Heeft utrogestan ook nadelige effecten?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Olifantje92, 17 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    Hoi.
    Januari gestopt met de pil, toen een LF van 4 dagen, daarna 7 en daarna ook 7 dagen. Bij onze eerste had ik ook een LF van rond de 8 dagen maar wel de derde ronde zwanger geraakt. Ben nu op eigen initiatief ronde 4 gestart met utro en hiermee is mijn LF nu 10-11 dagen. Ik zit nu in ronde 7 maar nog geen zwangerschap. Heb nog geen ronde meer zonder utro geprobeerd om te kijken hoe het zou zijn zonder. Nu vraag ik mij af of utro er ook voor kan zorgen dat er juist geen innesteling plaats kan vinden of heeft het alleen een positieve ondersteunende werking? Ik ben mij aan het afvragen of het gewoon pech is dat we nog niet zwanger zijn of dat dit mogelijk door de utro komt.

2. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    zelf geen ervaring mee maar ik ken geen nadelige gevolgen van utrogestan, ik ken meerdere dames die dankzij onder andere dat zwanger zijn geworden. Helaas denk ik dat je gewoon nog pech hebt, je bent in januari pas gestopt met de pil dus dat is ook nog niet heel lang en je LF is al gerekt naar 10-11 dus dat klinkt goed! Ik denk dat het dus wel degelijk helpt. Dat je de eerste keer in derde ronde zwanger raakte, zegt helaas niks over deze keer. Je probeert het middel ook pas 3 rondes, dus misschien maak je ook pas sinds 3 rondes echt kans. Hopelijk volgt een zwangerschap gauw!

3. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Je bent dus zelf aan de utro gegaan terwijl je toen nog maar 3 cyclussen van de pil af was? Niet lullig bedoeld... maar zou je je lijf niet even de kans geven om te ontpillen? Of zeg ik nu iets heel geks? Misschien is er wel iets anders aan de hand waardoor je snel ongesteld wordt. Ben je jezelf nu voor niks hormonen aan het toedienen.

Ik begrijp dat de wens groot is... maar relativeer het eventjes.... je zit nog maar in ronde 7. Het klinkt mij vrij heftig in de oren als je nu al zoveel rondes utro gebruikt, zonder advies van een arts. Helaas zegt het feit dat je voor je eerste zo snel zwanger was, nu niet zoveel. Je bent wat ouder en wie weet heeft je lijf nu meer moeite met het ontpillen.

Nogmaals: ik bedoel het niet lullig of rot. Helemaal niet. Ik hoop wel dat je het een beetje kan relativeren allemaal.

geneeke, Littlegirl1989 en Orchid24 vinden dit leuk.
  4. Sasja88

Sasja88 Fanatiek lid

21 aug 2017
    1.812
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Waarschijnlijk is het gewoon pech dat je nog niet zwanger bent. Er staat een jaar voor en dat zou je gewoon moeten afwachten.
    Ik zou eerst een arts raadplegen voordat je hier mee begint. En ontpillen kan best wel lang duren.
    Dus. Weg met dat spul en kijk wat je lichaam doet is mijn tip!
    Bij mij duurde het ook een jaar.
    Ik snap dat het lang duurt hoor en dat je geduld moet hebben! Maar nu wil je lichaam ontpillen en stop je ustro in je lichaam. Dus je weet niet wat je lichaam nu uit zichzelf gaat doen.

Goodluck!

5. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    #5 Olifantje92, 17 aug 2020
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
    Ik kan het zeker wel relativeren hoor, mij is door mede forumleden hier gezegd dat ik het altijd kon proberen en het lichaam op zou nemen wat het kon opnemen en het verder niet schadelijk kon zijn vandaar dat ik het een kans wilde geven, ik heb verder ook geen bijwerkingen oid. Ik weet dat er een jaar voor staat, de vraag was ook meer of het ook een zwangerschap zou kunnen tegenhouden i.p.v. bevorderen. Ik heb ook gewoon nog veel liggen mede dankzij een vriendin die nog over had van haar traject, dus als je het idee hebt dat het helpt voor je LF en je hebt het in huis dan voelt het ook “zonde” om het niet te gebruiken

6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Utrogestan zorgt er niet voor dat er een innesteling plaats vindt, het houdt je baarmoederslijmvlies in stand waardoor een mogelijke embryo een mooi nestje heeft om te nestelen. Het is ter ondersteuning van je luteale fase.

Het zal gewoon pech zijn dat je nog niet zwanger bent. Er staat minimaal een jaar voor, dus zou me sowieso nog geen zorgen maken.

7. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    Oké dankjewel! Ik neem het ook idd niet om “meer” zwanger te worden, maar zodat ik niet te vroeg ongesteld word. Mijn temp kelderde op 7dpo al naar beneden, weet niet of je progesteron vanzelf stijgt naarmate je langer met de pil gestopt bent? Nu kun je vast met een LF van 7-8 dagen ook wel zwanger raken uiteindelijk..

Ik denk er heus wel eens over na om te stoppen om te kijken wat mijn lichaam zelf nog oppakt.

8. Zaza258

Zaza258 Bekend lid

4 jun 2016
    604
    184
    43
    NULL
    NULL
    Eens met de dames hierboven: utro zal een zwangerschap zeker niet tegenwerken. Maar het is ook geen wondermiddel, anders zou het in veel grotere getale voorgeschreven worden. En dan was je nu misschien al zwanger.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: je hebt het kunnen nemen door een voorraad van een vriendin?

Want ik wacht momenteel op een afspraak met de gyn om utro voorgeschreven te krijgen. Ik spotte vóór mijn eerste zwangerschap al vanaf 5dpo, en utro stelde me gerust (maar was ook niet meteen effectief). Maar nu nog meer reden: 3 miskramen en spotten tijdens die zwangerschappen. Dus ik wil het wel graag weer gaan gebruiken.

Hoe dan ook: fingers crossed dat je snel zwanger mag worden, mèt of zonder utro ;)

9. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    Dankjewel. Ja onder andere, ik zal je een pb sturen.

10. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Dan blijft het een feit dat je dus al na 3 rondes al op eigen houtje hormonen bent gaan gebruiken. Echt ik begrijp dat de wens groot is en je zorgen ook. Geloof me, ik begrijp je als geen ander. Maar zelf dit soort dingen gaan dokteren is nooit handig. Met zo’n korte LF kan je na een tijdje gewoon naar je arts. Eerst ontpillen, dan verder kijken. Die arts kan jou dan onderzoeken en een passend advies geven. Dan weet je iig van hoe en wat ipv de onzekerheid die je nu hebt. Nogmaals: misschien is er wel iets heel anders waardoor je lf zo kort is. En dan ben je nu jezelf onnodig hormonen aan het toedienen. Dat je geen bijwerkingen ervaart wil niet zeggen dat het niks doet he.

zonnetje2015, Orchid24 en Littlegirl1989 vinden dit leuk.
  11. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Eens met de dames hierboven. Geef je lijf de kans om te ontpillen. Ben je na een jaar nog niet zwanger dan is de weg naar de huisarts zo gevonden.

Succes!

Lisa280887 vindt dit leuk.
  12. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.711
    7.189
    113
    Vrouw
    Je stelde de vraag of je LF na pilgebruik vanzelf langer kan worden en het antwoord is ja :) Heb het zelf aantal jaar geleden na pilgebruik ook gehad en ook tweemaal na/tijdens het geven van borstvoeding.

Maar ondanks de utro heb je dus een LF van 10-11 dagen? Zonder met utro te stoppen breekt je menstruatie door?

13. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    2x gehad dat ik 10dpo spotting kreeg en dan stopte ik zodat het door kon zetten. De laatste keer brak het 11 dpo door en ben ik de utro maar gestopt. Ik red het er niet mee tot 14 iig en het bloeden begint dus nog tijdens het gebruik al

14. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.711
    7.189
    113
    Vrouw
    Hmm, dat baarmoederslijmvlies van jou wil dan erg graag weg ;)

Ik hoop dat je ergens in de komende maanden met of zonder de utro toch een positieve test in handen krijgt!

15. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    Haha ja, die denkt geen innesteling dus hup vooruit en weer door.
    Dankjewel, ik hoop het ook.

16. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Dan lijkt mij dat de utro dus geen nut heeft en je dus onnodig zelf aan het dokteren bent.

17. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb zelf dit jaar ook heel veel cycli utrogestan gebruikt. Zowel na behandelingen als in natuurlijke cyclus, allemaal iom arts.

Heb gemerkt dat nu ik een maand niks gebruik mijn hele cyclus in de war is. Ik zou zeker zoiets niet zonder overleg met een arts gebruiken. Je weet niet wat je evt voor schade aanricht want je weet niet waar dit door veroorzaakt wordt.

Snap natuurlijk best dat de wens groot is.
    Maar het is wel serieuze medicatie. Het feit dat het hier door veel vrouwen gebruikt wordt betekent niet dat het voor iedereen zo ‘onschadelijk’ is.

ben ook benieuwd hoe artsen reageren als je straks evt in gesprek komt als je dit vertelt. Lijkt me dat je dat dan wel vertelt ihkv je behandeling en daar zal arts dan ook vreemd van opkijken.

Ik zou er echt mee stoppen en kijken wat er gebeurt. Als je LF dan nog zo kort is je laten doorverwijzen.

Orchid24 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  18. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Olifantje92 Als je baarmoederslijmvlies te snel afgebroken wordt, is dat een gevolg van een te lage progesteronwaarde. Met behulp van Utrogestan kun je deze waarde tijdelijk op peil houden, maar dan moet de waarde eerst wel hoog genoeg zijn. En dat is weer gelinkt aan het hebben van een (goede) eisprong. Als jij geen/geen goede eisprong hebt, stijgt je progesteron niet en heeft Utrogestan totaal geen zin.

Als ik het zo lees, kun je dus beter ophouden met de Utrogestan. Geef je lichaam tijd om te ontpillen en bij te komen van het Utrogestan-gebruik. Probeer er achter te komen hoe het met je eisprong zit. Blijft je luteale fase veel te kort, ga dan naar de huisarts/gyn, zodat zij gericht onderzoek kunnen doen. Zolang jij zelf blijft dokteren, is er geen peil op te trekken, maak je je lichaam alleen maar meer in de war en kan er ook geen onderzoek gedaan worden. Want door jouw gedokter, zijn onderzoeken of uitslagen niet betrouwbaar. Succes!

Do1981 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  19. Olifantje92

Olifantje92 Fanatiek lid

16 aug 2018
    1.132
    540
    113
    Vrouw
    Hoe kom ik erachter of ik een goede eisprong heb dan.. ik weet alleen dat ik een eisprong heb dmv het temperaturen.

20. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Poeh na 3 maanden al op eigen gelegenheid aan de utro.. Je lijf is nog maar net aan het herstellen van het ene hormoon en jij knalt er zelf al het andere tegenaan. Ik zou er mee stoppen. Utro kan op zich geen kwaad maar wel het eea ontregelen. Je moet je eigen cyclus minstens een maand of 9 de kans geven om regelmatig te worden.

geen arts die je na 3 maanden stoppen met de pil al utro hiervoor gaat geven en sowieso zonder je progresteron waarden te controleren. De cyclus bij een vrouw is een samenspel van diverse hormonen. Dus niet alleen van progresteron.

dus al helemaal niet op eigen gelegenheid doen.

Lisa280887 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina