Heeft iemand tips om af te vallen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Fauna, 29 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fauna

Fauna Bekend lid

22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Ik weet niet of het hier goed staat maar zal even kort mijn verhaal doen.
    Met mijn eerste zwangerschap ben ik niks aangekomen had ik ook vrijwel direct een strakke buik/lijf. Met de tweede liep het heel heel anders, ik was 30 kg aangekomen terwijl ik heel goed op mijn eet en drink patroon let, 4 maanden na de tweede zwangerschap bleek ik zwanger te zijn van de derde. Met de 3e ben ik nauwelijks aangekomen. Maar de kilo’s van de tweede zwangerschap zitten er nog altijd aan. Ik ben van de 30 kg wel al 15 kg krijt geraakt (na bevallingen enz) maar nu wil ik de overige 15kg eraf krijgen. Ik zit al dik een maand aan een streng dieet (smorgens shake, appel tussendoor, lunchreep, bouillon, verse groentes en yoghurt als avond eten) ook doe ik elke dag een half uur oefeningen. Maar ik ben nog maar 1 kg afgevallen in die maand, ik snap er niks van en raak er erg gefrustreerd van. Ik doe echt mijn best maar het gaat er gewoon niet af. Kan iemand mij tips geven? Of heeft iemand iets dat wel heeft geholpen? Ik wil zo graag die kilo’s kwijt.

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Bij de clubs hier op het forum zijn een aantal afvalgroepjes. Die van ons is die met in de titel ‘eten eten eten’. Je bent van harte welkom om mee te doen.
    Eerlijk gezegd denk ik dat je misschien wel te weinig eet. Je kunt verder echt beter geen shakes en repen nemen. Gewoon 200 gram Skyr als ontbijt en bij de lunch soep, salade of iets anders met weinig calorieën. Een eetdagboek kan je helpen. Ik vul dit op de site van het Voedingscentrum in.

Snoeki vindt dit leuk.
  3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Zonder verder te kijken zie ik al dat je veel te weinig eet. Dan gaat je lichaam in de spaarstand. Gezond afvallen is ongeveer een pond per week, waarbij de eerste weken wat sneller kunnen gaan.

Ik raad je weight watchers aan!

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

De spaarstand is een fabel. Er zijn legio onderzoeken gedaan die je uitvoerig op internet kunt lezen.

Zolang je meer calorieën verbruikt, dan je inneemt onstaat er een calorietekort. Als er sprake is van een calorietekort val je af.

Echter, veel mensen nemen veel meer calorieën tot zich dan ze denken. Je zou een tijd lang je calorie inname consequent kunnen bijhouden. Dus ook de olijf olie waar je mee kookt, het scheutje melk in de koffie, etc.
    En naast het sporten gewoon 3 gezonde maaltijden en 2 gezonde tussendoortjes. Dus geen repen en shakes.

5. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Ik heb altijd geleerd dat het goed is om 6 eetmomenten per dag te hebben, zodat je verbranding ingang blijft.
    Ik ben zelf erg van het gezond eten en maak dus over het algemeen gezonde keuzes, maar vind wel dat ik erg lekker eet. Ik heb mijn eetschema samen gesteld met een diëtiste.

Mijn dag ziet er bijvoorbeeld zo uit;
    O; bakje magere yoghurt met vers fruit en wat noten.
    T; fruit
    L; crackers met beleg. Ik probeer brood te vermijden. Soms eet ik het wel. Eet ook vaak een groente omelet of een salade. Naast de crackers neem ik wat rauwkost.
    T; yoghurt (Optimel Griekse yoghurt 0%vet), rauwkost, nog een stuk fruit, handje nootjes..
    A; gezond avondeten. Maar ik eet ongeveer 80 gram aan koolhydraten en dan altijd de volkoren producten. Onbeperkt groente. Ik eet in principe geen sausjes of jus bij mijn eten.

Qua drinken drink ik over de hele dag heel veel water of thee (zonder suiker uiteraard), 1 kop koffie en meestal 1 blikje zero frisdrank. Mijn enige valkuil is elke avond een glas wijn.

Ik heb nooit honger en wandel elke dag minstens 1-1.5u flink door het park. Daarnaast sport ik nog een aantal keer per week. Zo ben ik elke keer na de bevalling in no time weer op gewicht en blijf ik ook op gewicht.

In het weekend mag ik van mijzelf wel zondigen en lekker chipjes of toastjes eten ofzo.

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Wat mij hielp is vlees laten staan, maar buiten dat om...terug naar de basis.
    Dat betekent alles kunnen eten, maar dan vers.
    Zelfgemaakte pindakaas, zelfgemaakte wraps, zelfgemaakte (havermout) koekjes, lijnzaad crackers, smeersels, sausjes enz enz
    Zo weet je wat er in je mond gaat en zul je zien dat in heel erg veel producten ontzettend verl zout en suiker is toegevoegd omdat veel mensen dat lekker vinden.
    De eerlijke smaken leren kennen zal dan soms ook wel wennen zijn, maar als je eenmaal gewend bent dan is het zoveel lekkerder!
    Je hebt tal van (online) winkeltjes waar je veel ingrediënten kunt kopen en ook in de gewone supermarkt.
    Het is dus vrijwel zoutloos en suikerloos.
    Op deze manier (inclusief sporten uiteraard) ben ik 40 kilo afgevallen voor mijn zeangerschap.
    Momenteel ben ik bezig om er nog eens 20 af te krijgen, maar merk ook dat ik ‘dieper’ moet gaan dan voor mijn zwangerschap.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Leuk dat je dat een fabel noemt.
    Maar dat verklaart niet waarom ik ook met zorgvuldig elk hapje opschrijven (en met minder dan 1400 val per dag) de eerste week een dikke kilo afviel. De tweede week 2 ons en de derde week een halve kilo erbij.
    En nee. Niks gesmokkeld.

Dat was lang geleden.
    Mijn methode die voor mij werkt is het vermijden van '' lege calorieën" . Vermijden van suikers en bewerkt eten
    Vermijden van kant en klaar.
    Alle producten controleer ik de ingrediënten lijst. Als er veel suiker is toegevoegd of de helft van de lijst bestaat uit toevoegingen, dan koop ik het niet.

En vooral veel groenten en vezels eten. Met mate volkorenbrood. Bij iedere lunch salade of groente.
    Eet rustig en met aandacht en stop als je verzadigd raakt.

Geen light producten of zoetstoffen. Door gebruik van zoetstof krijg je juist trek in meer zoet. Door te stoppen met (toegevoegd) suiker ga je andere smaken beter proeven. En je hebt zoetigheid na verloop van tijd ook niet meer nodig.

Regelmatig sporten is top. Maar ook de beweging de rest van de tijd is belangrijk. Doe wat meer lopend of met de fiets als het kan ipv gedachteloos altijd de auto te pakken. Neem de trap ipv de lift. Parkeer een straatje verderop.

En mss het belangrijkste. Geef jezelf de tijd. Gun jezelf een gezonder lijf. En wees vriendelijk voor jezelf als het een keer niet lukt. Echt iedereen heeft weleens een mindere dag. En iedereen heeft weleens een grote doos chocola gepakt en weggewerkt, om vervolgens met een schuldgevoel en misselijk in bed te kruipen. Geef jezelf een aai over je bol, en begin daarna gewoon weer overnieuw omdat je dat verdient.

Tuttebelleke vindt dit leuk.
  8. Betsy

Betsy Niet meer actief

https://www.google.nl/amp/s/www.volkskrant.nl/wetenschap/is-ultieme-dikkemensenexcuus-waar-gaat-het-lichaam-in-de-spaarstand-als-je-gaat-lijnen~a4466762/amp

https://ruggengraat.com/ruggengraat-blog/lifestyle/lichaam-in-spaarstand-2-2/

https://drogespieren.nl/afvallen/spaarstand-fabel

En zo zijn er nog honderden te vinden...

9. Simba1992

Simba1992 Fanatiek lid

8 dec 2017
    1.033
    1.020
    113
    Vrouw
    -alle kcal bijhouden in een app (fatsecret is een goede)

- iedere dag minimaal 40 minuten wandelen (dan kom je in de vetverbrandingzone)

- Niet onder de 1200 kcal per dag gaan zitten, beter rond 1400.

- Voor en na foto’s van jezelf maken! En tussendoor bijv. Elke 2-3 weken een foto zodat je vooruitgang ziet. Heel belangrijk om gemotiveerd te blijven.

- Op repen en shakes kun je niet gezond leven. Beter de dag beginnen met een smoothie/havermout/yoghurt/groenten omelet, tussendoor fruit/noten/yoghurt/bananenbrood oid. Lunch en avondeten veel groente, vlees of vis en zilvervliesrijst of sobanoodles ofzoiets. Je kan het lekker maken met sojasaus of allerlei kruiden.

(Niet dat ik dit zelf doe hoor maar ik ga het wel weer proberen haha)

10. Fietwordtmama

Hij. Je eerste link legt juist precies uit hoe die spaarstand werkt. Door het afvallen daalt je ruststofwisseling.

Daarnaast is er nog het (bij mij in elk geval) onvermijdelijke effect, dat je na een week hongerdieet je jezelf slap en futloos voelt. Misschien weet je je nog wel richting sportschool te motiveren. Maar de rest van de dag doe je onbewust je uiterste best zo weinig mogelijk energie te verbruiken. Als er geen brandstof is, dan kun je ook weinig verbranden. En helaas. Vet verbranden gaat maar erg langzaam.

Afvallen zou je dus net zo langzaam moeten doen, omdat het anders nooit vet kan zijn wat je kwijtraakt.

11. Fietwordtmama

Tweede link wil gewoon hun methode verkopen.

Bij de derde link lees ik dit:
    Een enorm crashdieet is namelijk dé manier om je metabolisme abrupt te vertragen. En dan eindig je al snel op een plateau, niet vanwege een “spaarstand”, maar simpelweg omdat er geen tekort meer is

Sorry maar.... Is het abrupt vertragen van je metabolisme niet precies wat in de volksmond "spaarstand" wordt genoemd?
    I'm lost.

Bottom Line: eet niet te weinig. Het is niet goed voor je. Op de lange duur val je er niet mee af. En het is niet vol te houden.
    Wees lief voor jezelf en gun je lekker en gezond eten.

12. Betsy

Betsy Niet meer actief

#12 Betsy, 4 apr 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2018
    Nee die linkt legt uit dat als je gewicht verliest je in ruststand minder calorieën verbruikt. Het is heel logisch dat iemand van 100 kilo minder calorieën verbruikt in ruststand dan iemand van 80 kilo. Je weegt immers minder. En dan wordt er door mensen gezegd dat ze ineens niet meer afvallen. Nee dat klopt, want je volgt hetzelfde dieet maar je verbruikt minder calorieën in ruststand, je onderhoud is dus minder. En dus moet je bij een nieuw gewicht een nieuwe calorie inname en nieuw verbruik uitrekenen.
    En het is natuurlijk ook volkomen logisch dat als je minder beweegt je minder calorieën verbrand. Maar dat komt niet omdat je te weinig eet, maar omdat je te weinig beweegt en dus te weinig verbruikt.

In alledrie de artikelen wordt precies uitgelegd hoe het werkt, wat de valkuilen zijn en hoe je het op kan lossen. Maar dan moet je ze misschien allemaal even lezen.

Oh en ik heb nooit gezegd dat je op hongerdieet moet gaan. Als je honger hebt dan doe je iets niet goed. Dat is namelijk geen gezond eetpatroon, ook niet als je wil afvallen.

13. Betsy

Betsy Niet meer actief

Volgens mij lees je vrij selectief. Wat in de volksmond de “spaarstand” genoemd wordt is de uitspraak “ik eet te weinig en daarom slaat mijn lichaam alles wat ik eet op als vet en val ik dus niet af”. En dat is gewoon niet waar.

Je bent ook vrij selectief stukjes uit de artikelen aan het halen. Heb je deze over het hoofd gezien?
    “Als je alles al doet dat in je macht ligt, concludeer je daar het liefst uit dat je gewoon te veel doet. Het probleem is dat de spaarstand simpelweg grote onzin is. Als je te weinig eet, betekent dat niet dat je aankomt – ooit.”

Of deze:
    “ je metabolisme vertraagt wel degelijk als je minder calorieën eet. Een klein deel daarvan heeft te maken met energiebesparing in constante lichaamsprocessen. Een veel groter deel heeft er simpelweg mee te maken dat je steeds minder lichaamsgewicht hebt.”

Of deze;
    “Wanneer het lichaam veel stress ervaart stoot het lichaam een hormoon uit genaamd Cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat jouw lichaam meer vocht gaat vasthouden en dit kan dus invloed hebben op de weegschaal. Dit is de reden dat mensen heel snel denken dat hun lichaam in spaarstand komt en daardoor niet afvallen. In werkelijkheid is het lichaam wel degelijk vet aan het verbranden, maar door het vocht is hun resultaat nóg niet zichtbaar.”

Ik heb nooit gezegd dat te weinig eten of crash diëten gezond is. Ik zeg alleen dat de zogenaamde spaarstand een fabel is. “Ik eet te weinig en daarom val ik niet af” is gewoon onzin. En daarmee bedoel ik dus de spaarstand zoals hij in de volksmond gebruikt wordt, niet de spaarstand waar wetenschappers het over hebben.

Dit waren de eerste 3 artikelen die ik tegen kwam op Google. Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken te vinden.

14. Fietwordtmama

Je hebt natuurlijk gelijk dat de spaarstand in de extreme definitie die jij gebruikt kolder is. Op die manier heb ik de term nooit gebruikt. Vergelijk de spaarstand van je telefoon. Je verbruikt gewoon minder energie dan voorheen wanneer je een poosje te weinig energie binnenkrijgt.

En dat is ook precies wat die artikelen zeggen. En ja.. ik citeer selectief en dat doe jij ook. Maar in het stukje wat jij citeert staat dus ook " je metabolisme vertraagt wel degelijk" sorry... Maar dat is spaarstand. Alleen niet zo extreem als sommigen geloven.

Verder wil ik er geen woorden aan vuil maken, want dat is enkel gekissebis over een term. Volgens mij zijn we het wel eens dat je het beste gewoon gezond moet blijven eten. Niet teveel, maar zeker ook niet te weinig.

15. Fietwordtmama

Oja... En dat verhaal over vocht vasthouden.... Altijd een lastige. Want de stress van het diëten is natuurlijk maar 1 factor.
    Daarnaast heb je nog die ellendige hormonen van je maandelijkse cyclus of het ontzwangeren.
    En je hebt staan stress door allerlei andere factoren.

En ook heel belangrijk. Zorg voor voldoende slaap (altijd een leuke op een mama forum). Maar wel heel belangrijk. Wanneer je je fit voelt is het lijnen veel makkelijk vol te houden. Is sporten leuker en heb je veel meer de neiging om nog even iets actief tussendoor te doen.
    Bij slaapgebrek ontstaat snel zin in zoet (snelle energie van suiker) en ben je gewoon actiever.

16. Fauna

Fauna Bekend lid

22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Dank jullie voor het reageren. Ik denk dat het vooral belangrijk is om voldoende binnen te krijgen, ik at echt te weinig.
    Nu ben ik sinds 4 dagen overgestapt naar gezonde voeding (veelal biologisch) en zit rond de 1400 calorieën per dag. Dit is veel beter te doen dan die shakes en repen. Ik houd nu ook met een app bij wat ik allemaal eet, via de app ook een doel gesteld en kan zien of ik goed bezig ben (percentage koolhydraten, eiwitten en vetten). Nu maar hopen dat het wel gaat lukken om af te vallen.

Eigenlijk dus zoals Simba1992 aangaf, gezonde voeding en hulp van een app, daarnaast zorg ik voor voldoende beweging.

Betsy en Fietwordtmama vinden dit leuk.
  17. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik plaatste mijn reactie dat de spaarstand onzin is ook niet naar aanleiding van jouw post he. Maar naar aanleiding van die van iemand anders.

Verder zijn we het geloof ik vrij met elkaar eens ;)

18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    De griep krijgen
    Of keelontsteking
    Nog beter, beide na elkaar

Het zit er wel weer snel aan helaas

19. Fauna

Fauna Bekend lid

22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Ben net 2 weken goed ziek geweest...maar ook daar viel ik niet van af ;)
    Maar eerlijk gezegd ben ik liever niet ziek hihi

Deel Deze Pagina