Haj, Is dit noodzakelijk? Mn vriend moet een paspoort aanvragen, kan zijn oude paspoort wel inleveren. Maar de id pas die niet meer geldig is kan hij die niet inleveren? Maar moet je wel beide id bewijzen die niet meer geldig zijn inleveren? Of alleen het paspoort als je ene paspoort nodig hebt/ Groeten
inleveren hoeft niet maar ze moeten er wel een gaatje in laten maken ... toen ik paar jaar terug een paspoort aan ging vragen vroegen ze me of ik ook mijn ID wilde komen brengen om hem ongeldig te laten maken..
Nou andersom weet ik het wel. Want gisteren ging ik mijn ID kaart aanvragen, want hij verloopt volgende week en toen hadden ze mijn paspoort ingenomen omdat ie verlopen is. Ze konden em ook ''ongeldig'' maken (wat ie toch al was), maar ik vond het wel goed zo. Ik weet het niet, volgens mij moet hij zijn ID ook inleveren, maar ik weet het niet zeker. Dan kan hij beter voor de zekerheid zijn ID kaart ook meenemen.
ja maar die id kaart kan ie niet meer vinden dat is het hele punt hahaha anders gaat er weer geld overheen.
Ik ben bang dat het je dan geld gaat kosten, had een vriendin ook. Het zijn staatseigendommen en als ze verlopen zijn moet je ze inleveren.
Het klopt inderdaad wat hier gezegd wordt. Ik heb vorige week een nieuw paspoort aangevraagd en heb toen meteen mijn verlopen ID kaart moeten inleveren. Mijn voorlopig nog geldige paspoort moet ik dan inleveren als ik het nieuwe paspoort ophaal. Als je het niet wilt inleveren, dan moet je het in elk geval ongeldig laten maken bij de gemeente. Als je het kwijt bent, dan kost dat inderdaad geld.
Als hij hem kwijt is geraakt, moet hij eerst aangifte doen van verlies/diefstal op het politiebureau. Moest mijn man afgelopen vrijdag ook doen namelijk, vandaar dat ik het zeker weet. Daar kreeg hij een of andere verklaring van verlies en kon hij een nieuw paspoort aanvragen bij het gemeentehuis. Maar idd, hij moet beide documenten inleveren dus. Dat kostte overigens niets extra hoor. Gewoon de gewone kosten voor het aanvragen van een paspoort.
Als je je verlopen identiteits/reisdocument verlengt, moet je de oude onklaar laten maken. Dat kan door gaatjes knippen en het document houden, of door het in te leveren. Ik bewaar mijn oude paspoorten altijd en vraag of ze de foto's (mijn eigen en bijgeschreven kindjes) proberen te ontwijken bij het onklaar maken van het oude paspoort.
Dit dus! Het oude document moet ingeleverd worden, kan dat niet vanwege vermissing dan moet je dat eerst aangeven op het politie bureau en dan met die papieren naar het gemeentehuis. Ik heb het zelf een keer meegemaakt met rijbewijs. Kost niet extra behalve tijd en een ritje langs het politiebureau.
Idd langs de politie. Ik denk dat het per gemeente verschillend is of dat je hiervoor geld moet betalen. Wij kregen nl een soort van boete, dit was 5 jaar geleden.