Heel groot dillemma hulp gevraagd

Discussion in 'De lounge' started by EvenAnoniempje, Feb 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja leuk, lekker varen, totdat de auto naar de klote gaat, en je helemaal geen cent hebt om een nieuwe te kopen.

Ik snap echt niet dat hij niet een paar jaar langer kan wachten en dan die boot kopen.

Hier ook een kerel die graag een boot wil kopen, wel een stukje goedkoper, maar het zit er gewoon niet in op dit moment.
    Heel vervelend, maar ons gezin gaat voor.

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een stomme beslissing om een boot te gaan kopen..

Hij heeft dan wel al 10 jaar gespaard maar je zegt zelf dat hij dat ook gedeeltelijk van jou geld hebt gedaan want jij hebt alle vaste lasten ed betaald dus is het ook jou geld ..

En ook al zou hij het zonder jou hulp hebben gespaard dan nog vind ik dat hij het recht niet heeft om het aan zoiets uit te geven ... Wat als er straks idd iets met de auto kapot gaat of met je wasmachina of wat dan ook dan heb je niets meer en dan zit je met een boot ..

Snap ook niet dat sommige zeggen '' het is zijn geld dus je moet zijn droom in vervulling laten gaan '' het is helemaal niet zijn geld.. Hij heeft toch een gezin ? ..Vind het erg egoistische dat hij een boot verkiest voor zijn gezin .. Hij ziet dus zijn gezin liever in armoede leven ( zo zie ik het ) dan dat hij die boot nu laat schieten en een keer een boot koopt als jullie financieel wat beter zitten ..

Nee sorry hier was het niet gebeurd, jammer dan dat zijn droom in duigen valt dan had hij dat maar eerder moeten bedenken en geen gezin moet stichten, klinkt hard maar dat is mijn mening ...

3. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Ik heb niet alles gelezen....
    Maar pfff wat een moeilijk dillemma zeg!
    Ik was er zelf ook niet uitgekomen geloof ik!

Maar het is wel wat hoor 10 jaar lang spaar je ergens voor ! Ik denk dat ik mijn droom dan ook zou doorzetten..
    Alleen misschien niet al je spaargeld?
    Koop een iets goedkopere boot, dan houd je nog wat over...

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Het is een lastig dilemma en jammer dat jullie er nu ook ruzie over hebben. Hopelijk komen jullie eruit en ik hoop ook dat jullie dan vanaf nu wat meer over geld gaan praten en het eventueel een beetje anders gaan verdelen.

Wij werken beiden en ik verdien een stuk minder dan mijn man. We betalen de vaste lasten samen naar rato aan onze gezamenlijke rekening. Ik betaal dus minder dan hij omdat ik minder verdien. Van die rekening betalen we eigenlijk alles: huur, gas en licht, kdv, boodschappen, benodigdheden voor de kleine, kadootjes, sparen, noem maar op.
    Daarnaast hebben we beiden een eigen rekening waarvan we dingen betalen als eigen ziektekosten, mobiel, dat soort dingen. En als ik of hij dan nog geld over hebben, mogen we zelf weten wat we ermee doen. En als hij 10 jaar zou sparen voor zijn grote droom, dan heb ik daar niks mee te maken. Nu gaat het naar computerspelletjes ofzo, nou: prima! Ik koop veel kleding van mijn gled: ook goed!

Dus hier een deel samen en een deel apart, is dat niet een idee voor de toekomst? Overigens is het voor ons beiden gunstiger, sinds we samenwonen zijn de vaste lasten lager en kunnen we beiden meer sparen dan voorheen.

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Waar had zij van moeten sparen dan? Al haar inkomen ging op aan vaste lasten, en door het geld dat haar man overhield elke maand heeft hij de mogelijkheid gekregen om te sparen voor zijn boot. Kort gezegt: zonder de inleg van TS had haar man niks te sparen!!!

Ik vind dus zeker wel dat TS recht heeft om het er (in elk geval nu) niet mee eens te zijn!
    Een boot is heel erg leuk, maar i.m.o. wel een overbodige luxe.
    Hun huis staat nu te koop, en dat heeft toch wel prioriteit lijkt mij! Het is toch te gek voor woorden dat je (uitgerekend in deze tijden!) dan maar moet hopen dat je huis voorlopig niet verkocht wordt zodat er weer een kleine buffer opgebouwd kan worden :$
    Prima dat je je droomboot tegenkomt, maar volgens mij kun je ook prima varen op een andere boot die goedkoper is! Het gaat toch om het gevoel van het varen zelf lijkt mij? Tja, of je dan in een boot zit van 20.000 euro, of een boot van pak 'um beet 10.000 euro.

Hij heeft nu een gezin, dus ik persoonlijk zou willen dat mijn partner zijn eisen aan een boot bijsteld. Ik zou hem die boot in elk geval niet ontzeggen. Een boot is een boot naar mijn mening... maar het kan ook echt wel een tikkeltje minder.

@TS: jammer dat je nu ruzie hebt met je partner! Dat is natuurlijk wel het laatste waar je op zit te wachten!
    Probeer nog een keer rustig je argumenten duidelijk te maken. Laat hem desnoods dit topic lezen zodat hij ook de andere kant van het verhaal inziet (de meerderheid hier heeft denkt hetzelfde als jou)
    Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

6. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Idem.. Wij hebben ook geen "apart" geld, alles gaat samen. Dus met geld wat gespaard is zouden we ook samen beslissen wat we ervan zouden kopen.
    Maar even los hoe het mij ons thuis gaat, ik snap je dilemma wel. Jullie hebben ooit de afspraak gemaakt dat hij mocht sparen voor een boot, maar nu blijkt dat het geld ergens anders voor nodig is. Je man lijkt te reageren op emotie en jij op je rationale. Ik ( en mijn man, heb net even overlegd ;)) vinden dat zijn droom toch zou moeten wijken voor het gezin, hoe vervelend voor hem ook. Mijn man zei letterlijk, "dan maar nog even door sparen voor de boot, andere verplichtingen hebben voorrang". En dat is ook zo. Ik ben het met hem eens. Ik zou trouwens ook niet meer lekker kunnen genieten van mijn boot als ik zou weten dat alles daarvoor zou moeten wijken... Strekte en hoop dat jullie eruit komen!

7. marjand

marjand VIP lid

Jul 13, 2009
    9,728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Vind een paar dingen raar (ookal weet ik dat veel mensen het zo doen)

Maar 1: waarom aparte rekeningen als je samen een gezin bent...Snap dat nooit zo. Hier sinds we samen wonen alles op 1 rekening. Als ik iets wil of mijn man wil iets hebben we het er toch over en als er genoeg geld is is het geen probleem...

2: Als je dan toch gescheiden rekeningen hebt...Waarom is er dan nooit iets weg gezet door je zelf? Je wist toch dat je man wilde sparen voor die boot...En als die hier zo zeldzaam zijn wist je ook dat als hij hem tegen zou komen dat hij hem wilde kopen....

Vind het nu een beetje oneerlijk dat je nu pas na (10 jaar, want zo lang spaart hij toch al voor de boot) zegt dat je het er niet mee eens bent....Had dat dan eerder al gezegt....

Enne straks van de zomer heerlijk in die nieuwe boot met het gezin.....Ook wel een fijn idee....

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Daar wil ik wel wat over zeggen: wij (mijn vriend en ik) hebben een totaal verschillend uitgavenpatroon. Ik geef nagenoeg niks uit en hij zou het hele salaris uit kunnen geven aan luxe-producten, wat ik dus zo zonde vind. Om daar een rem op te zetten hebben we ieder een eigen rekening waar we elke maand een bepaald bedrag op storten wat we kunnen besteden naar eigen inzicht. Zo kan hij onzin-dingetjes kopen en hoef ik me daaraan niet te irriteren. ;)
    We hebben wel een gezamelijke rekening voor alle lasten.
    In jou geval zou ik dus maandelijks niks te bestden hebben, of continue moeten zeggen: nee schat, dit kan/mag je niet kopen.

9. marjand

marjand VIP lid

Jul 13, 2009
    9,728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland

Tuurlijk niet...hij gaat toch zeker niet al het geld op maken aan onzin dingetjes....Als mijn man iets wil kopen doet hij dat gewoon en ik ook. Je bent er toch samen bij om het normaal te houden....Wij sparen gewoon elke maand een x bedrag en voor de rest kijken we gewoon hoe het uit komt....

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Het is zijn gespaarde geld zoals je zelf aangeeft. Vind dat je het dan al eerder al over had moeten hebben om samen ook te gaan sparen.
    Wie weet kan hij wat achterhouden voor het inrichten van een nieuw huis. Maar ik snap niet dat daar niet eerder over na is gedacht voordat je het huis te koop zette.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Je bent er inderdaad samen bij, maar ik moet dan een keer of 30 per maand een discussie aan waarom ie iets niet kan kopen.
    En daar heb ik geen zin in :).
    Ik wou dat wij het ook gewoon allemaal op 1 hoop konden gooien. Mijn ouders deden dit ook zo en ik ben het gewend vanuit thuis.
    Hij was gewend vanuit huis dat er geen limiet zat op wat ie kocht. De geldkraan kon je daar toendertijd gewoon laten lopen, om het zomaar te zeggen. Dus ja, nu is het voor hem lastiger te bepalen wat wel en niet kan.
    Ik doe bij ons thuis nu ook de financien ;).

12. Lientjelove

Lientjelove Niet meer actief

Ik heb niet het hele topic gelezen.. Maar voor mij zou het 2kanten op kunnen gaan! Ik vind niet dat hij z'n droom moet op geven, maar ook niet dat hij momenteel de keuze moet maken om een boot te kopen (misschien wat apart zetten en verder sparen en de rest voor de noodzakelijke dingen). Hij heeft daar jaren lang voor gespaard en dat kun je ook niet zomaar afpakken... Wat ik niet snap is: waarom spaar hij voor een boot en sparen jullie niet voor een huis/auto?? Hij zou inderdaad geen auto voor jou hoeven te kopen, want daar had jijzelf voor kunnen sparen... Volgens mij hebben jullie nooit nagedacht over kosten en zaken die van belang zijn.. en nu een boot kopen lijkt me ook geen optie nee... succes ermee!!

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    TS: Ik vraag me af, kan het kopen van die boot niet een jaartje of wat uitgesteld worden, totdat jullie ook een buffertje voor onvoorziene uitgaven hebben, of is dit een once in a lifetime-kans?

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik wil ook nog wat kwijt eigenlijk voor diegene die zeggen van: Je wist dit al 10 jaar...
    Ik weet niet of de TS al 10 jaar wist, dat héél het spaargeld er in één keer doorheen zou gaan als de boot in eens in beeld zou zijn? Ze is er volgens mij ook niet op tegen, dat er een boot komt, alleen wél op tegen, dat er nú één gekocht wordt en ze dan niets meer over hebben.
    Oftewel; Er is dus nog niet genoeg gespaard voor de boot die hij nu wil hebben. Tenminste.. zo zie ik het ;)

15. marjand

marjand VIP lid

Jul 13, 2009
    9,728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Volgens mij hebben TS en haar man aparte rekeningen dus als hij al die jaren heeft gespaard voor een boot hadden ze ook moeten sparen op weer een andere rekening voor andere uitgaven...

16. marjand

marjand VIP lid

Jul 13, 2009
    9,728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland

Volgens mij schreef ze een paar blz terug dat die boot niet zo vaak in NL te koop is omdat het import is...

17. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    mij lijkt het dat jullie eersta gaan verhuizen en het huis inrichten (verven,verbouwen,misschien nieuwe meubels) en een nieuwe auto kopen en dan pas die boot.
    ik neem aan dat er meer spaarcenten zijn voor onverwachte uitgaven zoals een kapotte wasmachine etc?
    als je man alleen gespaard heeft voor zijn droomboot dan vind ik hem nogal egoistisch.
    ik zie het al voor me,jullie verhuizen straks maar er is geen geld meer om het naar smaak in te richten en meneer ligt lekker op het water in zijn nieuwe bootje :D

18. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

May 18, 2008
    3,187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik sluit me bij mamamadelon aan.
    Je moet nu samen keuzes gaan maken. En dan zou ik toch echt eerst de noodzakelijke dingen eerst gaan doen. En die boot zou voor mij niet het noodzakelijkste staan. Als mijn man zou sparen voor iets wat hij heel graag wilde hebben zou ik hem daarin altijd steunen.
    Maar goed, soms heb je andere prioriteiten die even voor gaan.
    Ik snap jou ook wel, je staat wel achter hem, je wilt hem zijn droom ook niet afnemen maar de timing is nu even erg slecht.
    Ik zou dat ook een dillema kunnen noemen. Als je het zou weigeren en er niet achter zou staan zou je je naar hem ook schuldig voelen, je wilt hem immers zijn droom niet afnemen.

Maar meis, je man moet ook begrijpen dat er nu andere dingen zijn die echt even belangrijker zijn. Dat wil niet zeggen dat de boot er niet zal komen, maar nu zou ik het niet goed kunnen keuren.
    De boot is op dit moment luxe, en dat is nu niet nodig!
    Dat zou hij zelf ook moeten bedenken. Hier is al ons geld van ons samen, dus we bespreken grotere uitgaven altijd samen voor we het uitgeven.

Lastig meid!

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Heb jij mijn identiteit gejat ofzo? :D Hier namelijk dus precies hetzelfde! Ik heb gewoon geen zin in discussies en voor ons is de oplossing die jullie ook hebben ideaal. Mijn man is thuis ook erg verwend en ik ben wat bewuster opgevoed en dat wringt.

En als andere mensen alles willen delen: be my guest! Maar hier zou het niet werken...

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    En voor de oudjes onder ons: "maar dan verkoop je toch gewoon je boohoot?" :D :D :D :D :D

Share This Page