Hoi meiden, Onze zoon van bijna 4 maanden is nogal een slechte drinker. Hij heeft een groeiachterstand opgelopen na zijn geboorte en heeft moeite met dit in te halen. Het slechte drinken helpt natuurlijk niet hierbij. Hij laat vaak flessen staan en lijkt gewoon geen honger te hebben. Nu is hij lang en slank en is de afgelopen maand voornamelijk in de lengte gegroeid en niet qua gewicht. De arts bij het cb heeft wel 3 keer nadrukkelijk gezegd dat hij véél te licht is voor zijn lengte. Bij de groeicurve staat hij inderdaad bijna buiten de lichte lijntjes..... Een maand geleden was hij 64 cm en 5490 gram. Hij is nu 64 cm en weegt ongeveer 6 kilo. Verder doet hij alles... kan sinds twee weken omrollen van zij- buik-rug en rug-buik-zij en heeft goede plas -en poepluiers. Verder is hij vrolijk en super super super druk. Ik maak mij erg veel zorgen. Moet over 1 week weer naar cb en heb nu al buikpijn van angst over wat ze nu weer voor negatiefs gaan zeggen over hem.. Natuurlijk geven we hem genoeg te eten, maar hij wil gewoon niet meer!!!!!! De vorige keer zei de arts dat ik ervoor moet zorgen dat zoontje goed in zijn vel zit zodat hij kan groeien.... nou hij zit goed in zijn vel!!!:x Ondanks dat ik heel kwaad ben over die opmerking ben ik eigenlijk erg geschrokken en ben gewoon bang dat hij straks de kinderbescherming gaat inschakelen ofzo... ja ik denk veel te ver en te bang maar die arts is echt een vreselijke kerel! Ik wilde dit even van mij afschrijven. Bedankt voor het lezen.
Ik Ben niet bekend met de cijfers maar een halve kilo in een maand is toch niet slecht? Zeker niet als hij tevreden indruk maakt en goed poept en plast. Ik zou me niet te gek laten maken door alle cijfers, bouw en aanleg speelt zo'n grote rol.
Dat hij buiten de lijntjes valt hoeft niet veel te zeggen. Dat zou wat zeggen als je kindje qua lengte helemaal bovenin zat en qua gewicht helemaal onderin. Mijn zoontje zit qua lengte op +1 en qua gewicht op -1. Ik denk dat hij niet zo verschilde met jouw zoontje met die lengte. Hij is geboren met ongeveer 50 cm en 3 kg en is nu met 75 cm 8,5 kg. Hij begint nu pas wat spekjes te krijgen op zijn benen en dan nog ben ik de enige die ze ziet
Ik vind een halve kilo in een maand helemaal niet slecht hoor! Mijn zoontje was een stuk kleiner en lichter met 4 maanden. Hij is volgende week 1 jaar en 7600 gram en 70 cm! Mini dus Ik zou me niet te veel zorgen maken hoor
Je beschrijft hem als een gezonde vrolijke baby. Tenzij je je zelf zorgen maakt, het ene oor in, het andere uit. Bij de eerste was ik ook zo onzeker, bij de derde heb ik gewoon gezegd: ik wil alleen bij de arts op afspraak (de verpleegkundige is hier degene die overal commentaar op heeft ) Die zeurt niet, gaat ervan uit dat ik wel iets weet met 3 kinderen, dus ik ben daar zo weer klaar.
Wat een slechte arts. Ik vind t ook geen goede groei voor zo'n jonge baby maar je zou tips moeten krijgen ipv afgezeken worden dat t aan jou als ouder ligt! Want dat is echt niet zo! Misschien dat t CB je wel wil helpen. Ik ben wel van mening dat zolang je kind gezond en actief oogt, er minder aan de hand is dan een suf kind met een goed gewicht
Als hij gezond is, groeit, zich goed ontwikkelt, vrolijk is - en dat haal ik wel uit jouw verhaal - zou ik me niet te veel zorgen maken. Wel zijn groei monitoren, maar meer niet. Die curves zijn er omdat er nu ook eenmaal kindjes zijn die helemaal onderin zitten qua groei en kindjes die helemaal bovenin zitten. Mijn oudste was juist altijd 'te dik', bovenin de curve, ze moest maar minder drinken en geen suiker eten (at ze sowieso niet!). Met 11 mnd hield ze qua gewicht ineens pauze... 2 mnd lang kwam ze niks aan, terwijl ze wel 5cm groeide. Ineens was mevrouw zo gemiddeld als maar kon, en dat ging helemaal vanzelf...
Wat een vervelende kerel zeg! Hoe zit het met dat slechte drinken: heeft hij gewoon geen trek meer of drinkt hij hortend en stotend en huilend een halve fles? In dat laatste geval kun je eens proberen of hij beter drinkt met HA voeding, niet omdat hij kma heeft maar omdat die voeding wat lichter valt, soms gaat het dan beter. Geef hem zo mogelijk zijn fles vlak voor hij gewogen wordt, dat scheelt alvast weer 150 gram. En wat de anderen ook al zeggen: als hij verder gewoon vrolijk is dan zal het wel goed zijn, het trekt vanzelf wel weer bij. Je kan het er niet met een trechter ingieten tenslotte.
Wat flesvoeding betreft, hier zit een verhaaltje aan vast. R. is geboren als bijna 8 ponder en kreeg borstvoeding. Jammer genoeg had ik amper voeding en groeide hij zo weinig dat hij pas na een maand weer op geboortegewicht was. Op die manier heeft hij de groeiachterstand opgelopen. Na de uitkomst van slechte bv zijn wij direct overgestapt naar kunstvoeding en ineens groeide hij 500 gram in 14 dagen! Hij dronk toen prima. Dit was helaas van korte duur, want hij bleek erg last te hebben van verborgen reflux. Hij dronk na die groeispurt ineens erg weinig en zeer onrustig. In overleg met het CB zijn wij overgestapt naar Anti-reflux voeding met johannes broodpitmeel erin. Deze voeding heeft fantastisch gewerkt, want ineens dronk hij weer. Hij zat vaak tegen de liter aan per dag, toch groeide hij niet extreem hard.. gewoon normaal eigenlijk. Maar die achterstand inhalen is bijna niet te doen lijkt wel. Inmiddels is hij sinds een week weer begonnen met slecht drinken. De geschiedenis lijkt zich dus te herhalen.. even goed drinken en daarna weer met horten en stoten en hikken en slikken. Ik heb geen flauw idee waar het aan ligt. Hij dronk prima, maar groeide 'gewoon'. Nu drinkt hij veel minder en ik hoop van harte dat mijn weegschaal stuk is, want anders is hij de afgelopen anderhalve week maar 20 gram gegroeid......
Heb jij je nooit zorgen gemaakt? Wat zegt jouw kinderarts hierover? De één of de ander, dat kan ook uitmaken natuurlijk.
Zo'n achterstand loop je niet zomaar weer in inderdaad, dat moet die arts toch ook wel weten. Sukkel. Mijn dochter heeft als baby ook een tijd heel slecht gedronken en ook een groeiachterstand opgelopen, dat heeft zeker een half jaar geduurd voor dat weer was bijgetrokken. Zij had toen wel baat bij de HA voeding, vandaar dat ik dat zei. Je kunt ook bellen met nutricia voor voedingsadvies, ik kan me tenminste voorstellen dat je dat liever niet meer bij het cb gaat vragen...
Dat is de ellende. Ze laten je dan iedere keer komen om te wegen en wordt het zo'n zenuwemoment. Ook wordt het drinken van je kindje een strijd als je niet uit kunt. Mijns inziens is een kind dat in de lengte groeit nooit ondervoed. Als een kindje echt een slechte voedingstoestand heeft is er ook geen lengtegroei meer. Bovendien als je zelf zo lang en slank bent dan is de kans groot dat je kindje dat is ook. Ik zou gewoon melden dat je dit gewoon niet prettig vind van het iedere keer wegen en meten. Eerlijk gezegd zou ik gewoon de standaard momenten komen voor controle vaccinaties etc maar niet meer tussendoor. Je hoeft niet bang te zijn dat ze de kinderbescherming inschakelen hoor daar is wel wat meer voor nodig. Wel duidelijk met ze communiceren en aangeven wat je dwars zit. Ga niet focussen op gewicht maar geniet van de momenten dat je kindje wel goed drinkt. Maar probeer je niet te veel zorgen te maken als hij niet goed drinkt. Een baby is zeer goed in staat om dit soort gevoelens op te pikken bij zijn moeder. Hij kan dan ook niet ontspannen. Ook is er rond de 4/5 maanden een periode dat kindjes vaak slechter gaan drinken omdat ze meer geinteresseerd raken in de dingen om hen heen. Wat je nog kan proberen is om je kindje een flesje te geven als hij ligt te slapen bijvoorbeeld in de loop van de avond nacht. Soms drinken ze dan wel goed. Ik heb bij mijn tweede dochter het tegenovergestelde gehad. Die is juist veel te zwaar. Altijd geweest en ze is het nog. Ze blijkt wel een afwijking in de genen te hebben maar voordat het duidelijk was... De kinderarts heeft me toen ze 3 jaar was echt letterlijk gevraagd of ik haar geen chips en cola gaf. En of wel wel gewoon aten niet alleen maar junkfood. Ja want ieder pondje gaat door het mondje tenslotte.... Zelf ben ik 180 en weeg 60 kg dus ben ronduit slank te noemen. Ook mijn oudste dochter en man zijn lang en slank. Nee hoor..het lag echt aan wat we aten. Ik ben er wel eens jankend weg gegaan. Was zo kwaad dat mijn gedrag als moeder in twijfel werd gebracht. En dat ze mijn dochtertje alleen maar zien als klein en dik. Giftig werd ik er van. Zo oneerlijk. Sommige artsen zijn zo kortzichtig. De keer daarna heb ik echt tegen hem gezegd dat ik het niet meer over haar gewicht wilde hebben maar dat ik uitgezocht wilde hebben waarom ze zo klein en dik was. Hij kon toch zien dat wij er heel anders uit zagen? Ook waren een hele rits aan andere dingen waar ik tegenaan liep maar daar had hij geen oog voor. Hij was het er niet mee eens maar hij is flink ingebonden. Ook is er toen in een academisch ziekenhuis verder gekeken wat er nu met haar aan de hand was. Verder is het een prima arts maar op het punt van gewicht heeft hij enorme vooroordelen. Kan inmiddels wel met hem overleggen maar dat heeft wel een tijd geduurd. Succes met je kindje. En geniet vooral veel van hem.
Ik heb me ook wel is zorgen gemaakt hoor! Maar het is gewoon een klein mannetje volgt zijn eigen lijntje. De kinderarts vind hem wel wat klein, maar hij word extra in de gaten gehouden door om de zoveel tijd te wegen Hij was met de geboorte 2700 gram en 47 cm dus hij was al klein.
Op basis van dit verhaal zou ik hem gaan testen op kma... Diverse punten wijzen erop (oa niet groeien op bv en zovaak eten weigeren)
Het lijkt er op dat ze bij het CB alleen maar kijken naar de lijntjes, verder niks. Om je een beetje gerust te stellen; mijn dochter had toen ze 1 jaar was maat 68. Nu is ze bijna 6 jaar, is 112 cm en 17,5 kilo. nog steeds niet zwaar. Vanaf haar geboorte geen goede eter. Ook zij liet vaak haar flesjes staan, daar kreeg ik ook commentaar op. Ze ontwikkelde zich super goed, liep overal mee voor. Bij het CB zeiden ze ook altijd alleen maar 'ja maar ze is wel te klein en te licht dus daar kun je nog wel winst mee behalen'. Op een gegeven moment ben ik vooral naar haar gaan kijken en heb me niet meer bezig gehouden met wat ze bij het CB zeiden. Nu ben ik weer zwanger en heb me voorgenomen op mijn eigen gevoel te vertrouwen. Sterkte
Ik kreeg toevallig afgelopen maandag het advies van mijn zus om me straks niet gek te laten maken door het CB. Ze schijnen inderdaad nogal gefixeerd te zijn op groei- en gewichtstabellen. Zodra je kindje wat afwijkt van het middelste lijntje worden ze daar een beetje zot, en wordt er verder niet meer zo gekeken naar hoe je kindje doet en is. En anders inderdaad ook aangeven aan de arts dat je het verre van prettig vindt dat er op deze manier met jou en je kind omgegaan wordt. Succes in ieder geval!
Ik zou inderdaad even laten testen op kma maar verder echt niet te veel zorgen maken. Het klinkt als een gezond, vrolijk ventje. Niet te veel naar de cijfertjes kijken. Ik ben in het prille begin ook bang gemaakt door de cijfertjes en achteraf was er niks aan de hand. Ze groeit nou eenmaal minder hard en drinkt minder dan "gemiddeld", maar ze is vrolijk, groeit (ook vooral in de lengte) en heeft goede poep en plasluiers. Ga op je gevoel af! Het CB bureau denkt altijd alles wel te weten en roept soms de gekste dingen waar je onnodig ongerust door wordt... Dit hoor ik echt héél vaak!
Hier al dysmatuur bij geboorte, nooit een goede melk drinker geweest (120-150cc max per fles) maar wel een hele goede eter (vast voedsel). Ze heeft nooit aan inhaalgroei gedaan. Is gewoon haar lijn (onder alle lijnen) ze is nu 19 maanden en 8.5 kg. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor, klinkt alsof hij het prima doet!!! Hij ontwikkelt toch Goed en plasluiers ook. Geen probleem!!!