Aangeven en inschrijven

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 1203mama, 25 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Hoihoi iedereen.

Ik heb de afgelopen maanden veel problemen gehad en het is allemaal niet gegaan zoals we wilden. We woonden particulier en onze huurbaas was overleden dus we moesten er zo snel mogelijk uit. Omdat ik nog niet lang genoeg ingeschreven stond op de woningvereniging hadden we geen recht op een huurwoning. Onze enigste optie was naar een camping te gaan waar we het hele jaar door kunnen wonen totdat ik recht heb op een woning. Ik hoopte dat het allemaal snel zou gaan maar natuurlijk niet en we zitten hier nog steeds. De kleine heeft gewoon een eigen kamertje en we hebben alle spullen staan.
    Helaas verdienen we allebij niet genoeg om weer partuculier te gaan huren of een woning te kopen.
    Nu hebben ik en mijn vriend een briefadres. En ik heb geen idee hoe ik het nu moet doen met het aangeven van het kindje.
    Bij mijn moeder kan het niet, en mijn schoonmoeder woont aan de andere kant van nederland.
    Mijn maatschappelijk werker probeert gewoon te regelen dat het kind bij mij ingeschreven word maar ik hoor van alle kanten dat de baby een echt woonadres nodig heeft en dat ik anders geen recht heb op kindgebonden buget en kinderbijslag.
    Nu is mijn vriend aan het navragen of het eventueel bij zijn zus kan. Die woont wel gewoon in de buurt.
    Ik ga ook gelijk kijken als de kleine geboren is of ik eventueel urgentie kan krijgen.. wij samen krijgen het niet maar misschien met een kindje hebben we hogere kansen.
    Maar nu was mijn vraag dus.:
    Heb ik recht op kindgebondenbuget als het kind op een briefadres heb ingescheven of bij mijns schoonzus of noet hij echt bij mij zijn ingeschreven.
    En mocht niks anders lukken kan ik het kindje dan ook bij mijn schoonmoeder inschrijven en hoe zou dat dan gaan? Moet ik daar dan heen of doe ik dat gewoon bij de aangifte? En heb ik dan alsnog ook recht op toeslagen?

Ik wil het al een tijdje vragen maar ik ben bang voor de reacties. Ik heb echt het beste voor met ons kindje en qe doen echt ons best om zo snel mogelijk een woning te hebben. Ik hoop ook echt niet dat ik aanvallende reacties krijg.. ik heb het er allemaal al zo moeilijk mee en ik weet echt even niet wat ik moet 😢
    Ik hoop dat ik het goed heb neergezet en dat jullie mij kunnen helpen want ik ben echt een beetje verloren..
    (Verloskundige en kraamzorg weet van de situatie af.)

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    De maatschappelijk werkster weet dit het beste, anders even de gemeente bellen en de situatie voorleggen.

Wat naar dat jullie onvoldoende verdienen om een huisje te huren. Is een vakantiehuis niet ook kostbaar?

3. silki

silki Actief lid

25 aug 2015
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het helemaal zeker dat je geen urgentie krijgt? Misschien een optie om het te proberen in een nabij gelegen gemeente? ( als dat kan) Ik weet namelijk dat er gemeentes bestaan die 1x per maand een huis toewijzen aan een noodgeval. Je krijgt dat ook 1 kans en moet het accepteren anders heb je pech en krijg je geen 2e kans meer. En wat de ruimte betreft, een baby heeft nu nog geen kamer voor zichzelf nodig als dat niet kan hoor. Dat is niet altijd haalbaar. En voor de rest wat betreft je vraag wat Mira zegt gewoon bij de gemeente vragen. En gelijk ook vragen of hun je aan een urgentie kunnen helpen. Kan namelijk soms ook.
    Sterkte en succes met alles.

4. Hees87

Hees87 Lid

21 feb 2016
    55
    8
    8
    NULL
    NULL
    Hoi CJSB,

Van mij geen aanvallende reactie. Het is al erg genoeg dat je in deze situatie zit. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het liever anders had gezien en nu probeert op de beste wijze met de situatie om te gaan.

Ik weet het antwoord op je vraag niet helemaal. Maar kan je wel het volgende vertellen.

Op basis van de algemene Kinderbijslagwet is verzekerd:

Artikel 6:

a. ingezetene is;
    b. geen ingezetene is, doch ter zake van in Nederland of op het continentaal plat in dienstbetrekking verrichte arbeid aan de loonbelasting is onderworpen.

Op basis van artikel 2 van de algemene kinderbijslagwet is de ingezetene diegene die in Nederland woont.

Op twee gronden kun je dus kinderbijslag krijgen:
    - of je woont in Nederland:
    - Of je verricht arbeid in Nederland en bent onderworpen aan de loonbelasting.

Uit jouw verhaal maak ik op dat zowel jij als je partner werken, dit zou dus betekenen dat je (dus ook zonder geldig woon/of verblijfplaats) recht zou hebben op kinderbijslag. Je zou dan gewoon je belastingaangifte moeten hebben.
    Om te weten hoe dit in de praktijk uitwerkt zou ik je aanraden om contact op de te nemen met de SVB (Sociale Verzekeringsbank, zij betalen de kinderbijslag). Zij kunnen je waarschijnlijk wel vertellen hoe het zit.

Voor wat betreft het briefadres: ik weet niet of dat gelijk staat 'aan wonen in Nederland'. Wat ik wel weet is dat een briefadres meestal wordt toegekend voor een tijdelijke situatie. Je zou ook bij de gemeente informatie kunnen inwinnen hoe het zit met het inschrijven van een kind op een briefadres en de gevolgen voor het aanvragen van toeslagen etc. Als je permanent op dat vakantiepark mag wonen, lijkt het mij dat je je daar ook gewoon kunt inschrijven.

Voor wat betreft het inschrijven van je kind bij je schoonzus, het volgende. Volgens de wet heeft de verzekerde recht op kinderbijslag voor een kind dat jonger is dan 18 jaar en dat:
    a. tot zijn huishouden behoort, of
    b. door hem wordt onderhouden.

Als je je kind dus inschrijft bij je schoonzus, behoort je kind dus niet meer tot jullie huishouden (is in ieder geval niet meer wonend bij de ouders), in sommige gevallen kun je dan als ouder nog zelf de kinderbijslag aanvragen, maar dan moet je voldoen aan verschillende voorwaarden (het onderhouden etc).

Ik zou in dat geval dan zeggen schrijf jezelf en je kind, allebei in bij je schoonzus. Voor wat betreft het inschrijven bij je schoonmoeder: ook zou ik jezelf inschrijven bij je schoonmoeder en e.e.a. behandelen als zijnde een 'verhuizing'. Je kunt je dan gewoon inschrijven in de gemeente waar je schoonmoeder woont. Voor wat betreft de aangifte van je kind: dat moet gebeuren in de gemeente waar je bevalt. Maar dit betekent natuurlijk niet dat je je kind niet later kunt inschrijven in een andere gemeente op een ander adres.

O ja, het inschrijven bij je schoonzus of schoonmoeder kan gevolgen hebben voor eventuele uitkeringen/toeslagen die zij krijgen. Als ze die niet hebben, dan geen probleem. Daarvoor kun je eventueel contact opnemen met de belastingdienst (of je maatschappelijk werker kan je daarbij helpen).

Heel verhaal geworden zie ik. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Tot slot wens ik je veel succes met de laatste loodjes en een voorspoedige bevalling.

5. 1203mama

Dankjulliewel voor de snelle reacties.
    De kosten van het vakantiehuisje vallen mee, het is meer met particulier dat je 4 x de huur moeten verdienen en dat is vaak rond de 2500 dat hebben we niet met zn 2en en de vorige particulier waar we zaten was de vader van een vriend dus vandaar dat we het toen wel konden.
    Ik heb vanmorgen de gemeente opgebeld en ik werd er niet echt heel wijs uit. Mijn maatschappelijk werker heeft nu ook contact met de gemeente en die zoekt het allemaal uit voor me. Ik zit gewoon heel erg met die toeslag het zou toch wel heel fijn zijn als ik die krijg.

De gemeente waar ik zit doet heel erg moeilijk met urgentie en hebben volgens mij ook geen noodwoningen . Maar ik zal nog een keertje bellen om het na te vragen.

6. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Goed dat je amw-er dit oppakt!!!

Er worden tegenwoordig heus uitzonderingen gemaakt op de regels maar het lastige is dat als er meer gezinnen zijn vergelijkbaar met jullie, dan zijn er gewoon niet genoeg noodwoningen.

Kan iemand vd familie niet garant staan voor jullie. (Voor particuliere huur)
    Hebben jullie wel spaargeld?

Leg elke situatie voor aan je amw-er, inschrijven op een ander adres betekent fraude als jij en de baby daar niet wonen.
    En dat betekent boetes etc.

7. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ik denk dat je maatschappelijk werker je heel goed kan helpen.
    Bij ons in de gemeente kn je urgentie aanvragen en krijgen zwangere vrouwen voorrang.
    ik zou dit toch even uit laten zoeken. Neem aan dat iedereen hier recht heeft op een dak boven zijn hoofd vooral aanstaande moeders.

Verder wil ik je succes wensen meid!

8. Hees87

Hees87 Lid

21 feb 2016
    55
    8
    8
    NULL
    NULL
    Wat ik er nog aan wilde toevoegen: je mag jezelf natuurlijk niet inschrijven op een adres als je daar niet feitelijk woont. Je kan dan een boete krijgen. In bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam bedraagt die boete maximaal € 325,00. De gemeente moet wel een aanleiding hebben om onderzoek naar je inschrijving te doen. Ook andere instanties kunnen je een boete opleggen (bijv. de SVB).

9. 1203mama

Dankjullie voor de duidelijke info, ik hoop morgen wat te horen van mijn maatschappelijk werker en hoop dat hij wat meer weet. Hoop zo dat het allemaal goedkomt.. :(

10. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Hier doet de gemeente niet aan urgentie.. (helaas) een vriendin is der door haar inmiddels ex vriend uit gezet en de gemeente/woningstichting wou niks voor de doen! Belachelijk overigens 😉 hoop dat het bij jou wel mogelijk is!

En betreft het kind gebonden budget.. dit gaat uit van de belastingdienst.. dus die zou je ook even kunnen bellen om het te vragen? Dan weet je het direct :)

Succes! Komt vast wel op zijn pootjes terecht 😄

11. 1203mama

Ik weet wel dat de gemeente aan urgentie doet.. alleen heel erg moeilijk, maarja proberen kan nooit kwaad. Dat zei mijn moeder ook al tegen mij aangezien ik wel gewoon zorgtoeslag krijg, en ik hoop het zo. Alles komt uiteindelijk wel goed maar de weg naartoe duurt zolang😅

12. 1203mama

Nou even snel een update, heb net een appje gehad van mijn amw en kan mn kindje gewoon bij mij inschrijven. Bel morgen gelijk even de belastingdienst op om te kijken hoe het zit met kindgebonden budget. Dus er valt weer een last van mijn schouders af. Eindelijk heb ik het idee dat het kindje geboren kan worden.. was er nog zo niet klaar voor door alle problemen maar heb eindelijk een beetje rust

Deel Deze Pagina