Sem is drie jaar en drie maanden. Overdag is hij zindelijk op het poepen na. Dan vraagt hij om een luier. Maar hoe ga ik dit voor de nacht aanpakken? Hij slaapt een verdieping boven ons en daar is geen wc. Moeten we hem laten roepen? Een potje op z'n kamer zetten en hem het licht aan laten doen? (is hij meteen klaarwakker) (of schemerlampje ophangen die hij zelf aan kan doen) Zelf naar beneden vind ik eng. Straks is hij slaapdronken en breekt hij z'n nek. Wat zouden jullie doen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
zelf naar beneden laten gaan vind ik geen optie potje zou kunnen, maar gaat hij daar wel zelf op? anders gewoon laten roepen. Onze dochter is sinds d'r 3e verjaardag dag en nacht zindelijk. Soms moet ze 's avonds/'s nachts toch nog een keer plassen en dan roept ze of komt ze naar mij toe. Maarja wij slapen wel op dezelfde verdieping en ook daar is een wc.
Ja oP het potje gaat hij wel. Overdag vraagt hij wel altijd of hij mag plassen dus misschien dat hij dit dan ook doet. Hoeft hij niet te vragen natuurlijk maar toch doet hij het.
Kylian heeft altijd een lampje aan 's nachts en wij hebben gewoon een potje op zijn kamer staan voor de nacht. Hij slaapt op zolder en ik zie hem niet (slaapdronkend) 2 trappen naar beneden gaan om te plassen. In het begin riep hij mij als hij moest plassen en ging ik naar hem toe, maar na een tijdje ging hij helemaal alleen.
Wij laten plassen voor het slapen gaan en halen hem nog één keer uit bed. Daarnaast heeft meneertje een looplichtje op zijn kamer (Chicco te koop bij Prenatal). Dat gaat aan wanneer hij wakker wordt en geeft een zacht licht. Het potje staat op zijn kamer maar hij kan ook gewoon naar de wc gaan (is op dezelfde verdieping in ons geval). Poepen wordt nooit 's nachts gedaan.
Als ze 's nachts een keer moet, dan heeft ze (nu) een potje op dr kamer staan. Maar voorheen en nu nog, zou ze mij roepen. Ze hoeft alleen nooit echt. Als ze moet, dan is het vaak als ze net een half uur in bed ligt en is het meer aandacht vragen. 's Ochtends kan ze het na het opstaan vaak nog 2 uur volhouden.. Ze wil meestal niet eerder! Heb dr trouwens ook nooit 's nachts laten plassen om t te leren ofzo. Gezegd dat alle grote meiden droge nachten hebben en toen kon ze het
interessant om te volgen. aan een potje op de kamer heb ik ook al gedacht. Hier hebben we zo'n basic potje van hema en dan ben ik bang dat hij hem omver loopt of zo. dus ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen.
Quinn is vanzelf zindelijk geworden in de nachten. HIj hoeft in de nachten eigelijk nooit te plassen, en als hij moet, roept hij en brengen we hem naar de wc Ik haal hem in de nachten er nooit uit, want mij is verteld dat de blaas er aan wend, en zo niet de training krijgt om te wennen aan het ophouden
99%hoeft ze niet snachts vanaf 3 sept slaapt ze zonder luier en ze is tot nu 2 keer nat wakker geworden in bedje geplast ze word er dus niet wakker van maar normaal smorgens wakker en meteen naar de wc
wij hebben trouwens een klein emmertje waar hij in plast en niet in een echt potje (ook vanwege het er makkelijk kunnen omlopen
Hier is ze ook vanzelf snachts droog geworden. Ze roept als ze plassen moet en dan loop ik met haar mee.
Zelfde situatie als bij jullie: kinderkamer ligt een verdieping hoger dan de wc (en onze slaapkamer). Toch voor gekozen om hem zelf naar beneden te laten gaan. Hij ging overdag probleemloos trap op en trap af, ook zonder iemand erbij. We hielden wel een gedimd lichtje aan bij de wc. Voor de rest is het nooit stikdonker in huis. En we hadden de wc helemaal klaar staan voor hem: krukje erbij en in het begin nog de wc-bril verkleiner erop. Verder: laten plassen voor het naar bed gaan. Niet wakker maken om te plassen, ik ben ervan overtuigd dat het veel beter gaat als je zijn lichaam de kans geeft om zelf de goede mechanismes te ontwikkelen (dus om zelf wakker te worden als de blaas vol is). Ik geloof dat hij in het begin nog wel eens riep dat wij hem moesten helpen, en dat vond ik prima. Maar dat moest niet van mij, als hij het helemaal zelf wilde doen mocht dat ook. Al werd ik dan natuurlijk wel wakker van het geschuif met een krukje bij de wc.
onze zoon slaapt sinds zaterdag zonder luier, hij een maand geleden 3 jaar geworden, overdag was hij al met poepen en plassen zindelijk in juli. het ging hier eigenlijk vanzelf, we hebben hem nooit zonder luier laten slapen, ook niet geprobeerd ondanks dat hij zindelijk was overdag, sinds 2 weken geleden klaagt hij zelf over de luier die hij in de nacht nog aan heeft en wou dit meer, we hebben hem gezegt dat als hij een paar nachten niet in zijn luier plast in de ochtend maar ons roept om te plassen...dat hij dan mag proberen zonder luier te slapen, dus we hebben het een beetje aan hem over gelaten, nu slaapt hij helemaal zonder luier en het gaat goed, eigenlijk plast hij alleen in de ochtend. wij hebben een potje op zijn kamer, met een nachtlampje die hij zelf aan kan doen, maar las hier iets over een looplampje...dat lijkt mij ook nog wel handig, misschien dat we daar nog naar gaan kijken, hier is het iig zo dat we hem voor wij zelf naar bed gaan nog op het potje zetten( nu 2 weken...sinds hij zelf aangaf zonder luier te willen slapen) meestal komt er maar een iepiepiepie beetje, dus om hem daar voor wakker te maken..... hebben we dus afgelopen 2 nachten ook niet gedaan...en dat gaat goed !!
Hier al dag en nacht zindelijk vananf 2 jaar en 3 maanden. En Kyra roept gewoon als ze moet plassen, en dan ga ik er even uit om haar te helpen!
Ik zorgde dat e niet nog laat iets dronk en gewoon de luier uitlaten Dat potje vindt ik niks....gaan ze daaraan wennen eigenlijk zou je s`nachts niet hoeven te plassen he
waarom moet hij zindelijk worden 's nachts? en laat je hem zelf niet zindelijk worden? Mijn zoon is ook niet zindelijk 's nachts en velen van zijn leeftijd gewoonweg nog niet. op het CB vertelden ze dat dit tm 7 jaar heel normaal is en dat er dan pas aan gewerkt moet gaan worden! en kinderen die laat zindelijk zijn 's nachts slapen heel diep, en ja mijn zoon is idd niet wakker te krijgen 's nachts al zou ik een kanon naast zijn bed zetten de zoon van mijn vriendin zit nu op de kleuterschool, niet 1 kind van deze klas is zindelijk 's nachts. dus mijn mening: maak er geen issue van en laat hem zelf zindelijk worden! die ene luier 's nachts doet het hem ook niet toch? ik was met 6 jaar zindelijk 's nachts dus het komt echt wel goed, ik ben ook een diepe slaper net als mijn zoon
Bedankt voor de tips meiden Annetske: hij moet helemaal niets. Maar hij wil zelf geen luier meer om in de nacht. En als je niet probeert of hij zindelijk is/ kan worden 's nachts dan zitten ze inderdaad tot hun 7e in de luiers. Dus ik vind dat je het wel moet proberen en niet meteen ervanuit moet gaan dat het niet lukt.
als hij het aangeeft zeker doen muppet...waarom wachten ... idd als je niet probeert leert hij het nooit lijkt mij @Annetske ik vindt 6 jaar erg laat eigenlijk?
Het is helemaal niet vreemd als een kind van 6 jaar 's nachts de plas niet kan ophouden. De meeste zullen dan wel nachtzindelijk zijn, maar dat geldt niet voor allemaal. 6, 7 jaar geldt zo'n beetje als richtlijn waarop het wel voor elkaar zou moeten zijn, en zo niet dan kun je overwegen eens naar een dokter te gaan. Ik lees hier ook nergens dat TS haar kind zindelijk zou willen 'maken' 's nachts. Nachtzindelijkheid kun je ook niet trainen, wat je overdag nog wel enigszins kunt (al geldt ook dan, dat een kind eraan toe moet zijn, dat er een bepaalde lichamelijke ontwikkeling voor nodig is). 's Nachts komt daar nog bij dat het lichaam een signaal moet geven dat het kind wakker moet worden bij een volle blaas. Zolang het lichaam dat niet doet, zul je heel veel natte bedjes moeten verschonen (of een luier omdoen natuurlijk). En inderdaad, meestal is 's nachts plassen niet nodig, maar daar heb je een goed werkende blaas-sluitspier voor nodig. Hier was zoonlief ook overdag zindelijk met iets van 3 jaar 3 mnd. Poepen wilde hij niet op de wc, hij hield het op tot hij een luier om kreeg. Voor ons was het moment om het 's nachts te gaan proberen, toen hij dat poepen op de wc goed kon en deed. Dan was die luier niet meer nodig. Hij was 3 jaar en 5 mnd toen we zo ver waren. De eerste weken een paar keer een nat bed gehad, in totaal 6 keer of zo. Daarna vrijwel geen ongelukjes meer. Tip: waterdichte molton in het bed. En daar dan nog een gewone molton (voor het comfort) en een hoeslaken overheen. Dan wordt het matras in elk geval niet nat.