Collega met koortslip

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Chris85, 29 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chris85

Chris85 Lid

22 feb 2015
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi verloskundigen,
    Mijn collega heeft een koortslip. Nu drink ik natuurlijk niet uit haar glas en zoenen we niet :) maar we gaan wel naar dezelfde wc en gebruiken daar o.a. dezelfde handdoek. Ik heb nog nooit een koortslip gehad maar vraag met nu af of ik het door via via contact (omdat ze regelmatig aan haar lip zit) vaginaal op kan lopen. Hoe zou een dergelijke infectie kunnen herkennen? Overigens is het vorige week woensdag begonnen en zat er gisteren (toen ik haar pas weer zag) een korstje op. Is het dan nog besmettelijk?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Chris85,

het is alleen besmettelijk als het een blaasje is. Als de koortslip is ingedroogd is het virus niet meer actief en kun je het niet overdragen.
    Zolang zij en jij goede hygiëne toepassen is de kans heel klein dat je het van je collega hebt overgenomen. Je kunt in ieder geval vragen of ze een volgende keer een speciale pleister op haar lip wil plakken.
    Je herkent een koortslip door een jeukend, kriebelend, (rood) blaasje op/rond je lippen of je neusgaten.
    Herpes genitalis (HSV-2) kun je ook krijgen door contact met het de koortslip variant (HSV-1), maar dat is een SOA die je met name op loopt door orogenitale seks.Ik zou me daar dus al helemaal niet druk over maken ;)

Groetjes Brigitte

3. Chris85

Chris85 Lid

22 feb 2015
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt weer Brigitte! Daar maak me dan inderdaad geen zorgen om :). Ik ben niet zo thuis in de koortlip materie, dus ben blij met je antwoord!

Deel Deze Pagina