Hallo allemaal, Sinds een paar dagen ben ik erachter dat ik zwanger ben van een tweeling. Heel raar, ben niet misselijk ofzo alleen maar beetje moe dus niets wees erop dat het een tweeling zou kunnen zijn. De schok was dus ook best groot. Nu is mijn vraag: Ik ben 11 weken zwanger maar er is een aanzienlijk verschil in grootte tussen de twee. Het scheelt zo'n 6 dagen en bijna een cm. De hoofdjes zijn wel even groot maar de lijfjes niet. De verloskundige dacht wel te zien dat het 1-eiig is. Zij gaf ook aan dat ik niet te vroeg moet juichen omdat het met de kleinste nog 'mis' kan gaan. Wel zag ik twee hartjes even snel kloppen! De grootste bewoog heel actief en de kleinste maar een beetje. Volgende week krijg ik weer een echo om te zien of de kleinste is gegroeid en of het echt 1-eiig is. Tot die tijd zit ik me eigenlijk alleen maar zorgen te maken. ZIjn er tweelingmoeders die zoiets ook aan de hand hebben gehad? Ik zou zo graag weten waar ik aan toe ben............(maar ja. zoals zovelen van jullie denk ik) Alvast bedankt voor de reacties en iedereen heel veel succes en gezondheid gewenst!
Jeetje wat spannend. Ik heb zelf dan geen tweeling, dus ik kan er niet over mee praten, maar wil je veel suc6 wensen bij de echo voor volgende week Groetjes Xena
Hoi Regenboog, Allereerst gefeliciteerd! Het is even wennen, maar het went snel en dan is het echt super! Bij mij was het meetverschil op de eerste echo ook aanwezig, iets van 4 dagen meen ik me te herinneren. Toen werd gezegd dat dit eigenlijk niet zoveel zei, mede omdat er in de meting al een foutje kan zitten en op deze termijn is iedere halve mm "fout meten" al een enorm verschil! Ik had een eeneiige monochoriale zwangerschap en werd streng gecontroleerd met iedere twee weken een echo, juist omdat ze samen een placenta deelden. Tot en met 34 1/2 week is er nooit iets aan de hand geweest. Toen werd op de echo bij een van de twee een verminderde navelstrengdoorbloeding gezien en werd ik opgenomen. 3 dagen later was dit weer normaal en ik ben spontaan bevallen met 35w1d op een natuurlijke manier zonder enige complicaties. Hoop voor je dat het allemaal goed blijft gaan, probeer je op voorhand niet teveel zorgen te maken, daar kun je toch niets mee.... En klets lekker mee op het tweelingtopic zou ik zeggen. (zwangerschap - tweeling) http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... start=1125 Liefs Noor
Bedankt voor jullie lieve reacties. Fijn dat er een tweelingtopic is! Dat had ik nog niet ontdekt.... Het is idd even wennen dat ik een tweeling ga krijgen, weet het pas ook een paar dagen. Twijfels en onzekerheden......maar ja dat heeft een eenling-moeder ook denk ik dan maar.... Probeer me maar niet te druk te maken. Mijn tweeling zit wel elk in een eigen vruchtzakje maar het is nog niet duidelijk of ze elk een eigen placenta hebben. Vind het zo raar allemaal, kan het gwoon nog niet geloven. Fijn toch dat er dit soort forums zijn! Nogmaals bedankt voor je positieve verhaal Noor. Groetjes
hey regenboog in de eerste plaats proficiat. zelf ben ik ook zwanger van een 1eiigetwin en wat betrefd verschil in grootte en gewicht moet je je echt geen zorgen maken dit kan tussen beide tot 10% verschillen. als de twin 1eiig is heb je wel 1/10 om het tts syndroom te ontwikkelen. ik had dit syndroom op 16 weken wat uitzonderlijk vroeg is want normaal ontwikkeld dit zich tussen de 20 en 30 weken. heb wel de enorme change gehad dat de tts zich stabiliseerde en nu zelfs geen sprake meer van is. dit is iets dat héél uitzondderlijk verdwijnt zei de arts maar wij waren blijkbaar bij de gelukkige. nu kan je wel op google gaan zoeken op tts maar geef je 1 tip, je vind der vrij weinig over omdat dit niet veel voorkomt en hetgeen je vind is meestal niet echt possitief en je gaat je dan mischien meer zorgen maken dan nodig is. geniet nu maar gewoon volop van je zwangerschap zou ik zeggen en je staat sowiso onder grotere controle bij een 2lingzw dus als der iets is zijn ze der zeer vlug bij