hallo meiden wat ik me afvroeg ik heb met 8 wk en 6 dgn en MA gehad, nou willen we 18 jan weer op gesprek gaan voor een tp. maar ik vraag me af je hoort leest dat de zwangerschap erna meestal goed gaat is dit echt zo?
weet ik nog niet..maar hoop het wel! Ook voor jouw natuurlijk, want je hebt een snellere kans op zwangerschap nu door de TP!
Ten eerste: heel veel sterkte. Ik herinner me als de dag van gister hoe een ma voelt en dat is gruwelijk zwaar... Hier moesten we 1 maand overslaan met proberen dus dat deden we braaf. De 4e maand telde ik weer aan maar helaas bleef ook het hartje van onze 2e spruit niet kloppen.. Weer gecurreteerd net voor de vakantie en we besloten gewoon meteen door te gaan en meteen weer aangeteld. Inmiddels al over de helft! Ik hoop voor jou dat het snel weer lukt en dat de 2e keer al succes mag brengen. Gelukkig is dat in veel gevallen wel zo!
Wat ik ervan begrepen heb vorige week van de echoscopist en van mijn VK, is dat dit gebeurt bij 1 op de 10 zwangerschappen en dat er daarvoor over het algemeen geen erfelijke/genetische of medische factoren zijn aan te wijzen. Het is dus (helaas) volledig toeval dat het je overkomt, waarmee de kans op een voldragen zwangerschap de volgende keer dus net zo goed als bij ieder ander, een heel stuk groter blijft dan dat je opnieuw een miskraam zou krijgen. Je loopt iig niet MEER kans nu op een miskraam. Die kans wordt pas groter als je kort op elkaar meerdere miskramen hebt: dan is er namelijk een kans aanwezig dat er genetische of medische factoren een rol spelen. Vooralsnog mag je dus ervan uitgaan dat dat allemaal niet zo is en je 'gewoon' (niet zo gewoon natuurlijk, blijft elke keer een wonder) weer zwanger kunt worden en dat uit kunt dragen Gaan wij voorlopig ook nog maar even van uit Overigens: juist kort na een miskraam heb je verhoogde kans om zwanger te worden, vanwege het feit dat de baarmoedermond nog goed doorbloed is en je (waarschijnlijk) nog wat HCG in je lijf hebt zitten Is voor in ieder geval reden om, als de miskraam straks geweest is (we wachten nog tot mijn lijf het af gaat stoten), er maar direct weer voor te gaan.
Ter aanvulling: eigenlijk weten artsen niet of miskramen toeval zijn. Er is gewoon nog vreselijk veel onbekend op dit terrein. Nou heb ik er zelf inmiddels 5 achter de kiezen, en ik ben binnenste buiten gekeerd, maar er is niets gevonden. Ze zeggen nog steeds dat het toeval is, omdat ze geen flauw idee hebben hoe het komt. Maar iedereen die even nadenkt weet dat 5 miskramen achter elkaar geen toeval meer is. Maar het is waar, meestal gaat de volgende zwangerschap wel goed. Bij een enkeling, zoals ik, dus niet. Suus
ja ik moet ook nog afwachten omdat mij baarmoederslijmvlies nog te dik is volgende week moet ik weer terug controle en anders alsnog curretage heb net na de kerst cytotec gehad maar dit was egt een hel en doe het nooit meer zo mocht het nog voorkomen. En ja nu met de tp blijf je natuurlijk angst bij elke echo houden teminste dat denk ik !
Ja, die conclusie dat het toeval is, wordt natuurlijk ook getrokken vanwege de cijfers: de meeste vrouwen hebben ooit eens een keer een miskraam, (ik las dat 25% van de vrouwen ooit te maken krijgt met een miskraam), en raken daarna gewoon weer zwanger. Bij mij is dus het verhaal dat er zich wel een placenta en vruchtzakje hebben gevormd, maar dat er geen vruchtje ontstaan is. Dat zou volledig toeval zijn, (ik denk zelf: vergelijkbaar met bijvoorbeeld het ontstaan van een twee-eiige tweeling? Die deling van de cellen is ook toeval en niet erfelijk). Verhaal van de echoscopist was dat de bevruchte eicel zich gaat delen in twee klompjes cellen, waarvan de ene zich vormt tot de placenta en de ander zich vormt tot het vruchtje zelf. Bij mij is dus die deling mis gegaan en dat zou een toevallige gebeurtenis zijn.... Aangezien wij het geluk hebben dat we al een kindje hebben, is er iig een gerede kans dat dat opnieuw zal gebeuren, dus voorlopig houd ik dit verhaal maar aan Een vriendin van mij heeft trouwens na haar eerste zwangerschap 3 miskramen gehad: eenmaal was er een afwijking bij het kindje, eenmaal is het kindje overleden bij 16 weken en eenmaal heeft ze een vroege miskraam gehad waarbij nog niet een echo was geweest en dus ook niet duidelijk of er een oorzaak voor was. Bij haar kome miskramen en doodgeboortes ook vrij veel voor in de familie en aagezien zij ook al de 40 gepasseerd is (en ook al was toen zij voor de eerste keer zwanger was), speelt bij haar leeftijd ook een grote rol mee.... (Op haar leeftijd gaat geloof ik 1 op de 2 zwangerschappen mis). Ze is nu overigens bijna uitgerekend van toch een tweede, (eigenlijk 4e dus) kindje. @Suus: ik hoop echt zo voor jullie dat er nog wel een kindje gaat komen! Zie in je banner dat je misschien icsi gaat doen? Is dat al definitief, of is dat afhankelijk nog van een aantal (antwoorden op) vragen?
wij zijn met icsi bezig heb nog 5 eitjes over maar na deze MA is me eerste keer in mijn leven heb ik toch wel een beetje angst voor de volgende tp die gaat komen en die echo's
Ik heb al een punctiedatum, maar we proberen het tot maart nog even zelf. Als het dan niet gelukt is, wordt het ivf. Ik heb namelijk nog maar 1 functionele eileider door de Asherman-verklevingen die ik aan de curettage heb overgehouden en het lijkt erop dat zwanger worden niet meer lukt... Ik weet dat ons laatste kindje gezond was, omdat daar chromosomenonderzoek op is gedaan. Toch hebben ze het nog steeds over toeval. Vandaar dat ik nogal stekelig reageer op dat woord.
O, dat maakt niet uit toch? Ik had je reactie niet als stekelig opgevat En kan me helemaal voorstellen dat je na 5 keer denkt: toeval? Ammehoela!