Prioriteiten stellen denk ik. Wat is er belangrijker. Dat hij NU die boot kan kopen. of dat als er wat kapot gaat het vervangen kan worden? En een huis inrichten vind ik dan geen goed argument. Je hebt nu toch ook meubels? Of bedoel je schoonmaken (behang, vloerbedekking, etc)? Boten zijn loeiduur dat weet ik, maarja n gezin ook. Snap t dilemma wel hoor. Want t zal niet zomaar even n roeibootje zijn neem ik aan. Maar als de tijd er niet voor uit komt.. Had hij heel die rekening voor de boot bedacht of was het ook voor andere uitgaven en is de boot te snel gevonden of valt hij te duur uit?
Helemaal mee eens.. Kom op zeg, wanneer je het krap hebt als gezin en je man heeft notabene 19.000 euro over om een boot te kopen voor zichzelf.. vind vind ik dat supervreemd.
ik ben het wel met je eens dat het een dilemma is.... niet zozeer dat hij deze boot wil kopen waar hij hard voor gespaard heeft... maar het feit dat jullie kennelijk niet genoeg gespaard hebben om overige klappen op te vangen... dat is natuurlijk niet slim... kijk hij kan die boot kopen..... maar het zou vreselijk zijn als hij hem weer zou moeten verkopen als jullie financieel in de knoei komen... maar aan de andere kant... ik vind het een rare constructie dat je samen bent maar niet samen een buffer opbouwd en dat dan de een zoveel spaargeld heeft...kijk als het om kleinere bedragen gaat... je man heeft bijv een hobbie en psaart zelf voor zijn spulletjes hiervoor ok.... maar als je inderdaad geen nieuwe auto kunt kopen terwijl je er een nodig hebt... of je nieuwe huis niet in kunt richten ( ook al heb je meubels... er komen nu eenmaal kosten...).... ik denk dat jullie je op deze manier gewoon een hoop gedoe op de nek hebben gehaald... maar het is niet alleen jouw probleem.... als jouw man het geld toch in die boot steekt terwijl zijn gezin ook bepaalde dingen nodig heeft....zegt ook iets over hem... lastig hoor.... ik vind niet dat je in de positie bent om er echt iets van te zeggen als hij zolang voor zijn droom spaart.... je wist dat dit er een keer aan zat te komen.... gr Jose
Vreemd dat je man niet zelf met het idee komt om een deel van het geld in een nieuwe woning/in zijn gezin te steken. En ik vind het persoonlijk een beetje onhandig dat dat het enige is waar jullie voor gespaard zouden hebben. Het feest zou hier in elk geval niet doorgaan aangezien wij ƩƩn pot hebben.
Als jouw man daar al die jaren geld voor opzij heeft gezet is het zijn geld en daar mag hij van kopen wat hij wil. Ik vind dat je voor onvoorziene uitgaven of het huis een ander potje moet hebben.
Wat extra info/ antwoorden op jullie vragen: Ik heb geen spaargeld meer omdat ik 3 jaar geleden parttime ben gaan werken voor de kids. Het geld dat binnenkomt gaat er bijna direct weer uit aan vast lasten. En het gespaarde geld dat ik wel had is opgegaan aan kapotte auto, zeer hoge ongedekte tandartskostten etc Mijn man is gaan sparen voordat hij een gezin kreeg. Had altijd een speciaal type boot op t oog, die zijn amper in NL omdat ze geimporteert moeten worden,. En zijn dan ook niet altijd in goede staat. Deze is in superstaat vandaar de prijs. We hebben samen idd geen gezamenlijke buffer, en dat is idd niet erg handig. idd hebben we nu ook wel meubels... Hij kon al die jaren zo flink sparen door mij... toen hij alleen was kon hij net de hypotheek betalen en at hij bij zijn ouders
En de timing is idd gewoon k*t... maar goed wat iemand anders al zei, je weet nooit wanneer je zoiets tegen t lijf loopt
eerst dacht ik , hij moet het doen zijn geld maar je laatste post zeg je door dat je zelf vaste lasten ging betalen , kon hij sparen , nou ik vind dat je even veel recht hebt op de beslissing hoor , jou geld gaat allemaal naar vaste lasten en kan je niks sparen ,en hij wel , vind niet echt eerlijk zou zowizo vanaf nu zelf gaan sparen , dan moet hij maar een gedeelte van zijn loon delen met vaste lasten
Nou dan moet hij het helemaal niet flikken om zo'n stomme boot er voor te kopen. Er was hier oorlog geweest kan ik je zeggen! ( Heb het net even overlegd met mijn man, en die zou dat gelukkig nooit doen... Zegt hij nu ook alleen maar omdat hij anders onthoofd wordt )
Hhm, heb het hier ook even overlegd met manlief. Wij vinden dat als je het niet breed genoeg hebt om een nieuw huis in te richten, een boot niet thuishoort in het plaatje. En heel vreemd dat zoiets als dit niet door de jaren heen besproken word, dat mochten jullie het niet breed hebben het geld eerst naar belangrijke dingen gaat. Zoals iemand anders al zei, als jullie het niet breed hebben hoe regelt hij dan het onderhoud enzo? Moeilijk hoor, heel veel succes.
Ik vind dat je niet zeurt. Ik zou het ook helemaal niet leuk vinden. De timing is inderdaad erg slecht. Gezin is nu belangrijker. Jij een auto en ook natuurlijk geld om een beetje leuk in te richten. Wat je wel kunt voorstellen is dat je nu 6000 euro( ongeveer) als jullie gezamenlijke buffer opzij legt en dus de rest voor een boot. Dan moet hij dus nog even sparen. Er komt heus wel weer eens een andere boot en ook heus wel voor een goede prijs.
Ik vind het bijzonder dat je uberhaupt nadenkt over de aanschaf van een dure boot, terwijl je huis te koop staat en je verder geen enkele buffer hebt.... Hier zou dit dus nooit gebeuren.
Ik raad je aan er niet in mee te gaan. HIj heeft gespaard van jou geld! Het is dus jullie spaargeld. Jij werkt minder ivm de kids. als het nou andersom was geweest had hij het dan ook prima gevonden dat jij bv had gespaard en hij vaste lasten en dat je dan vervolgens je spaargeld alleen aan jezelf zou uitgeven? Ook al zou hij het idd zelf hebben gespaart dan nog had hij een deel voor zich zelf kunnen sparen en een deel samen met jou zodat er een gelijke inleg zou zijn geweest en dan tja dan had ie lekker zijn bootje kunnen kopen. Echt als jij je nu laat overtuigen van de aanschaf dan zit je over een jaar met een kapotte auto, wasmachine enz enz waar de dan misschien een lening voor moet afsluiten met een hoge rente... gaat hij dat geintje dan zelf betalen??
Hoi, je bent toch samen getrouwd, dus dan is het geld toch van jullie samen, ook ZIJN spaargeld?zo werkt het bij ons tenminste, het kan zijn dat hij een hobby of droom heeft, maar dan nog heeft hij toch ook gekozen voor jou en voor zijn kinderen, jij bent toch ook niet partime gaan werken, zodat je uit je neus kon gaan eten?Maar dit ben je ws. ook gaan doen uit zorg voor de kinderen en het huishouden, en als hij zijn boot heeft, wat wil hij ermee gaan doen, die boot moet je ook stallen, en onderhouden, gaat dan al zijn tijd erin zitten?Ik snap best dat hij een droom heeft, maar hij heeft ook een gezin en als hij zijn geld en boot voor zijn gezin laat gaan vind ik hem vrij egoistisch (ik ken hem natuurlijk verder niet)
pff lastig meid... snap je wel.. vooral omdat hij er 10 jaar voor gespaard heeft. Maar als hij heeft kunnen sparen omdat jij ook inkomsten binnenbrengt is het natuurlijk niet eerlijk. En een boot, hoe lullig ook, is een luxe die je kan aanschaffen als je het geld hebt. En als je huis te koop staat en je nieuwe meubels wil voor je nieuwe huis en geen buffer hebt is het niet meer dan fair dat toch een deel van het spaargeld daarvoor gebruikt wordt... Het is vervelend, je had hier eigenlijk veel eerder met hem over moeten spreken zodat hij wist hoe je erover dacht.. nu is zijn droom bijna werkelijkheid en wordt de klap wel een stuk groter. Alleen heeft hij nu wel de verantwoordelijkheid voor zijn gezin en die moet hij nemen. Succes!!!
Lastig! Maar straks heb je een boot en heb je geen geld om te varen kost echt gigantisch veel geld. En je zal ook een ligplaats moeten huren neem ik aan komt ook bij je vaste lasten. Suc6 met een keuze maken,
De ligplaats hebben we al omdat we al een heel klein bootje hadden. Deze boot moet in principe getrailerd worden, dus die gaat er elke keer uit. HIj kan dan gratis gestald worden bij mijn man zijn ouders, dus dat kost verder geen geld.
Maar de benzine wel denk ik en dat vliegt er door heen (wij hebben in de familie ook een aantal boten maar kost echt klauwen met geld vind ik)