Mijn zoon van bijna 5 is een grote kerel en weegt denk ik zo'n 25 kilo bij een lengte van 1.15. Veel te zwaar. Mijn zoon is geen lange slaper, veel wakker, overdag vaak erg beweeglijk en druk. Anderhalf jaar geleden wist het consultatieburo me te vertellen dat hij alleen nog maar water en thee mocht drinken en komkommer of groentenspread of iets dergelijks op zijn brood. Komkommer lust hij prima, maar eet hij graag los en op zijn boterham lust hij verschillende dingen, momenteel lust hij graag magere filet americain of een plakje worst, pindakaas, heel soms chocopasta of hagelslag. Hij krijgt altijd halvarine op zijn boterham onder het beleg, eet altijd bruine boterhammen, soms een tarwebol. Zijn dagmenu ziet er nu ongeveer zo uit: 's morgen een boterham met filet en een beker water Rond 10u op school: paprika, komkommer, aardbeien, wortels, frambozen, meloen en soms ipv daarvan een hartige rijstewafel met een beker Bolero limonade of dunne raak limonade. Tussen de middag 2 of 3 boterhammen met beleg, varieert. Daarbij drinkt hij een beker melk. Uit school, als er een vriendje bij is vaak raak limonade en een snoepje uit de pot (kan vanalles zijn, rozijnen, kleine mentos, smarties) Als er geen vriendje is, is hij vaak tevreden met alleen drinken. Als ze daarna nog trek hebben maak ik vaak iets van rauwkost of schil nog wat fruit. Dan 's avonds eten. We eten overwegend hollandse pot. Zoon at voorheen allerlei soorten maaltijden, maar hoeft nu meestal niet zo veel. Vlees lust hij wel graag. (pannenkoeken,poffertjes,patat is geen probleem) Gekookte aardappels met wat appelmoes, veel soorten groenten lust hij niet (meer) Na het eten is er eigenlijk altijd een toetje, meestal iets van vla, eet daar ongeveer 100 ml van, yoghurt hoeft hij echt niet (als baby al niet) Soms een waterijsje (halve dubbellikker, raket, zelfgemaakt bolero ijsje) 's avonds niks meer, alleen water. Wat eten jullie kinderen? Ongeacht of ze te licht, te zwaar, precies goed zijn........ Rauwkost vind mijn zoon echt wel lekker, wortels en paprika, fruit als appel en banaan lust hij momenteel niet.
Als ik kijk naar zijn menu dan vind ik zijn gewicht daar niet bij passen, hij eet geen rare dingen. Misschien wel veel avondeten maar dat kan ik hier niet zo uit halen. Ik zou het daarom eerder in de beweging oplossen. Wel zou ik er rekening mee houden dat filet american en worst veel zout kunnen bevatten, helemaal voor kinderen, daarom zou ik daar niet veel van geven. Mijn zoon is 5 en zit qua gewicht precies gemiddeld 19,5 kg, qua lengte is hij wat langer dan gemiddeld, 120cm. Hij eet als ontbijt 2 beschuitjes of 2 boterhammen, beleg wisselt in pindakaas (Calvé zonder suiker), chocopasta, kaas, vleeswaren of honing. Tussendoor krijgt hij fruit op school, banaan, appel, mandarijn, 1 stuks. Voor lunch krijgt hij hetzelfde als ontbijt alleen op school soms een cracker in plaats van brood. Als tussendoor krijgt hij op school een koekje, school eindigt redelijk laat en veel kinderen moeten ver reizen naar huis vandaar dat ze altijd wat op school mogen eten tussendoor, thuis ook vaak 1 koekje, een lollie of een doosje smarties/rozijnen. Avondeten wisselt, een halve Ikea kinderbordje met aardappels, groenten en een stukje vlees, spaghetti, nasi, wraps, hij eet eigenlijk altijd alles wel maar niet veel. Daarna een toetje, soms een ijsje, vla of yoghurt. In de zomermaanden vaak een stuk fruit. ‘s avonds krijgt hij een koekje of een snoepje. Tussendoor drinkt hij halfvolle melk of biologische diksap van de ah bestaand alleen uit fruit, zonder suiker of andere toevoegingen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat beide kinderen van mij heel moeilijk aan konden komen en altijd te licht waren. Ze zijn nu eindelijk op een normaal gewicht en bewegen veel dus dat kan ook mee spelen.
Hier s'ochtends 1 a 2 boterhammen met confituren, siroop, soms hagelslag. Drinken spa groen of chocomelk van oat. Op school fruit. Kleine snackyumbox redelijk vol maar vergelijkbaar met 1 grote banaan of grote appel. Drinken spa groen. Middag op school een broodje met beetje fruit en een paar kaasblokjes. Kan ook met yughurt of iets anders zijn. Yumbox. spa groen of water. Na school wil hij weer een broodje. Soms een eierkoek of ontbijtkoek maar liefst eet hij een broodje. Met groeispurt 2 tot soms 3. Spa groen of water. S'avonds dezelfde hoeveelheid warm eten gelijk je aan een cavia zou geven zo weinig. Hij heeft wel honger want als je hem brood geeft dan 2 of 3 sneden maar het gaat de goede kant op met warm eten. Water of spa groen. Toetjes eten we niet. Qua snoep 1 kinderchocolaatje en soms nog 1 paaseitje per dag. Ik zou stoppen met limonade te geven. Dat kan wel al helpen. Of geen toetje? Maar verder zie ik niks raars denk ik. Eventueel op sport doen? Zoontje hier doet judo. Hier 105cm en 16kg.
Dochter 5,5. 128 en 24 kilo Ontbijt: 1,5 boterham met worst of kaas en meestal nog een appeltje met een beker melk. Tussendoor:tomaatjes/komkommers/mango/banaan/appel oid en een pakje melk Lunch: 1,5 boterham met worst of kaas en wat komkommer en tomaatjes en een pakje melk Tussendoor/uit school: fruit/groente/rijstewafel oid Soms een snoepje met drinken (icetea of fruitdrank) Diner: een klein bordje avondeten, spagheti wat meer, groene groenten wat minder.... Dessert: waterijsje of vla (mag ze zelf kiezen, als ze slecht gegeten heeft krijgt ze yoghurt) ‘S avonds bij de koffie nemen we altijd twee kaakjes/koekjes of nu choco-eitjes. Ze beweegt veel, is verl buiten aan het fietsen en het rennen.
Mijn jongste is 5, 110 cm en 19 kilo. Daarmee is hij iets onder gemiddeld maar verder prima, volgens de schoolarts deze week. Hij eet het volgende Ontbijt: yoghurt met honeypops, cornflakes of muesli. Soms een boterham of cracker meestal met kaas. Tussendoor: appel, mandarijn, stuk komkommer of kerstomaatjes. Erbij een flesje water. Lunch: 2 bruine boterhammen net kaas, smeerkaas, vleeswaren, muisjes of chocopasta. Hij varieert zelf heel veel. Erbij een pakje melk. Na school: een beker limonade met een snoepje uit de trommel. Vaak ook nog een boterham en/of een appel later in de middag. Avondeten: niet zoveel, hij lust bijna alles maar eet niet zoveel. Erbij een glas water. Toetje: soms een danoontje, een schep appelmoes of een sinaasappel, soms niks. Op zich lees ik bij jou niks geks. Zitten er niet nog veel verborgen snoepmomentjes? Dat merk ik bij mijn oudere kinderen die nu ook vaker iets eten terwijl ik het niet door heb. En beweegt hij genoeg? Ik moet daar bij mij jongste goed op letten. Hij mag nog niet op straat spelen en de achtertuin vindt hij niet zo leuk. Als ik niet oplet zit hij de hele middag op zijn komt te kleuren, legoën, knutselen en tvkijken. Op de bso speelt hij wel veel buiten en op andere dagen gaat hij zwemmen, sporten of ik ga bewust met hem naar buiten.
Hier het dagmenu van mijn 5 jarige kliko (110 en 16 kilo) Ontbijt: 2 boterhammen en een cracker (beleg is: stroop,jam, pindakaas geitenkaas of vleeswaar)met water Tussendoor: mix van fruit en rauwkost (trommel vol) met water Lunch: bento, dus een gevarieerde maaltijd, kan uit van alles bestaan: brood, pannenkoek, omelet, roerei, fruit, rauwkost, pasta of rijstsalade, wraps, plakje vleeswaar, groentemuffin oid, een yumbox vol. Met water. Tussendoor: een snoepje en 2 stukken fruit met diksap. 17.00 uurtje: 2 bakjes rauwkost Warme maaltijd: 2 ontbijtborden vol
Ik lees tussen de regels door Toch nog wel regelmatig een snoepje of siroop of ijsje Ik denk misschien dat je zelf niet goed doorhebt wat je precies geeft Vooral omdat je erbij zet soms als er een vriendje is , is dat bijna elke dag? Of eens in de twee weken ? Elke dag vla als toetje zet behoorlijk aan kun je dat vervangen door fruit met kwark ? Als het echt allemaal met mate is kan hij daar niet te dik van zijn in zou toch heel kritisch kijken en een week exact opschrijven wat er nu precies gegeten wordt
Mijn zoon van 6 (ca. 1.16m, maar geen flauw idee wat hij weegt, te weinig in ieder geval): O: 1,5 à 2 volkoren boterhammen met roomboter en beleg (bijv. kaas, worst, pindakaas, appelstroop, zuivelspread, in ieder geval nooit pasta/hagelslag/jam) + beker melk Soms kiest hij na 1 boterham een cracker of wat yoghurt met (suikervrije) muesli. T: fruit + water L: 2 volkoren boterhammen met roomboter en beleg (zelfde keuzes als bij ontbijt) + rauwkost (stuk komkommer of wat worteltjes) + beker melk. T: fruit + water Soms nog een snoepje of biscuitje extra A: wat er gekookt is, maar standaard te weinig . Soms yoghurt toe. In het weekend mag er ook hagelslag (chocolade of vruchten) op brood. Als toetje hebben we dan iets van vla of vruchtenyoghurt. We hebben dan bij de koffie altijd een lekker koek (stroopwafel, roze koek etc.) en soms mogen ze in het weekend wat chipjes, maar dat is zeker niet elk weekend.
Bedankt voor de snelle antwoorden! Fijn om even mee te lezen. Er is misschien nog wel wat te doen met bewegen, gelukkig komen de mooie maanden eraan en kan er lekker buiten worden gespeeld! Het is verder een gezonde Hollandse knul die graag fietst en klautert. De bolero limonade die hij geregeld krijgt is suiker en calorievrij. Nu heb ik dan toevallig een fles raak limonade,maar dat duurt weken voor hij leeg is...
Y is bijna 5, 112 en 18 kg. Ontbijt: boterham of 2 crackers (volkoren cracotte) of yoghurt met banaan of melk met cornflakes of soms choco pops, bekertjemelk, sap of optimel. Regelmatig in het weekend een gekookt eitje of smoothie erbij. Tussendoor fruit 1-1,5 stuks, water of verdund sap of limonade Lunch meestal brood, 1 of 2 boterhammen, soms wat tomaatjes of fruit erbij, bekertje drinken Tussendoor fruit of rauwkost of een koekje of snoepje of een combi op een monkey platter, limonade of thee Avondeten klein bordje, toetje yoghurt of danoontje, soms een mona toetje of ijsje, water Voor het slapen soms nog een bekertje warme melk
Onze uk is bijna 4, 110 cm en 19 kilo. Smorgens: 1 boterham halve boterham zoet (appelstroop, hagelslag, jam etc) andere helft hartig (kipfilet, 20+smeerkaas) klein beetje melk Smiddags: 2 boterhammen, kan van alles op en meestal hartig (ei, gekookt ei, kipfilet etc) Avond eten: We eten van alles, Mexicaans/ Italiaans en neemt een normaal klein bordje. Toetje milde magere kwark. Tussendoor, rijstwafel, koekje, fruit afhankelijk van de dag. Iets smorgens en wat smiddags. We hebben zelden snoep in huis dus dat krijgt hij bijna nooit. Drinken: thee (goede losse thee), water, melk. Hij mag 1 bekertje hele hele slappe ranja. Eerst was hij net te zwaar maar at normaal en bewoog veel. Bleek dat hij teveel melkproducten kreeg en dat zet ook aan. Ik zou eens kijken naar wat hij echt eet en opschrijven. In kaas zit echt heel veel net als in magere filet americain. Kipfilet zit bijvoorbeeld echt heel weinig in. Normale hoeveelheid is 15 Gr per boterhammen maar doe je er meer op tikt dat ook hard aan. Ik zou vla vervangen door magere milde kwart (melkan is lekker)
5,5 jaar, ongeveer 1.16, 20 kilo Ochtend: 2 volkoren crackers met beleg (kaas/pindakaas/jam), of 1 volkoren boterham. Water of melk, vaak ook geen drinken. Op vrije dagen vaak muesli met melk of yoghurt (altijd naturel, smaakjesyoghurt vind ik gesuikerde onzin) of havermoutpap, of we bakken broodjes. Tussendoor: kleine portie fruit en kleine portie rauwkost, of 2 kleine porties fruit (meestal appel/banaan/mandarijn/druif), water erbij Lunch: 2 volkoren boterhammen met melk. Beleg als boven, maar niet alles met jam. Soms eet ze niet alles op. Na school: op de bso krijgt ze rond 16.00 een lichte maaltijd als soep, rijst of pasta. Volgens mij krijgen ze water of slappe limonade. In afwachting van het avondeten worden vaak rijstwafels zonder beleg, rauwkost of rauwe nootjes en gedroogd fruit gesnaaid. Avond: heel wisselend, overwegend vegetarisch en gezond, enkele keer ook pizza of een broodje vegaburger met rauwkost. Hoeveel ze eet en of ze alles eet, wisselt enorm. Erbij water. Toetje: fruit en/of yoghurt, soms dadels. Vaak ook geen toetje. Soms wil ze nog graag een glas melk na het eten, en voor het naar bed gaan nog wat water. Snoep is hier niet structureel, een paar keer per week een klein stukje extra pure chocola of gedroogd-fruitreepje, of iets uit een traktatie. De echte zoete meuk uit een traktatie, zoals gummibeertjes en dergelijke, gaat ook vaak weg. Op vrijdagavond hebben we moeder-dochter avond en maken we soms popcorn of mag ze iets uitzoeken in de supermarkt, bijvoorbeeld zo'n klein Kinder reepje.
Maar zo veel te zwaar is dat toch niet? Lengte is voor die leeftijd 85e percentiel op de who curve. Gewicht is 97e. Voor de combinatie gewicht/lengte zit hij ook op het 97e percentiel. Dus ja, hij is zwaar en groot. Maar wel compleet volgens de curves... Mijn dochter is trouwens 5,5 jaar, weegt 24 kg en meet 118 cm. Volledig ok, volgens het clb en de kinderarts. Te meer omdat ze altijd bovenaan de curves gezeten heeft.
Ik zou ook eerder kijken naar bewegen, want de voeding lijkt me heel normaal (al is het avondeten nu natuurlijk niet zo inzichtelijk). Zou met suikervrije siroop wel uitkijken mbt zoetstoffen. Hier eet ze (net 6) en 115 cm en 17,5 kg: Ontbijt: een boterham met chocopasta Tussendoor: fruit Lunch: twee boterhammen met chocopasta Tussendoor: een snoepje of koekje en later op de middag nog een keer fruit of komkommer of een koekje Avondeten: wisselend, vooral van kale pasta eet ze goed en pannenkoeken, anders gewoon normaal. Altijd een toetje na (kwarkje en soms chocolademousse). En qua drinken voornamelijk appelsap en soms water.
Mijn zoon van ruim 4,5 eet; Ochtend; 2 bruine boterhammen met zoet of hartig. Net waar hij zin in heeft. Tussendoor; 1 appel en soms extra druiven. Tussendoor; een rijstwafel, soepstengels of crackers. Lunch; 2 bruine boterhammen met zoet of hartig. Meestal zoet. Tussendoor uit school; 1 snoepje of koekje Avondeten; (autistisch dus zeer beperkt) Meestal wel krieltjes en beetje vlees. daarna weer een stukje fruit. Appel Daarbij drinkt hij water. In de middag een beker ranja of appelsap. In het weekend drinkt hij ook veel water, maar mag hij kiezen of hij water, ranja of appelsap wil. En in het weekend mag hij meer snoepen en krijgt hij een zakje chips en bijv 2 koekjes of snoepjes. Of een plakje cake. Snoepen doen we eigenlijk alleen in het weekend en na school 1. Dan heb ik ook vaak een schaaltje met van alles. Een monkeyplatter met pretzels, nootjes, rozijntjes, komkommer, etc. Hij weegt ong. 17 kilo denk ik en is ruim 1.05. Geen idee van de exacte maat en gewicht. Hij is een beetje klein en dun voor zijn leeftijd.
Hier een dochter van 5 jaar en ze heeft volgens het cb nog net een gezond gewicht, maar is te snel gestegen en zou met 1,5 kilo erbij overgewicht gaan krijgen. Ik schrok me kapot toen ik het hoorde. Ze dronk als peuter slecht, maar wel goed taksi. Dus gaf ik toch vaker taksi. Je weet dat het niet gezond is, maar je bent blij dat ze vocht binnen krijgt. Na het cb las ik dat het 4 suikerklontjes per beker bevat. Nou toen voelde ik me echt dom. En ook gaf ik vaak toch zoet beleg. Nu sinds het cb al een paar maanden rigoureus het roer om. Nu nog maar 1 glas sap met de helft water en 1 x melk en voor de rest water. We werkten met stickers voor elk glas water. Ze wilde meer stickers dan ik verdienen, dus ze drinkt nu goed water. Nu het lente is hoop ik ook dat ze weer lekker veel gaat buitenspelen.
Bijna 4, geen idee hoe lang(maat 104) maar 17 kg. Ontbijt 4 boterhammen met pasta/hagelslag/vlokken. Enkele keer kaas of worst. En een kopje thee Tussendoor fruit met limo (krijgt hij op het mkd) Lunch 2 boterhammen met vlokken en komkommer erbij. Vaak nog een rijstewafel erbij of mini soepstengels. En cool bear limo Smiddags krijgt hij koek en limo op mkd Als hij thuis komt (15.00) beker coolbear en paprika/komkommer/koekje/snoepje/fruit Avondeten eet hij amper, vaak alleen aardappels, soms vlees. Of pasta zonder saus. Enkele hapjes van een schotel o.i.d. Dingen die hij wel eet eet hij goed. Pannenkoeken/patat/pizza/poffertjes eet hij goed Gebakken aardappels en puree eet hij goed, broccoli ook en hamburgers. Hij is erg selectief. Melk of sap erbij. Daarna toetje (kwark/yoghurt/vla) Geen geweldig schema, maar is absoluut niet dik.
Zoals jij het hierboven uitlegt, is het ook niet overdreven, het is gewoon een grote vent, maar ik en mijn man zijn ook groot en zwaar helaas. Denk dat we daarom ook scherper in de gaten worden gehouden. Ik vind het vooral fijn dat veel mama's hier ook hun dagmenu hebben neergezet, gewoon om een idee te krijgen wat een ander kind eet. Super dat ik zoveel reacties heb gehad. Ons bureau hanteert volgens mij andere curves helaas...
Je zou bij mijnkinddossier van GGD kunnen kijken in hoeverre je kind af zou wijken van het gemiddelde. Hiervoor heb je een digid van jezelf nodig.
Mijn kleine smalle meisje eet niet heel graag. Ook patat, pannenkoeken etc eet ze niet heel veel. Dus dat speelt mee. Ze is bijna 4 jaar 96 cm en 16 kg. Ze draagt schoenmaat 24. Ze eet in de ochtend 230 cc halfvolle melk met brinta Tussendoor een stukje fruit en een half bekertje taksi zonder suiker In de middag 1 of 2 boterhammen met de regel 1x zoet en 1x gezond en een bekertje halfvolle melk. In de middag na school of opvang krijgt ze iets lekkers met een half bekertje taksi. Avondeten eet ze zeer slecht. Enkele happen. Ze moet nu 4 happen eten omdat ze bijna 4 is. Verder eet ze daar niet graag van. Wel een toetje, vla of kwark of een danoontje of knijpfruit. Verder niets meer. rauwkost etc wil ze allemaal niet. Maar ik heb goede hoop dat als er kindjes op school zijn die dat eten dat ze het ook gaat doen. Ze drinkt verder water de hele dag. Zo'n popup fles.