Hallo allemaal, Ik ben nu zwanger van ons tweede kindje, ik kan overal onderwerpen lezen over hoe je je kindje kan voorbereiden op de komst van een broertje/zusje. Wat ik nergens kan vinden is hoe bereid ik mijn zoontje van nu bijna 11 maanden voor??? Meestal betreft het oudere kinderen die beseffen wat een baby is, maar thomas snapt er natuurlijk niks van wat een baby is, hoe kan ik dit nu voor hem nu het beste doen??? Alvast bedankt voor jullie reaktie's!!!
Ik denk dat het voor je zoontje nu nog te ver weg is. Hij ziet nog niets aan je, en het duurt nog bijna een half jaar, wat voor zo'n kleine echt een onoverzienbare tijd is. Wat ik heb gedaan (en bij mij was de oudste een maand of wat ouder dan bij jou) is over de baby praten vanaf het moment dat m'n buik goed zichtbaar werd. Hij praat zelf ook al best goed en dus lijkt hij nu wel te 'snappen' dat er een baby in mama's buik zit. Soms aait hij m'n buik en hij geeft er kusjes op. Als je zegt: zeg eens hallo tegen de baby, gaat hij vrolijk tegen m'n navel HAAALLLOOOOOO roepen. Het blijft natuurlijk een heel abstract iets voor hem, maar we praten er gewoon wel over. We zullen zien, over een week of 6, hoe hij er echt op reageert. Enne... omdat hij op een kdv zit, weet hij heel goed wat baby's zijn. Dat scheelt wel denk ik. Neem hem anders eens mee als je bij iemand met een baby op bezoek gaat. Dan kun je er gelijk bij vertellen dat je heel lief moet zijn voor baby's, en heel voorzichtig.
hier een meisje wat 18 maanden is als deze word geboren, geeft ook kusjes op mijn buik, en zegt baby tegen mijn buik. veel verteld vanaf het moment dat mijn buik zichtbaar werd, kleine pluis voorgelezen, en ze begrijpt wel iets ervan lijkt wel. maar of ze ook begrijpt dat de baby er uit gaat komen?? nog even afwachten..
Die bereid je niet voor. Gewoon heel veel knuffels geven, zorgen dat na de bevalling hij ook één op één aandacht krijgt (let daar dus wel op!). Veel meer kun je niet doen.