goedemorgen, ik heb een vraagje en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. het begon 3 weken geleden met een flinke verkoudheid en keelpijn. ik ben toen naar de huisarts gegaan en mocht 5 dagen neusspray gebruiken. daarmee is de neusverkoudheid overgegaan en is de keelpijn ook weggegaan. alleen ben ik sinds die tijd ontzettend aan het hoesten. ik wilde het eerst aanzien of het vanzelf over zou gaan maar ben nu al 2 weken flink aan het hoesten, zo erg dat ik er pijn in me onderbuik van krijg en soms door me benen zak door de pijnscheuten in mijn rug. vanochtend bij mijn apotheek heb ik hoestdrank meegekregen (noscapinehydrochloride) dit is eigen merk van de apotheek en ik heb erbij gezegd dat ik zwanger ben. maar van de assistent van de vk mag ik deze helemaal niet gebruiken. bij mijn werk zit een andere apotheek dus ben daarheen gegaan, het verhaal uitgelegd en nu heb ik verzachtende hoestsiroop met tijm meegekregen. in deze bijsluiter staat dat je het voor zover bekend zonder bezwaar mag gebruiken in de zwangerschap (en bij die noscapine staat er in dat het alleen in overleg met de arts mag en dat je op moet letten met autorijden etc., in de bijsluiter van de hoestsiroop met tijm staat dat het voor zover bekend geen kwaad kan) nu lees ik net op de verpakking dat er anijs en zoethoutwortel in die siroop met tijm zit. ik heb gelezen dat je geen zoethout tijdens je zwangerschap mag en van anijs weet ik het niet zeker. ik kan aanstaande donderdag pas terecht bij de huisarts om naar mijn longen te laten luisteren en de assistent van de vk raadde mij wel aan om iets in te nemen omdat je met het hoesten toch steeds een "schokje" aan de kleine meegeeft. nu zou ik graag willen weten of ik de hoestsiroop met tijm nu gewoon mag gebruiken (ivm de zoethout die erin zit) of liever niet. aan de ene kant wil ik deze twee dagen liever niks gebruiken als ik niet zeker weet dat het geen kwaad kan, maar nog 2 dagen zo erg hoesten wetende dag ik die kleine ook steeds een "schokje" geef vind ik ook geen fijn idee sorry voor het hele verhaal maar ik ben erg onzeker en zou heel graag advies willen. alvast bedankt!
hoi die met noscapine zou ik niet doen. Af en toe een slokje van die andere met tijm en zoethout kan geen kwaad. Mirjam