Hallo! Een niet zo spannende vraag. Ik krijg van meerdere mensen in mijn omgeving het advies om fluortabletjes te gaan slikken. Dit zou goed zijn voor mijn gebit (ik heb een slecht gebit) en voor het gebit van het ongeboren kind. Ik ben nu 11 weken en 3 dagen zwanger. Kunnen fluortabletjes kwaad? Het gaat dus om die tabletjes die vaak ook aan kleine kinderen worden gegeven. Alvast bedankt voor het antwoord. groeten, Pien
hoihoi, Fluoridetoediening tijdens zwangerschap heeft geen aantoonbaar cariëspreventie effect voor de vrucht. De fluorideconcentratie in het foetale bloed is hiervoor te laag en bovendien wordt het buitenste deel van het glazuur van de melkelementen pas na de geboorte gevormd. Voor de aanstaande moeders betekent de zwangerschap op zichzelf geen vergroot cariësrisico. Wel is in verband met de hormonale werking op de gingiva een optimale mondhygiëne tijdens de zwangerschap noodzakelijk. Zwangere vrouwen kunnen in het algemeen volstaan met fluoridetandpasta. Worden reeds (om een andere reden) fluoridetabletten gebruikt, dan behoeft dit gebruik niet te worden beëindigd omwille van de zwangerschap. Groetjes imke