Tussendoortjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 22 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn schema is als volgt:
    7:30: 180+6 + bambix
    9:30: fruit + thee
    12:30: 1,5 boterham + 90cc melk + thee
    15:00-16:00: 100cc diksap + tussendoortje
    18:00: warm eten + yoghurt
    19:30: 180+6

Nu loop ik tegen het volgende probleem:
    Mn zoontje heeft om 17 uur echt gigantische honger. Vaak lukt t nog wel om te rekken tot het avondeten (avondeten kan echt niet veel eerder ivm werk)

Soms geef ik hem nog een extra tussendoortje zodat hij het redt tot het avondeten. Avondeten is ook geen pretje want de happen gaan m dan niet snel genoeg en huilt ie na elke hap!!
    Als tussendoortje geef ik hem nu: rijstewafeltje, soepstengel of nijntjekoekje.
    Die laatste bevat wel wat suiker, dus dat wil ik ook niet elke dag geven.
    Bestaan er ook nog wat gezonde tussendoortjes die wat meer vullen? Mag je bijvoorbeeld ontbijtkoek geven?
    Fruit geven is een optie, alleen op het KDV eten ze smorgens gezamelijk fruit en ik wil hem dat ook niet ontnemen.

Hoe doen jullie dat?

2. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Waarom geef je niet gewoon nog wat fruit? Is gezond, dus maakt niet uit of hij dat 's ochtends ook heeft gegeten. Komkommer kan ook bijvoorbeeld.
    Of je geeft, totdat hij het redt tot het avondeten, zijn yoghurt voor het eten als tussendoortje. Een korstje brood is ook een idee. En je heb je al es rozijntjes gegeven?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Sluit me aan bij Natas: even wat extra fruit moet kunnen :)
    Verder, als ik naar je schema kijk: is het een idee om hem 's ochtends een boterham te gaan geven ipv pap? Misschien dat dat wat meer vult en hij daardoor het avondeten uiteindelijk ook wat beter haalt?
    Of tussen de middag 2 boterhammen?
    De ruk van 12.30-18 is wel erg lang natuurlijk op zijn leeftijd, dus anders misschien ;s middags nog een hele of halve boterham?

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor jullie reacties!
    Natas: mag en kan een kindje van ca 8 maanden al komkommer eten?? Die yoghurt en een broodkorstje vind ik wel een goed idee! Misschien dat ik dat wel doe inderdaad.
    Extra fruithap zal wel voldoende vullen, maar hij krijgst smorgens al 2 stuks, wordt dat niet teveel? Straks raakt hij vreselijk aan de race?! Haha...
    Voel me eigenlijk ook een beetje bezwaard tegenover het KDV om hem dan smiddags nog eens extra fruithap te laten geven, niet zo zeer vanwege de moeite, maar hij krijgt dan wel een dubbele portie...

Rozemarijke: Het CB adviseerde ook om smorgens brood te geven, echter daar ben ik tot nu toe nog niet aan toe gekomen (te lui...) maar misschien wordt dit wel het moment dan..?
    Maar denk je dat extra vulling smorgens effect heeft op zn verzadiging aan het einde van de middag?? Dan is die ochtend boterham toch allang verteerd???
    Extra brood tussen de middag daar ben ik dus vorige week mee begonnen (halve boterham extra). Ik ben een beetje bang als ik m nu 2 stuks geef dat het einde zoek is? Dan eet ie net zoveel als ik?!!! Moet ik m dan met 1 jaar 3 boterhammen geven?? Of is de verwachting dat ze straks minder nodig hebben?
    Een extra boterham rond 15 uur wil ik om die reden ook niet naar toe. Ik wil naar een zo normaal mogelijk eetschema en om nu om 15 uur nog een extra lunch in te lassen??
    Maar bedankt voor het meedenken!

5. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ja hoor, komkommer mag met 8 maanden.
    Als je je bezwaard voelt over de extra portie fruit op het KDV zou je ook zelf fruit mee kunnen geven voor 's middags.

De verwachting is idd dat hij straks minder nodig zal hebben omdat hij minder hard groeit (na het 1ste jaar). Mijn dochter is nu ruim 14 maanden maar zij eet me nog steeds de oren van het hoofd. Ik vertrouw erop dat ze zelf kan bepalen hoe veel ze nodig heeft. Ik bepaal wat ze eet, zij bepaalt de hoeveelheid.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik kan eens wat komkommer proberen dus? Al vult dat niet heel veel denk ik?
    Ik heb gisteren de yoghurt geprobeerd, alleen hij sliep vrij lang en was pas om 16 uur wakker, 16:15 uur yoghurt gegeven, ca 75cc, maar rond 18 uur had hij nog niet erge trek voor het avondeten!!
    Werkte dus errug goed, maar denk dat als hij pas na vieren wakker wordt ik maar diksap moet geven en als het eerder wordt yoghurt en dan maar 50cc ofzo.
    Maar ik heb in ieder geval een goeie oplossing! Dat ik er zelf niet opgekomen ben...
    Bedankt!!

7. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Komkommer vult even, het bestaat voornamelijk uit water. Dus eigenlijk precies waar je naar op zoekt bent zodat hij om 18.00 weer lekker trek heeft.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Zal m in mn achterhoofd houden, maar de yoghurt is voor nu de ideale oplossing! Vandaag ging prima namelijk. Om 15:30 ca 100cc yoghurt gegeven en om 18 uur goed gegeten en niet te haastig e te hongerig. Maar wel alles op! En De fles ging er ook goed in terwijl dat normaal spugen was zo na de maaltijd en de yoghurt (toch een beetje teveel in korte tijd), dus dit werkt voor ons echt perfect!

9. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
  10. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Haha, wilde net zo'n item openen, maar jij was me weer eens voor :). Timo heeft tot kort geleden smullend rijstwafels gegeten, maar sinds hij liga heeft geproefd moet hij niets meer hebben van rijstwafels :(. Ik ga hem dus ook maar eens komkommer geven want fruit is hier ook geen optie, krijgt ie 's ochtends en als toetje al. Op de creche krijgt ie ook een soepstengel, maar ik vind het zelf nog een beetje eng... breken die stukjes niet af in zijn hand waardoor hij alles in een keer in zijn mond stopt??? Doet Timo namelijk wel met broodkorst (stopt gewoon met beide handen alles in zijn mond... hij is echt een monster!!!

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou hier heb ik gisteren komkommer geprobeerd maar hij krijgt er niks vanaf geknaagd?! Dus hij is er wel even zoet mee, maar het vult niks tegen de honger...
    Hier werkt de yoghurt nog het allerbeste en als zn slaapjes later worden en hij is pas na half 4/ vier uur wakker krijgt hij gewoon diksap met een rijstewafeltje of nijntje koekje. Die laatste geef ik ook maar max 2 keer per week hoor, anders ben ik idd bang dat de soepstengels ed niet meer gewaardeerd worden... ;)

Maar: mag je ook ontbijtkoek geven?
    Of is dat niet zo heel gezond?
    En vanaf wanneer mag je eierkoek geven?
    En rozijntjes? (vind ik wel wat eng!)

Nadia: soepstengel gaat hier wel goed hoor, ik breek ze zelf door en hij sabbelt ze zacht, dus het valt mee met verstikken :p Ze worden wel snel zacht in het mondje, en sowieso er goed bijblijven.

12. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Waarom geef je niet gewoon om 17.00 het avondeten i.p.v. 18.00?
    Mijn zoontje is bijna 9 maanden en krijgt rond 13.00 een boterham en fles, rond 16.00 diksap en rond 17.00 warm eten plus yoghurt.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Omdat we deze tijd niet redden met werk en KDV... en ik wil dat hij met ons mee eet ipv allemaal "in etappes.."

14. Lisabeth

Lisabeth Bekend lid

15 jul 2008
    564
    0
    0
    ik wilde net ongeveer deze vraag stellen ook. Hier is het probleem dat zijn tussendoortje van 11 uur (nu een liga) zo'n troep geeft, en het is heel zoet natuurlijk. Maar yoghurt is wel een idee idd. Eens met mijn man overleggen. Oja, hij eet wel eens een soepstengel hoor, dat gaat heel goed, hij stikt er niet in iig ;)

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In ontbijtkoek en eierkoek zit heel veel suiker.
    In ontbijtkoek zit ook vaak acrylamide, geen goed goedje simpel gezegd.
    Rozijntjes worden toch afgeraden tot een jaar omdat ze die vaak heel doorslikken en dus niet goed verteren?

Deel Deze Pagina