Katheterisatie en embolisatie voor sectio

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mirre, 1 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Hallo,

Vandaag bij de gyn geweest en die sprak over dat het plan er nu ligt (ivm de placenta ligt deels voor de uitgang) dat er een primaire sectio/kz zal gaan plaatsvinden.
    Ook had hij het over dat de moederkoek/placenta waarschijnlijk in het oude litteken -weefsel van de vorige (sp) KZ gegroeid is/zit....met kans op erge bloedingen (en in het ergste geval baarmoeder verwijdering, maar dat is maar een hele kleine kans...gelukkig)
    Hij zei dat er tegenwoordig voorafgaand aan de KZ/sectio altijd dit soort "ingrepen" >Katheterisatie en embolisatie gedaan wordt bij een (deels) voor de uitgang liggende placenta.
    Is deze keuze "risico-verkleinend" /als voorzorgsmaatregel? Gebeurd dit altijd/in iedere zh ...of is het afhankelijk van de situatie/gyn
    Kortom ik heb er nog nooit van gehoord en ook nog niet gelezen dat iemand op dit forum dit ook heeft meegemaakt.
    Wat kunt u me erover vertellen?

Alvast bedankt!
    Mirre

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ik weet het eigenlijk niet. Heb het ook niet eerder gehoord maar kan me wel voorstellen dat ze dat doen. Het is inderdaad een risico-verkleinende maatregel.

Mirjam

Deel Deze Pagina