Hallo meiden, Even het volgende, ik heb al 3x IVF in NL gehad en we gaan nu voor behandeling in DD. Het is zo dat mijn verzekering perse een verwijsbrief moet hebben van een gynaecoloog dat ik nu naar het buitenland ga voor behandeling. Mijn huidige gyn weigert een verwijsbrief te schrijven. Een verwijsbrief van de huisarts accepteren ze niet omdat het IVF is. Pffffff hoe ga ik dit nu regelen? Ik ben trouwens verzekerd bij UMC voor een 4e en 5e poging.
Ehm...sorry kan je niet helpen. Wat ontzettend naar van je gynaecoloog! Waarom wil hij/zij die moeite niet nemen??
Omdat zij vinden dat ik nog wel een poging in NL kan doen....nou dat dacht ik niet. Heb al 3 pogingen verspild hier aan NL
Julia wat vervelend! Waarom wil je gyn dat niet doen??!! Belachelijk zeg! Zou ook even zo gauw niet weten wat je kunt doen? Liep je voorheen niet in een streekzh waar je je gyn dat kunt vragen? (weet niet waar je onder behandeling was?)
Hier valt mijn mond van open! Dat mag je toch zeker zelf wel weten waar je behandelt wilt worden! Misschien een gesprek aanvragen met een andere gynaecoloog in datzelfde ziekenhuis?
Een gynaecoloog heeft ook een leidinggevende of medisch manager .. Misschien een idee om daar je beklag te doen. aangezien je in dat ziekenhuis toch niet verder wilt zou ik deze gynaecoloog passeren... zoek het hogerop!
De gynaecoloog in Duitsland doet dat voor je, die is ook gewoon BIG geregistreer in NL. Geen zorgen, komt gewoon goed!
Hoi Julia, ik zit in soortgelijke situatie. Mijn huidige zorgverzekeraar Energiek (ENO) wil mijn second opinion in Gent in januari as alleen vergoeden als ik een verwijsbrief voor Gent krijg, van mijn ferti arts die mij heeft opgegeven na twee mislukte icsi's dit jaar, als zij schrijft ze ik naar Gent moet en waarom.. zonder die specifieke verwijzing wordt de 2nd opinion niet vergoed. Nu kreeg ik een bericht vandaag dat mijn verzekering per 2016 niet meer bestaat. Dus ik moet op zoek naar een verzeker die een 2nd opinion en evt behandeling in Gent vergoed. Mag je naar het UMC overstappen als je al bezig bent in het ivf traject, niet toch? Ik begreep van een paar andere ervaren dames dat CZ (bijna) alles behandelingen in het buitenland vergoed en het zilveren kruis ook (bijna) alles. Wat precies niet dat weet ik nog niet. Kun je misschien met een vertrouwenspersoon van een ziekenhuis praten? Google op 2nd opinion aanvragen, je hebt als patient rechten hoor! Maar wat de arts precies in de brief gaat schrijven, ik weet niet of je daar controle over hebt, de mijne zou het vlg ook niet doen. Succes met uitzoeken! Misschien kun je Freya bellen voor advies?
Het gaat er meer om dat verzekeraars af willen van het vergoeden van eiceldonatie trajecten in de Balkan, Cyprus enzovoorts. Vaak gebeurd dat nl ook redelijk buiten proportie met 4 terugplaatsingen tegelijk wat kan resulteren in levensgevaarlijke ( en zeer, zeer kostbare) situaties met moeder en kind. De ene verzekeraar wil een verwijzing van een in Nederland geregistreerde gynaecoloog ( en dat zijn C. en S. in DD) de andere verzekeraar beperkt de vergoeding tot 60 km NL grens. Dan kun je nl ook naar DD/Gent/Brussel. Het is dus echt een maatregel om een einde te maken aan allerlei wilde avonturen die geen enkel beleid voeren maar zomaar wat doen wat de gezondheidszorg enorm kan schaden. Maak je geen zorgen Julia, het komt goed bij je.
Met alleen de brieven vanuit DD ging mijn verzekering niet akkoord. Ik ben naar mijn oude gyn gegaan, situatie uitgelegd en zij wil wel een brief voor mij schrijven. Wat een opluchting, moet de verzekering tenminste vergoeden.