Ik gebruik momenteel dagelijks neusspray, maar wil ook graag zwanger worden. Ik ga er vanuit dat het niet verstandig is om dan neusspray te gebruiken. Heeft iemand een tip voor me?! Bedankt alvast! Mandy
Wat gebruik je? Beclometason en Fluticason beter helemaal niet gebruiken. Xylometazoline max. een week. Neussprays op basis van fysiologisch zout en homeopathische neussprays mag je wel gebruiken. Ik gebruik die van Weleda.
Als je nog niet zwanger bent, mag je alles gebruiken. Heeft geen invloed op je eisprong of zo. Je deelt niet meteen een bloedband met de baby (mocht je zwanger raken), dus kan echt geen kwaad hoor. Pas als je zwanger bent, moet je even opletten. Als je overal rekening mee moet houden als je zwanger wilt worden, dan heb je geen leven meer.
Doel je op neussprays of op medicatie in het algemeen? Ik was voor de zwangerschap een wandelende apotheek en er waren middelen bij waarmee ik voor de zwangerschap al moest stoppen. Ik heb gelukkig een goede apotheker die me daarin adviseert. Fluticason en beclometason bevatten corticosteroiden en zijn -omdat ze lokaal en in kleine doses gebruikt worden- wel redelijk snel uit je bloed, maar mijn apotheker is gene voorstander van het gebruik van die stoffen tijdens de zwangerschap. Ik kan gelukkig volstaan met een homeopathische neusspray. Sommige medicamenten hebben wel degelijk invloed op de vruchtbaarheid en/of de kwaliteit van zaad- en eicellen! En je hebt nooit een bloedband met je baby; jij en je baby hebben gescheiden bloedsomlopen, maar alles wat jij slikt komt wel bij je baby terecht. Vanaf de eerste dag van de bevruchting, alleen is de placenta pas na 12 weken volledig volgroeid.
Je zegt het zelf al "maar mijn apotheker is gene voorstander van het gebruik van die stoffen tijdens de zwangerschap" Ze is nog niet zwanger. En tuurlijk zijn er medicamenten die invloed hebben op je vruchtbaarheid, maar echt niet een neusspray die je nooit langer en 14 dagen mag gebruiken. Dan moet je toch echt denken aan zware medicatie die je langdurig gebruikt.
...en tijdens de periode daar aan vooraf moest ik ook stoppen met de fluticason op advies van zowel mijn KNO-arts als mijn apotheker. Die neusspray gebruikte ik al jaren 2x per dag. Ik lees trouwens net dat het gaat om homeopatische neusspray. Ik weet niet welke, maar bij homeopathie geldt niet: baat het niet, schaadt het niet. Sommige plantjes kunnen wel degelijk schadelijk zijn voor de vrucht, de producten zijn immers niet getest, maar of ze ook schadelijk zijn voor de conceptie lijkt me sterk.
Hoi, ik ben nu bijna 18 weken ver en super veel last van een verstopte neus. Ik heb gebeld naar mijn huisarts en die zei dat je LOMUSOL mag gebruiken tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Ik ben het voor alle zekerheid gaan opzoeken op het internet en idd het is de enigste tot nu toe die ik gevonden heb die je mag gebruiken. Ik ben echt super blij dat ik eindelijk een veilige neusspray gevonden heb. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Groetjes vanuit belgie: jessica
Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest en ik mag dus neusspray gebruiken die dus ook voor baby's en kinderen tot 2 jaar gebruikt worden. Het gaat om de conserveringsmiddelen die schadelijk kunnen zijn voor de baby die bijvoorbeeld in otrivin zitten. Een zoutoplossing mag je continue gebruiken. Ik heb nu een neusspray op basis van een zoutoplossing en 1 die voor baby's geschikt is. Ff vragen bij de drogist en ze weten we wel wat je bedoelt.
In bijv. de neusspray voor babies en kinderen op basis van xylometazoline van Ortivin zit OOK het conserveringsmiddel Benzalkoniumchloride, even veel zelfs! Maar dat zit niet in de zoutoplossing.
Ik heb een pipetje van de drogist om thuis een zoutoplossing aan te maken en deze op een gemakkelijk manier toe te kunnen dienen. Ben nu eerst aan het afbouwen met een neusspray van Otrivin voor kinderen 2-6 jaar, en deze werkt ook... En dan als mijn slijmvliezen gewend zijn dan ga ik over op zoutoplossing.
als je die 2x per dag gebruikte kan ik me voorstellen dat je het advies kreeg te stoppen, dat is slecht, ook als je niet zwanger bent! als je zwanger wilt worden kun je gerust alle neussprays gebruiken die je wilt, maar niet langer dan 5-7 dagen. dat geldt gewoon altijd. nu ik zwanger ben had ik een zoutoplossing, werkte niet. stomen en citrosan zakjes voor het slapen gaan werkt redelijk.
Beetje tegenstrijdig wat je verkondigt: is het nou altijd slecht of mag je gerust alle neussprays gebruiken? Ik vraag me af of jij de werking van fluticason kent en waarvoor het wordt voorgeschreven. Ik moest wel ivm behoorlijke kno-problematiek Ik heb er nooit bijwerkingen van gehad en je mag het in tegenstelling tot xylometazoline langer dan een week gebruiken, er treedt geen systemische resorptie op. Fluticason is en corticosteroide. Maar ik ben blij dat ik zonder kan, ik ben bewust voor de zwangerschap gestopt met AL mijn medicatie (en dat was er nogal wat) en het gaat allemaal redelijk goed.
niks tegenstrijdig hoor, maar het jarenlang zoveel gebruiken is gewoon niet goed. daarom zeg ik ook dat je alle neussprays mag gebruiken met een max. van 5-7 dagen. ik ga ervanuit dat als jij dat jarenlang gebruikt je dat onder doktersbegeleiding doet.
Natuurlijk is dit niet goed, maar er zijn veel meer mensen die het ook langer gebruiken dan eigenlijk mag. Daar heb ik het laatst nog met de plaatselijke drogist over gehad. ( zij kan de mensen zo aanwijzen die ook ook al jarenlang neusspray gebruiken en deze mensen worden al OTRIVISTEN genoemd )Maar ik denk zelf dat merendeel van de mensen hun antwoord willen via internet dan ze de verslaving moeten toegeven aan de huisarts. Net als ik probeerde ik ook ervaringen en alternatieven via, bijvoorbeeld deze website, te vinden.
Sterker nog; het middel is alleen op doktersrecept verkrijgbaar! Tuurlijk slik ik liever helemaal niets, zoals nu, maar als je nare ziektes en aandoeningen hebt kan je nu eenmaal soms niet anders! Zo heb ik reuma en daar slik ik ook rottige pillen voor. Ik moet het afkloppen, want het hcg-hormoon werkt bij mij als medicijn tegen de ontstekingen en hopelijk blijven die nog lange tijd weg na de bevalling! Dat hoop ik ook voor de KNO-klachten, zodat ik de fluticason niet meer hoef te gebruiken. Nogmaals; het is een corticosteroide en een totaal ander middel dan xylometazoline, die als je dat langer dan 5-7 dagen gebruikt juist averechts werkt en het reukorgaan kan aantasten, iets wat niet het geval is bij fluticason.