinderen niet mee opvoeden. Beleeft handje. En of een knikje van herkenning of begroeting mag dus ook.
Mag ze zelf weten of ze een kus wil geven. Ik ga inderdaad niet pushen. Ik werkte op een kdv en vond het zo naar, de ouders dwongen die kids bijna mij een kus te geven. Zelfs als ik zei doe maar high five, ondat het kindje gewoon niet wilde. Ik wil alleen niet dat ze anderen op de mond kust. Een kus mag best, maar op de wang.
Ik ga mijn kinderen absoluut niet verplichten om mensen te kussen als ze dat niet willen... Een beleefd handje geven probeer ik ze wel mee te geven, maar als ze het echt niet willen ga ik er geen strijd over aan...
Op dit moment hoeven we nog niet te dwingen. We vragen wel aan hem "We gaan nu weg, geef je opa nog een knuffel?" Hij is wel een kroeler, dus meestal vliegt hij er dan op af. Knuffels en kussen hoeft van ons niet, als hij het niet wil. Maar dan laten we hem meestal even high-five / boks geven. Dat doen ze bij de gastouder ook. Ik vind het wel goed om hem mee te geven dat je iets doet bij een begroeting of afscheid. Straks gaan we dat wel ombuigen naar een handje bij mensen die hij niet (goed) kent. Bij naaste familie en vrienden hoop ik dat de knuffel en eventueel kus er nog wel even in blijft. Maar als hij dat straks niet meer wilt, vind ik een handje ook prima. Dat is dan wel iets dat moet.
Wij zijn niet zo van het kussen/knuffelen bij begroeting. Als we ergens weggaan vraag ik altijd of ze nog een kus of knuffel wil geven, en dat wil ze altijd wel, of ze doet het uit zichzelf. Wel wil ik dat als iemand jarig is ze diegene feleciteerd met minimaal een handje. Maar bij goede vrienden/familie geeft ze meestal een kus en een knuffel.
Lol, heb weer eens niet goed gelezen Heb geantwoord, kus op de mond, maar dat is wat ze nu doet, uitzichzelf... als ze straks ouder is en ze wil het niet, lekker niet doen dan!
Goed te lezen dat vele er ook zo over denken van als het kind echt niet wil, dan niet, en verder proberen een handje of een wangkusje te laten geven fijner nog dat ze het uit zichzelf doen..
Ik laat ze er vrij in. Ze zeggen uiteraard wel hallo / dag. Sommige mensen geven ze n knuffel, anderen n kus en weer anderen helemaal niks verder. Ligt aan de band die ze met degene hebben en hun eigen vorm van de dag.
Ik ga haar er helemaal vrij in laten. Bij de opa's en oma's zal ik waarschijnlijk vragen "geef je nog een knuffel/kus" maar als ze dat niet wil dan hoeft dat niet. Dwingen zal ik nooit doen! Ik zal haar nooit leren dat ze een volwassene per se moet zoenen of knuffelen als hij of zij dat wil. Ik wil haar leren dat zij haar keuze daarin mag maken, en daar hoort nee zeggen ook bij. Vind dat ook wat eng als ze gaat denken dat daartoe gedwongen worden normaal is.
Ik wil dat zoon gewoon beleefd hallo en dag zegt. Dat hoeft niet met handjes, kusjes of knuffels, tenzij hij dat zelf wil.
Dat is een lastige.... In mijn familie zijn we totaal niet zoenerig. We begroeten elkaar gewoon zonder hand geven en zoenen. Vind dat prima. In de familie van mijn vriend daarentegen.....daar vliegen ze elkaar constant in de armen om elkaar drie zoenen op de wangen te geven. Tot overdreven aan toe. Moest daar erg aan wennen, maar doe nu maar daaraan mee. Onze kinderen zullen bij mijn familie dus niet hoeven zoenen of iets dergelijks, maar ik vrees dat de familie van mijn vriend verwacht dat ze mee gaan doen aan hun kusserij. Van mij hoeft dat echter niet.
een handje meestal bij nieuwe mensen, bekende mogen ze zelf weten hoe ze begroeten en doei zeggen, ik merk wel dat ik vaak zeg; geef je opa nog even een knuffel die gaat naar huis... maar dat doen ze eigenlijk uit zichzelf ook wel..
helemaal niks, ik doe het ook allemaal niet graag een hand geven vind ik wel kunnen maar aan handen zitten wel de meeste bacteriën, ik vind het allemaal maar vies bij hechte familie en vrienden vind ik het natuurlijk anders als hij wil knuffelen of mn familie wil bespeekselen met die extreem natte babykusjes en kleuterkusjes mag hij het zelfs weten haha
ze moeten niets... bij vrienden van ons of kennissen al helemaal niet... maar bij mijn zus en zwager doen ze het uit zichzelf als we er komen of weer weggaan... maarja dat zijn hun oom en tante... doe ik ook bij mn nichtjes... de ene keer geven ze een zoentje op mn wang andere een een dikke knuffel en als ze er geen zin aan hebben krijgen ze een aai over hun bolletje... ik maak dr niet zon probleem van hoor... moet wel leuk blijven he