Ha dames, Ik sprak net de assistente om te vertellen dat ik 6 weken zwanger ben en wat ik nu moet doen. Ze vertelde me dat ik naar het lab moet voor een bloedtest en dat ik na drie maanden een afspraak mag maken met een verloskundige. Hier op het forum lees ik allemaal verhalen van mensen die al eerder bij de VK zijn geweest en met tien weken of zelfs eerder al echo hebben gehad. Is het normaal om zo lang wachten? Stel je voor dat er wat mis is. Alvast bedankt!
Ik ben met 7 of 8 weken geweest. Ik heb gewoon de verloskundige gebeld (het nr had ik gekregen van mijn schoonzus) en doorgegeven dat ik zwanger ben. Ze heeft toen een afspraak gemaakt voor twee weken later. (achteraf was ik dus al 11 weken maar de afspraak kreeg ik in principe gewoon met 7,8 weken).
ja dat is nederland volgens mij mag je pas eerder naar een vk of gyn als je een medische achtergrond hebt. vind ik zelf ook belachelijk want stel dat er iets mis is dan kunnen ze (als je eerder mag komen) op tijd ingrijpen. ik had met 5 weken licht bloed verlies, heb gelijk de vk gebeld en mijn verhaal gedaan maar ik kreeg te horen dat ik pas met 10 weken terecht kon en zou pas een echo krijgen als ik 12 weken zwanger was. had ik achteraf maar mijn zin doorgedreven of ik eerder mocht komen en een echo geeist, dan hadden ze misschien mijn eileider kunnen besparen.
ik ben met 14 weken voor het eerst geweest, dat was mijn keuze. Maar je mag gewoon zelf de VK bellen hoor, voor een afspraak, je hoeft echt niet tot 3 maanden te wachten.
Ik ben met 8 weken geweest, eerste intake, en ook vast termijnecho gepland. Die willen ze t liefst tussen 9 en 12 weken doen vertelden ze mij. Ook is bij ons de intake al eerder, zodat ze info kunnen geven over nekplooimeting, dan kun je daar een echo voor plannen, of dit combineren met de termijnbepaling. En die nekplooimeting schijnen ze t liefst rond 13 weken te doen, dus vandaar wel op tijd afspraak gehad.
ben ook met 8 weken geweest, je mag zelf gewoon een afspraak maken met de VK en zij plannen dan een afspraak met je. Ik vond het wel handig want je krijgt veel info.
Gewoon een VK bellen, zij sturen je ook met een papiertje door naar het ZH voor bloedprikken. En voor het inplannen van de 1e echo willen ze wel graag dat je tijdig bent.. dus gewoon bellen, dan mag je er over drie weken vast al naartoe!
ik lees hier een aantal keren dat meiden bloed moesten gaan prikken, dit heb ik toen niet gedaan? is dat standaard?
Gewoon een verloskundige bellen.... als je nog 3 maanden wacht dat kan je bepaalde prenatale testen niet eens meer uitvoeren (nekplooimeting bijvoorbeeld). Mijn verloskundige wilde me al met 7 weken zien voor de intake. De assistente van de huisarts vind ik ook niet echt de aangewezen persoon om hier een uitspraak over te doen.
Dat moest ik pas na de tweede keer bij de verloskundige te zijn geweest. Dan word je getest op antistoffen voor HIV, rubella, bloedgroepbepaling, hb etc. Maar het is dus niet een bloedtest om de zwangerschap te bevestigen oid.
Thank you ladies! Ik ga vandaag een vk kiezen (moeilijk..ik ken geen andere zwangeren) en dan bel ik morgen wel voor een afspraak. Ga over twee weken op vakantie en als ik dan terugkom zit ik alweer op 11 weekjes.