Gynaecoloog tegen keizersnee en grote voorstander versie

Discussie in 'De bevalling' gestart door 81kaatje, 4 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    hallo dames,

    ik weet het even niet meer.
    volgens de gynaecoloog is de kans klein dat onze baby nog gaat draaien. (34 weken)en moest ik serieus gaan nadenken wat dan.

    met 38 weken moet er ingeleid worden ivm zwangerschapsuiker.

    ik heb altijd geroepen en ben nog steeds van mening dat ik absoluut geen versie wil, alles in mijn lijf roept daarom ook nee.
    toen ik het zei , werd er gezegd dat het dan een stuitbevalling word.
    ik aangegeven dat ik dat ook niet wil dus....nou daar was de gynaecoloog het absoluut niet mee eens.
    volgens hem zou de keizersnee de meeste risico's met zich meebrengen, met als grootste den ademhalingsproblemen die de baby kan hebben met 38 weken.

    ik begin nu te twijfelen aan alles en weet het echt niet meer.

    tips /ervaringen?

    groetjes kaatje
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Wat is de reden dat je geen versie wilt? Ik denk dat je de gevolgen van een keizersnede echt niet moet onderschatten. Even los van de gevolgen voor je kindje is het ook gewoon een operatie met bijbehorende buikwond. Ik zou toch echt eerst je andere opties overwegen voordat je daar bewust voor kiest.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  3. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    het heeft mij altijd tegen gestaan. aan een versie zitten ook risico's. ik ben van mening dat het niet voor niks is dat de baby zo ligt.deze baby ligt ook de hele zwangerschap hetzelfde, en is helemaal geen andere houding gaan verkennen.
    daarnaast doen ze ook geen versie in sommige landen ivm risico's, waaronder ook eu landen als frankrijk en dacht belgie. dat heeft ook een rede zou ik denken?
     
  4. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.318
    4.700
    113
    Vrouw
    Ik zou als ik jou was toch echt naar je gevoel luisteren! Als het niet fijn voelt het dan ook zeker niet doen. Het is jouw kindje en jouw lichaam. Niet die van de gynaecoloog.
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    In Frankrijk doen ze gewoon versies hoor :)
    Het is namelijk een veilige handeling , veel veiliger dan een stuitbevalling of keizersnede.
     
    Chelsey88 en bozoe vinden dit leuk.
  6. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    mag ik vragen hoe je dat weet? ik had het namelijk van iemand die daar toen. woonde.
    echt..ik vind het zo moeilijk :(
     
  7. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Toen ik zwanger was van mijn zoon, een versie laten proberen. Niet gelukt. Zat er ook wel dik in, hij was lang, ik ben klein, eerste kindje, moest langs de placenta draaien. Geen ideale situatie. Ik vond de versie trouwens echt heel erg meevallen. Prettig is wat anders, maar denk dat de pijn van een bevalling vele malen erger is. Een versie is gewoon een veilige handeling, mits er indicatie is om het niet te doen. Je moet genoeg vruchtwater hebben. Dat had ik bij mijn dochtertje niet, dus een versie was uitgesloten.

    Als je baby per keizersnede komt, dan heb je met 38 weken echt kans op een wetlung. Ook kunnen ze wat opstartproblemen hebben. Ik had mijn dochter ook liever een weekje langer bij me gedragen, maar dat was medisch niet verantwoord. Een stuitbevalling met de voetjes eerst durfde ik niet aan, en de gyn gaf al aan dat ze zo'n stuitbevalling liever niet doen. Vroegtijdige persweeen, en ontsluiting die niet vordert... Ik weet het niet meer zo goed wat de redenen waren. Die laatste weken van de zwangerschap waren zo intens gevuld met zorgen dat veel langs me heen is gegaan. Ze hebben wel serieus naar mijn zorgen geluisterd, die ook gegrond bleken, zowel bij dochter als bij zoon.

    Als je baby niet draait, en je absoluut geen versie wilt laten doen, dan zul je het gesprek met je gyn aan moeten gaan en verwoorden hoe en wat. Waarom geen versie? Waarom geen stuitbevalling? Waarom wel een keizersnede? Dit zijn vragen waar je dus een antwoord op moet hebben.
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Google :) 'la version par manœuvre externe' (VME) en je krijgt een hoop informatie.
    Oa. https://www.doctissimo.fr/grossesse/accouchement/presentations-bebe-accouchement/VME-retourner-bebe-en-siege en https://www.docteur-benchimol.com/obstetrique/110-version-par-manoeuvres-externes.html

    Daar staat dat het een veel voorkomende handeling is met laag risico.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.333
    113
    Vrouw
    In België doen ze ook uitwendige keringen maar ik merk wel in onze vriendenkring, familie en omgeving dat niet ieder ziekenhuis dezelfde regels volgt daarin.

    50 % kans op slagen.
    Bij ons ziekenhuis zijn er een aantal situaties waarbij ze geen kering doen.
    Baby die te klein is voor de zwangerschapsduur.
    Hoofd die volledig naar achter ligt.
    Placenta die vooraan ligt.
    Placenta loslating in verleden.
    Meerling zwangerschap.
    Afwijking in de baarmoeder.
    Weinig vruchtwater.
     
  10. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    bedankt voor de link kleinelai
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Ik heb een afwijking aan mijn baarmoeder, bij mij zullen ze het sowieso niet doen als de baby dwars ligt.
    En anders had ik nog niet geweten of ik het zou doen, ergens denk ik ook wel de kleine ligt niet voor niets zo, en al helemaal als hele zwangerschap zo heeft gelegen. Overleg het goed, volg goed je eigen gevoel er in. Ik hoop voor je dat de baby nog draait het kan nog steeds!
     
  12. JoyeuxNoel

    JoyeuxNoel Actief lid

    9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Ik snap je wel, zou ook geen versie willen. Keizersnede is mij heel erg meegevallen, heb er 1 gehad toen baby 37,5 week was en baby heeft totaal geen opstartproblemen gehad ofzo.
     
  13. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.078
    113
    Even vooropgesteld: uiteraard is het jouw lijf en kan niemand, ook geen gynaecoloog jou dwingen tot een versie of stuitbevalling.

    Maar ga eens bij jezelf na waarom een versie je zo tegenstaat. Heb je genoeg info gehad over de procedure en de risico's? Over het slagingspercentage en de voordelen?

    En hoe verliep het gesprek met deze gyn? Kan het zijn dat je iets in zijn/haar bejegening (onbewust) niet prettig vond en dat effect heeft op je gevoel hierover? Als dat zo is lijkt het me slim om met een andere gynaecoloog opnieuw dit gesprek te voeren en te kijken of je gevoel wellicht verandert.

    Misschien kan je ook een gesprek hebben met degene die een versie uit zou voeren. Meestal is dat geen gynaecoloog maar een verloskundige die ook is opgeleid tot versiekundige. Zij zijn vaak erg goed in het uitleggen en je op je gemak stellen omdat je voor een versie zo ontspannen mogelijk moet zijn. Je zou ook kunnen afspreken dat je het probeert en dat ze op ieder moment stoppen zodra jij dat aangeeft. Dat is trouwens altijd de afspraak, een versie bij een gespannen moeder die het niet ziet zitten heeft weinig kans van slagen.

    Persoonlijk begrijp ik wel waarom je gynaecoloog aandringt op een versie. Het is een veilige handeling met veel minder risico's dan een keizersnede. Uiteraard binnen bepaalde grenzen en niets is 100% zonder risico, maar da's het leven.

    Ik geloof zelf niet dat baby's die in stuit liggen daar een bepaalde reden voor hebben. Ik denk dat ze toevallig zo het lekkerst lagen en misschien tegen de tijd dat het wat krap werd in de baarmoeder lukte het zelf omdraaien niet meer. Maar goed, da's mijn mening ;)

    Tot slot mijn eigen ervaring: mijn dochter lag de hele zwangerschap in stuit, bij 35 weken een versie gehad en ik vond het heel erg meevallen. Daarna zonder problemen vaginaal bevallen. De tweede lag weer lang in stuit en ik was volledig bereid om opnieuw een versie te doen tot ie met 33 weken zelf draaide.

    Succes met je keuze, wat die ook is. Zorg alleen wel dat je écht een goed geïnformeerde en gefundeerde keuze maakt voor iets. Laat je niet leiden door indianenverhalen, wat anderen vinden of een gynaecoloog waardoor je je in een hoek gedreven voelt.
     
    Ysabella, Littlegirl1989 en Dagda vinden dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Jouw lijf, jouw keuze. T is jouw goed recht op niet achter een versie te staan. Anders vraag je om een andere gyn :)
     
  15. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    ik had ook als idee gegeven om dan met 38 weken proberen te draaien en dan gelijk in te leiden. als er dan wat gebeurd zijn ze er gelijk en kan er ingegrepen worden, maar kans van slagen was dan erg klein.

    er stond met op zich niks tegen de gynaecoloog, behalve dat hij hij erg voor en tegen dingen is.persoonlijk heeft hij mij geen verdere informatie gegeven, alleen dat het echt veilig is en de keizersnede dus niet.
    ik vind het slagingspercentage tegenvallen wat ik erover lees.
    ik heb heel snel harde buiken,ik hoef maar te bukken en het is raak.
    ben bang dat ik iets in gang zet en uiteindelijk alsnog een spoedks nodig heb en dan Eerder dan de 38 weken.

    de baby ligt links,met 9 en 10 weken heb ik rechts een bloeding gehad en met 12weken een stolsel verloren dat rechts zat,ze hebben misschienook een vleesboom gezien.,maar die was later weer niet te zien.daarom heb ik ook een vermoede dat ze met rede zo ligt.

    sommige van jullie weten dat ik mijn 3e kindje verloren ben een dag na de bevaling door een aangeboren afwijking (wat uiteindelijk de rede niet was)
    dit zal ook meespelen in het moeilijke besluit denk ik.
     
  16. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.078
    113
    Ik wist niet dat je een kindje verloren hebt. Wat erg en ik kan me voorstellen dat dat de keuze erg moeilijk maakt!

    In dat licht vind ik jouw voorstel om bij 38 weken een versie te proberen en daarna in te leiden helemaal niet zo gek. De kans van slagen is inderdaad kleiner maar als dat voor jou de risico's aanvaardbaar maakt lijkt het me wel een mooie middenweg. Misschien toch dit met een andere gynaecoloog bespreken?
     
  17. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    dank je wel muisje!

    ik denk dat daar de grote moeite met deze keuze vandaan komt, misschien zelfs onbewust.
    want welke keuze ik ook maak, ik heb er verder geen controle over en zou het mezelf nooit vergeven mocht er iets fout gaan.
    ik baal ook gewoon van mezelf dat ik het gewoon echt al besloten had en nu angstig geworden ben voor het risico van de wetlong bij 38 weken ks.
    nou lees ik wel dat het niet een blijvend iets is?

    jij bent zelf verloskundige toch?
    hoe sta jij tegenover stuitbevalling?
    is het waar dat je al snel last van persweeen kan krijgen?zouden die minder voelbaar.zijn met een ruggen
    prik?

    ja,ik.vond het wel een goed idee van mezelf.
    ik heb wel zwangerschapssuiker,denk dat ze de baby dan te groot schatten. ?
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  18. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je hebt altijd recht op een second opinion.

    Niet dat ik nu zeg dat een tweede arts een andere mening zal hebben, misschien wel, misschien niet, maar ik denk dat als twee artsen onafhankelijk van elkaar hetzelfde advies geven, dat je dat ook rust zou kunnen geven.

    Veel sterkte de komende weken, het is gewoon zwaar, zwanger zijn nadat je een kindje verloren bent.
     
  19. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.078
    113
    Ja, ik snap dat het voor jou voelt als een keuze uit alleen maar kwaden: versie, keizersnede en stuitbevalling zijn allemaal niet zonder risico's. Natuurlijk is een vaginale bevalling in hoofdligging dat ook niet, maar snap dat het anders voelt als je weet wat het is om een kindje te verliezen.

    Ik ben inderdaad verloskundige :)
    Hoe ik tegenover een stuitbevalling sta maakt natuurlijk niet zoveel uit, het gaat om jou. Maar inderdaad, je kan daarbij eerder persdrang krijgen en dat is met een ruggenprik meestal te verminderen maar niet altijd (helemaal). En voor een stuitbevalling geldt net als voor een versie: het werkt alleen als jij je er ok bij voelt en dus kan ontspannen én meewerken. Vooral bij een stuitbevalling moet je bij het persen echt goed de instructies opvolgen.

    Hoeveel risico er aan een stuitbevalling zit hangt af van je persoonlijke situatie dus dat kan ik niet goed beoordelen. Een voordeel is wel dat het, als ik het goed begrijp, je vierde bevalling is? Dan zijn je kansen een stuk beter, maar hangt ook af van de precieze ligging van je kindje, hoe groot ie is, en hoe je eerdere bevallingen zijn verlopen.

    Wat betreft je vraag over een wetlung: dat zorgt vooral in de eerste momenten/uren na de geboorte voor ademhalingsproblemen bij een baby. En dat kan variëren van niet zo heel erg (lees: beetje extra zuurstof en observatie op de couveuseafdeling) tot wel ernstig waarbij een kindje mogelijk zuurstof tekort heeft en een poos/dagen beademd moet worden. Het fenomeen wetlung gaat weer over maar bij een ernstig verloop weet je niet zeker of er restverschijnselen zijn. Maar niet ieder kind krijgt een wetlung na een keizersnede hè! De meesten uiteraard niet, maar ja, da's het vervelende van risico's...

    Als je aan mij persoonlijk vraagt wat ik in jouw situatie zou doen: ik zou toch eerst die versie proberen. Daarvan zijn de risico's kleiner dan van een keizersnede of stuitbevalling en als het lukt kan je 'gewoon' bevallen en dat geeft helemaal de minste risico's. Maar ga dan wel het gesprek aan om te kijken op welke voorwaarden die versie voor jou het beste voelt. Misschien bij een latere termijn van de gyn voorstelt, misschien met extra lange ctg bewaking daarna of desnoods een nachtje observatie in het ziekenhuis erna zodat jij het vertrouwen hebt dat mocht er iets gebeuren er goed gehandeld kan worden.

    En zoek een gyn die met je meedenkt in wat voor jou wél werkt en wél goed voelt. Er is vast een passende middenweg. En maak ook duidelijk waar voor jou het gevoel vandaan komt, misschien heeft een gyn nog andere ideeën die voor jou wel werken.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  20. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    bedankt voor je uitgebreide toelichting :)ik waardeer het oprecht. van alle dames natuurlijk!
    mocht ik inderdaad toch de versie proberen ga ik inderdaad vragen of ik een nachtje kan blijven of iets dergelijks en mijn eerdere voorstel nog een keer kenbaar maken.
    ze weten ook wel waar de angsten bij mij vandaan komen, ik heb een schat van een diabetes verpleegkundige die dat ook nog even duidelijk aan de gynaecoloog vertelde .
    ze zouden me maatschappelijk werk kunnen aanbieden,dat zie ik niet zitten.

    dit is mijn 6e bevalling.
    heb nog 4kindjes:):)mijn bevallingen zijn allemaal ingeleid en verder zonder problemen verlopen.
    bij de eerste duurde het persen 3kwartier omdat ze een sterrenkijker was.
    de andere 3 gingen binnen 3uur van 3cm naar volledige ontsluiting.
    de laatste 2 waren er met 2persweeën.
    dus denk dat ik wat dat betreft niets te klagen hadden.

    nogmaals bedankt.
    ik ga het allemaal even laten bezinken en over paar dagen weer allemaal in heroverweging nemen.

    lieve groetjes kaatje
     
    bozoe en Muisje2016 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina