Ok...ik weet dat ik er eigenlijk nog niet teveel mee bezig zou moeten zijn...maar toch.... Ben nu bijna 33 weken zwanger van ons tweede kindje en ze ligt nog altijd in stuit. Naar verwachting zal dit ook weer een behoorlijk groot kindje worden. Nu weet ik dat - als het kindje niet draait - je op een gegeven moment de keus gaat krijgen tussen een natuurlijk stuitbevalling (indien mogelijk) en een keizersnede. In principe zou ik zelf liever een natuurlijk bevalling proberen maar omdat ze mss nog wel groter is dan mijn zoontje (en die was 4100 gram) weet ik niet of ik dat dan nog wel zou aandurven... MAAR........ik ben heeeeel erg bang dat als je een keizersnede krijgt de ruggenprik niet gaat werken en je dan alsnog onder narcose moet.... Ben van mezelf al behoorlijk zwaar en daar is in de zwangerschap(pen) nog flink wat bijgekomen. Resultaat bij mijn zoontje met 41 weken zwangerschap was een BMI van ruim over de 40.... Na bijna 10 uur weeen (en maar 5 cm ontsluiting) vroeg ik om een ruggenrpik en die is toen deels mislukt. De artsen zeiden toen ook de hele tijd dat het door m'n gewicht kwam en ze niet goed konden prikken. En daarom ben ik dus ook heeeeeeeel erg bang dat mócht het tot een keizersnede komen ik onder narcose zal moeten en de geboorte dus niet ga meemaken.. Pffffffff........heel verhaal maar zijn er hier mss vrouwen met een hoog BMI waarbij de ruggenprik wel gelukt is bij de keizersnede? Of waarbij het in eerste instantie niet lukte maar daarna wel?? Uiteraard heb ik wel nog altijd hoop dat ons meisje zich gewoon nog zal draaien.
Kan me voorstellen dat dit je bezighoud en kan eigenlijk niet je vraag beantwoorden. Ik had destijds een BMI van 31 en een ruggenprik was geen enkel probleem. Zowel die van de pijnstilling als die van en ks werkten prima, maar geen idee hoe dit zou kunnen zijn bij een hoger BMI.
Ik had bij mijn zoontje een BMI van 36 en heb een ruggenpik en een keizersnede gehad. Dat ging allemaal prima en de wond is ook supermooi genezen. Ik ben onderhuids gehecht en je kunt niet een zien dat ik geopereerd ben.
Tentijde van de eerste keizersnee had ik een bmi van 42, de ruggeprik zat er zo in, de keizersnee en het hechten verliep probleemloos (zoontje was 5000 gram) Tentijde van de tweede keizersnee had ik een bmi van 37.1 en ook toen zat de ruggeprik er binnen notime in en verliep alles probleemloos (dochter was 3870 gram) Je moet gewoon even goed als een zoutzak gaan zitten , nou dat talent heb ik prima ontwikkeld tijdens mijn tienerjaren , waardoor het voor de anestesist ook wat makkelijker is/wordt.
ik ben ook veel te zwaar en ik heb 2 keer een spoed keizersnede gehad met ruggeprik. en dat ging gewoon goed. ook tijdens de weeen een ruggeprik gehad, dus beide bevallingen 2 prikken en die gingen gewoon normaal.
Ik heb ook een behoorlijk overgewicht en 2 keer een ks gehad. Bij beide duurde het wel even voor de ruggeprik erin zat maar het lukte wel. Ik had moeite om als een zoutzak te zitten waardoor het moeilijk ging.
ja hoor, hier in 1 keer prikken....wel te hoog gezet, maar dat is niet door mijn overgewicht! (dat is een fout van de anastesist, of zit bij ons in de familie. Mijn moeder had het namelijk ook, en mijn broer ook (niet bij keizersnede ) Dat het te hoor gezet was namelijk) verder nergens last van gehad! En heb dus ook een extreem overgewicht. Het is echt een kwestie van goed kunnen prikken..en je goed kunnen ontspannen denk ik....
och ja dat talent heb ik toen ook ontwikkeld...mijn moeder verweet het me vaak zat...zit toch niet zo te hangen als een zoutzak....dus geen probleem hier hahaha. Nu had ik niet veel keus, werd op dat bed gezet...werd me medegedeeld..benen aan beide kanten erlangs en voorover hangen zonder op je handen te steunen.... Nu kon ik niet bij de grond dus ik had al zoiets van huhuhuh...hoe moet ik dat doen zonder op mijn neus te vallen..op mijn buik blijven hangen??? Gelukkig werd ik bij mijn armen gegrepen door 2 stevige zusters en voorover geduwd...er werd tegen me gezegd...ontspannen nu! Euh..van schrik kon ik niets meer doen, dus ontspannen genoeg hahahaha (zoals je kunt lezen, het was een spoed keizersnede dus alles vlug vlug...) was het niet in 1 keer gelukt was ik direct plat gespoten...
Hier was de eerste ook spoed en toen was ik zo moe dat ze me sowieso vast moesten houden omdat ik anders omkieperde en heerlijke warme voeten kreeg ik er van De tweede was gepland maar ging net zo voorspoedig
Hier ook een bmi van 42 tijdens de bevalling. Ik kreeg ook een spoed keizersnee. Ze hebben de ruggeprik 1x geprobeerd en als die niet zou lukken dan was het narcose. Maar gelukkig lukte het die ene keer.
ooeh jah..dat klopt! warme voeten, totdat ik ze niet meer voelde...(duurde trouwens lang...ze waren al aan het snijden en toen voelde ik ze nog tintelen...) buik voelde ik trouwens niet hoor!!
Bedankt voor alle reacties dames! Nu had ik eigenlijk nog een vraag mbt het litteken....wordt dit bij flink veel overgewicht (dus zeg maar ook een "hangend buikje" ) wel nog mooi in de plooi gezet of hoger op de buik? Zien jullie het litteken nog als jullie ondergoed aanhebben of dat niet?
Daar kan ik niet over mee spreken helaas...ze hebben hun best gedaan.....maar spoed. Tsjah...laten we zeggen het zit voor de helft onder mijn broekjes..als ik ze hoog optrek hihihi. Het is gewoon scheef gedaan, maar het is ook niet afgetekend zoals bij een geplande keizersnede.... (gyn heeft bij het snijden ook mijn zoontje geraakt....zegt al genoeg he)
Hier een BMI van 43 bij bevallen. Ik had PE en hield heeeeel veeeel vocht vast, toch zat de ruggenprik er zo in. Was ook wel een heel kundige arts, want mijn gyn had zo haar twijfels. Litteken zie je niks van, zit heel laag.
Meid maak je geen zorgen hoor, bij de eerste woog ik zo'n slordige 140 kilo en die ruggeprik ging prima ondanks flink 'rugspek' Mijn eerste woog 4550 bij de geboorte en is gewoon op de normale manier geboren en minimaal (paar mm.) oppervlakkig scheurtje. De 2e ging een heel stuk vlotter en de bevalling duurde van begin tot het einde ruim 3 uurtjes. Weeg nu wel heel erg veel minder dan bij m'n eerste, maar meneertje woog bij de bevalling toch 4400 gram schoon aan de haak Beide kids waren trouwens ook wel heel lang, rond de 55cm. dus het waren geen dikkerds maar wel groot. Dus zit niet in over een eventuele ruggeprik... Een goede anesthesist weet echt wel hoe te handelen. En over geboortegewicht moet je je ook geen zorgen maken, een tweede bevalling gaat heel veel vlotter dan de eerste over het algemeen. Maar hopelijk draait je kindje nog, dat is het mooiste natuurlijk.
Mijn litteken zit heel netjes in de plooi , is heel netjes genezen zonder enige complicatie's en nu moet je zoeken om het te vinden
Nee hoor!! Een mini sneetje boven zijn rechter oor, flink onder zijn haren....(nouja...de haren die hij al heeft) is nu ongeveer 1 cm..leek heel groot toen, maar viel echt mee. (pas hier op ZP gelezen van een andere mama waar dat ook was gebeurd, maar dat kindje was een sterrenkijkertje...dus kindje was mini sneetje in gezicht gekregen....zo sneu)
Maak anders voor je bevalling een afspraak met de anesthesist van het ziekenhuis om alle mogelijkheden te bespreken, ze kunnen dan ook nu al zien of ze gemakkelijk een ruggenprik kunnen zetten. In ieder geval een kans om je zorgen weg te nemen.
ik heb de vorige keer een ks gehad en woog 100 kilo en was prima gelukt. nu een geplande ks (baby in stuit) en weeg nu ook weer bijna 100 kilo en heeft de annestesist duidelijk gezegd dat ik heel goed m'n rug bol moet maken! tja komt wel goed hoor, ben daar niet bang voor! maar idd misschien draait ze nog! succes iig