Hoi, Onze dochter van bijna 2 heeft de laatste weken ontzettend last van driftbuien bij het woord nee begint ze al te gillen.. En ik heb werkelijk waar geen idee meer wat ik nou moet doen. dit heb ik al geprobeerd: -Negeren ( werkt op zich wel maar niet voor lang) - tegenspreken( resulteert in bijtgedrag) - Lachen ( resulteert en nog ergere driftbui) - strafplek ( maar ze blijft gewoon niet zitten ) Hebben jullie nog ideeen? want ik word er een beetje moedeloos van.. Ik snap wel dat ze dr grenzen op zoekt maar ze gaat ook gooien met spullen enzo en dat tolereer ik gewoon niet.. Hebben jullie tipS? en hoe lang gaat dit duren?
hier is het zolang het toelaatbaar gedrag is (huile, gillen, op de grond liggen) negeren en daarna knuffel. Bij ontoelaatbaar gedrag ingrijpen en zet ik hem op de bank
Ik doe: Negeren en als het foute gedrag stopt dan gewoon weer normaal doen. Boos terug zetten op de straf plek net zolang tot hij blijft zitten ( dat hoeft meestal maximaal 3 keer)
Zorgen dat ze zich geen pijn kan doen en daarnaast vind ik het erg belangrijk dat ze weet dat ik er ben voor haar en dat als ze klaar is dat we even knuffelen. Ik negeer dus wel de driftbui, maar ik blijf wel bij haar. Ik zie naast drift ook angst voor haar eigen driftigheid. Als ze zo is snapt ze zelf niet wat haar overkomt en ze kan er dan ook op dat moment niet mee stoppen. Het moet langzaam overgaan en tot die tijd ben ik bij haar. Boos worden op haar heeft dan ook absoluut geen zin en zorgt juist voor nog meer onmacht, angst en weet ik al niet meer. Ik vind het naast vervelend voor de omgeving (meestal dus voor mij) heel erg zielig voor haarzelf. Ik zie dat ze zich door haar drift echt even geen raad weet. Zolang ik deze wetenschap voor ogen houd, vind ik het makkelijker om er zo op te reageren.
ja inderdaad want een driftbui is niet om jou als moeder dwars te zitten Het is vaak onmacht en frustratie. Kinderen moeten leren om met hun emoties om te gaan. Negeren is dan ook meer: normaal blijven doen en verder gaan met de dagelijkse dingen waarbij de dreumes/peuter gewoon boos kan zijn zonder dat je er iets heel groots van maakt.
Ok dan ga ik dat eens proberen, want idd ze kan soms vnauit het niets zo boos worden of omdat iets niet lukt of omdat het niet mag.. vind het erg moeilijk soms.
Als dean gewoon even boos is, huilen etc laat ik hem gaan. Ik ga door met wat ik aan het doen ben en probeer hem daarbij te betrekken. Dus als hij boos staat te schreeuwen omdat hij geen koekje krijgt ga ik door met vaatwasser leeg halen en vraag hem dingetjew, waar hoort de pan of bord, al snel is hij dan vergeten dat hij boos stond te doen. Maar als hij slaat, schopt of gooit met spullen krijgt hij een waarschuwing (waar hij nooit naar luisterd) en moet dan in de hoek zitten. Ik negeer hem dan helemaal! Daarna kusje en knuffel. Het wil ook nog wel eens voorkomen dat hij met luier en aankleden echt super vervelend loopt te doen, ik krijg het dan echt niet voor elkaar iets aan te trekken bij hem. Als het me te gek wordt zet ik hem in zijn bed of in de hoek (is maar net waar we zijn) en loop ik weg, ik moet dan zelf ook ff afkoelen! Daarna lukt het meestal wel, of is alleen een waarschuwing genoeg....